PDA

Vis full versjon : R-bremser til 240



rustkongen
03/02/14, 13:42
Hei, jeg lurer på om det er noen her inne som har ideer om å lage R-bremser så man kan bruke 16 toms felger?
om man kunne brukt org 240 kaliptere/innmaten og laga det så det så ut som r-bremser?
forminska r-calipterene?
jeg tenker på dette pga jeg har lite lyst på 17 og oppover på min 240 pga jeg synes det blir for mye bling faktor over det samt ser for stort ut, vil ha 16-15 så det ser tidsriktig ut.
og er vel mulig og godkjenne r-bremser på 240?
tar gjerne imot ideer og tanker! :)
MHV Joakim Berrgersen

Jannern
08/02/14, 12:42
Skal være mulig å godkjenne men tror det blir MYE jobb om du skal gjøre denne jobben :) og om det ser orginalt ut så trenger du vel i så fall ikke å godkjenne det heller, om det ikke er for å evt kunne godkjenne motoren din lettere da i senere tid :)

Øyvind G
08/02/14, 13:10
Du vil kjøre tidsriktig stil, men ha R bremser? Disse bremsene er ikke akkurat tidsriktige selv om du lager en kopi som er mindre.
Skal du kjøre orginal stil som er tidsriktige, så passer det bedre å kjøpe noen nye orginalle slik at de får tilbake fargen sin og er uten rust. :)

Jannern
08/02/14, 13:30
han tenkte på tidsriktige felger :) han skal jo ha t5 i bilen sin så tror han ikke bryr seg så mye om bremsene ikke er helt tidsriktig ^^ er vel helst utseende i seg selv som skal se noenlunde orginalt ut

Øyvind G
08/02/14, 14:40
han tenkte på tidsriktige felger :) han skal jo ha t5 i bilen sin så tror han ikke bryr seg så mye om bremsene ikke er helt tidsriktig ^^ er vel helst utseende i seg selv som skal se noenlunde orginalt ut

Trådstarter påpeker at han er mer ute etter utseende på kalipperene fremfor funksjon og størrelse.
Hvis han har felger som er ganske åpene slik at bremsene synes så mener jeg da at bremsene er en del av utseende.

Hva med å lage et deksel som ligner på R kalipperen?

hgnubel
08/02/14, 22:23
Finnes ferdige deksler for de som ønsker det, dvs ikke R-caliperen, men av lignende store calipere: http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=321145311835

Daniel.B
09/02/14, 16:52
Skip til 28 min. http://www.youtube.com/watch?v=inPcN55Osmo

larset
09/02/14, 17:47
Hva med Mazda rx7 bremser? De ser bedre ut enn de orginalt iallfall
Brukes med 940 skiver
Adaptere finnes her:
yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=38

rustkongen
09/02/14, 20:28
Takker for svar!
jeg veit at det blir masse styr med godkjenning osv, derfor jeg vil gjøre dette er fordi jeg vil ha volvo deler, ikke noe galt bruke andre deler fra andre bilmerker, men på min volvo vil jeg ha volvo deler, må være litt nesevis :)
utsende på org kaliptere er ikke så fint, men dem fungerer vis man bytter klosser og bedre bremseveske? kan jo sette på slik plastikk deksel, men føler det blir litt for lett,
jeg vil ha tidsriktige felger, men r-calipterene synes jeg er fine, men finne tidsriktige felger som passer (17-18) virker ikke så lett, gjallefall ikke det jeg klarer og finne :P
går det å få R-caliptere godkjent på 240 forresten?

Kodja
16/02/14, 14:13
finnes de som har R bremser godkjent på 240 ja.

hva er poenget med kjempestore kalipere og pittesmå skiver og felger? må bare spørre...

poenget med store kalipere er at de skal gripe rundt store skiver i større felger, for å forhindre varmgang på de større skivene samt kraftigere bitt på bremsen. da er pittesmå felger = små skiver = "like dårlige bremser" :)

får da brukt R felger med R bremser også, slik jeg skal gjrøe. det ser jo tålig tidsriktig ut. finnes lite felger som går uttapå R kaliperene uansett :)

rustkongen
06/03/14, 23:29
ja jeg skjønner dere som leser ikke skjønner helt hva jeg mener,
jeg har hørt at det ikke går å få godkjent r bremser på 240, men det er jo så mange foskjellige historier på dette..
jeg liker senterboltfelg, er vel enklere og finne noen bbs rs lignende felger i senterbolt
er det 17 ca som er minimum på r-caliptere?

er det med godkjenning vanskelig siden du bruker dessa adapterene?

Kodja
07/03/14, 11:23
Senterbolt kan jeg vell mer eller mindre garantere deg at du ikke får godkjent vell? :)

mer sannsynlig å få godkjent R bremser i normale felger da tenker jeg. var vell om jeg ikke husker feil en Mørkblå metallik 242\240 med turbomaskin som visstnok hadde R bremser godkjent for en del år siden mener jeg :)

Godkjenning skal i utgangspunktet ikke være vanskelig i og med at jeg har fått forhåndsgodkjent søknaden på ombyggingen og adapterene er i ett helt stykke så da er de to kravene før godkjenning i boks sånn sett.

sekse
07/03/14, 12:47
Senterbolt kan jeg vell mer eller mindre garantere deg at du ikke får godkjent vell? :)

mer sannsynlig å få godkjent R bremser i normale felger da tenker jeg. var vell om jeg ikke husker feil en Mørkblå metallik 242\240 med turbomaskin som visstnok hadde R bremser godkjent for en del år siden mener jeg :)

Godkjenning skal i utgangspunktet ikke være vanskelig i og med at jeg har fått forhåndsgodkjent søknaden på ombyggingen og adapterene er i ett helt stykke så da er de to kravene før godkjenning i boks sånn sett.

Du skal vel bygge om til ABS også? Var det et krav fra BT?

Kodja
07/03/14, 12:54
jepp. holder på å få tak i sensorer foran nå. ledningsnett er lagt opp.

ikke et krav nei, men ønske fra meg selv. pga bilen brukes primært på veien der ABS kan være veldig kurrant å ha :) og ikke minst det gir med en gang 1krets bremsesystem til hver kaliper foran slik det skal være på R bremser. 240 har jo tokrets til hver framkaliper vettu :)

rustkongen
11/03/14, 09:44
takker for svar, får høre med bt,
vis bare det hadde vært som i sverige.... :)

Kristian N
17/03/14, 19:50
Sorry litt of topic nå. trådstarter må bare si ifra hvis innlegget ønskes slettet.

jeg har 240 classic da med ABS. lukter litt på R-bremser på tralla. Trur folket jeg må gjøre noe ekstra med ABS systemet i fohold til r-kalipperne mot de originale.Blir det underdimensjonert eller no? Eller kan jeg bare bruke det sånn som det sto i bilen?

takker for svar.

Kodja
17/03/14, 20:50
Jeg ettermonterer abs for å bruke R bremser på min 242 i.alle fall. Hovedbremsesylinderen på bil med abs er mest optimal med volum mot R bremsene sine volumer på sylinder. Kikka mye på det for lenge siden. Men om det blir optimalt vet jeg ikke før jeg har prøvd det :)

Kristian N
18/03/14, 15:43
Skjønner. blir vel uansett mye bedre enn originalt:) gjerne pm meg når det er up and running og fortell hvordan det funker.
ellers så ser vi det vel i tråden din:)

Volvogeek
18/03/14, 19:13
bredda 17" stålfelger går ikke av moten! :)