PDA

Vis full versjon : CFE - tilkobling uten riktig kabel



aarnes
02/02/14, 10:16
Har fått en CFE i hus nå (ja det var jeg som fikk den som lå på kjøp/salg)
Det fulgte med RTI kabel, men jeg har ikke RTI.
Ser dog at kontaktstykkene er skremmende like de som sitter i trailermodule , mulig de kan kobles inn der.
Men om det ikke går ; jeg har AEM og har bestilt AEM kabel.
Fungerer CAN akkurat som pluss/minus? dvs. kan jeg bare koble meg rett på eksisterende kabler til AEM med forgrenere etc. for å prøve denne boksen? klør noe veldig i fingra

FroBe
02/02/14, 10:48
CAN har et balansert signal (to-leder), på samme måte som Ethernet, men laget for parallellkobling av flere enheter på samme kabel (master/slave).
Siste ledd i kabelen skal ha terminering.

aarnes
02/02/14, 10:55
CAN har et balansert signal (to-leder), på samme måte som Ethernet, men laget for parallellkobling av flere enheter på samme kabel (master/slave).
Siste ledd i kabelen skal ha terminering.

takk for info.
Da burde det i praksis la seg gjøre å bare "brokoble" seg på AEM kabelen, eller?

FroBe
02/02/14, 13:10
Så lenge man får +12V og jord til CFE så bør man kunne koble seg på CAN-bussen flere plasser i bilen, men tror det finnes grener med høyere hastighet enn HU og AEM som kanskje ikke vil være så lure å koble seg på.

Jeg har ikke kikket så nøye på disse CAN-kablene i bilen for å se om de har gjennomført identifiserbare farger, men hvis en kobling ikke fungerer så kan man bare bytte om på lederne i parene. Spenningen i forhold til jord skal være lik i begge lederne.
CAN-bussen skal være gjenkjennelig på at den har tvinnede ledere i et par. Termineringsmotstand skal være 120 ohm i begge ender, dermed vil man normalt måle 60 ohm mellom lederne når strømmen er avskrudd.

aarnes
02/02/14, 18:37
Can er alltid hvit og grønn (høyhastighet og lav)

Koblet meg på , akkurat som en ferdig kabel til 500kr ville gjort, og det fungerte som rakkern det!
Morro med CFE :)

Toffe
02/02/14, 21:08
Hvor / hvordan gjorde du det? :) Har selv CFE men sliter med hu kabelen, regnet med det var kun can-signal den hentet ut der og koblet seg på men ser jo ikke ut til å fungere :P Får bare 2 varselblink selv om jeg skal ha 3.

aarnes
03/02/14, 08:15
Hvor / hvordan gjorde du det? :) Har selv CFE men sliter med hu kabelen, regnet med det var kun can-signal den hentet ut der og koblet seg på men ser jo ikke ut til å fungere :P Får bare 2 varselblink selv om jeg skal ha 3.

Jeg har AEM, og dermed en kabel med pluss/minus samt CAN lett tilgjengelig i bagasjen.
Tok en hobbyløsning med positab (strømstjelere) og koblet på hver av ledningene på den originale kabelen.