PDA

Vis full versjon : Feil kode 0172 /oksygen sensor



sandal
02/02/14, 22:39
e det noen som har byttet en oksygen sensor på volvo v70 2001 ?
e det vanskelig,
og e det den som står på downpipen ? :D

FroBe
02/02/14, 23:04
Fremre lambdasonde står på downpipe.
På min turbo-motor var det ikke noe problemer å bytte den, løsnet uten problemer. Det vanskeligste var å komme til for å løsne og plugge i den elektriske pluggen.
Betalte rundt en tusenlapp for original sensor bestilt fra utlandet. Merket lite forskjell i drivstofforbruk, men jeg hadde ingen feilmeldinger.

Feilkoden er ukjent, neppe fra VIDA. På moderne biler er det ikke alltid at feilkoden peker på synderen.

sandal
02/02/14, 23:10
dette e en 2,4 uten turbo :D den bruker 0.7 l på milen på langkjøring når eg fikk feil koden

og eg fant koden med en feilkode leser fra biltema.

gswede
03/02/14, 13:09
Hundre ting som kan gi deg den koden, det som er aller minst sannsynlig er at selve sensoren er gåen.
Om forvarmeren på sensoren går åt skogen eller at den evnt er fastlåst på et gitt signal (V) så vil du få egne koder for det.

Begynn å se etter vakumlekkasjer, tett luftfilter, generelt tenning - slitte plugger (for stort gap) etc etc..

sandal
04/02/14, 08:58
Hundre ting som kan gi deg den koden, det som er aller minst sannsynlig er at selve sensoren er gåen.
Om forvarmeren på sensoren går åt skogen eller at den evnt er fastlåst på et gitt signal (V) så vil du få egne koder for det.

Begynn å se etter vakumlekkasjer, tett luftfilter, generelt tenning - slitte plugger (for stort gap) etc etc..

Ja okei, for har googlet dette då då kom det faktisk litt forkjellig opp alt fra luftfilter, plugger, og vakumlekkasje, men når bilen står på tomgang så går turtallet ned og opp litt fjusing, men e bare av og til men bare gi litt gass så e den fin igjen kan det ha noen med det og gjøre ?? :D

FroBe
04/02/14, 09:55
Tomgangen styres av luften via gasspjeldet (ETM) og bensininnsprøytningen. Der vil motorstyringen (ECU) velge parametre, og kontrollerer disse ved å sjekke luftmåler (AMM), turtallet og oksygensensor (Lambda).
Hvis det er noe feil i ett ledd vil ikke ECU være sikker på hvor, og kan sette vilkårlige feilkoder.

Du har en 2001-modell, disse har dårlige gasspjeld. Denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) går litt i dybden om dette.