PDA

Vis full versjon : Bilen starter å går i 2sek før den stopper. Startsperre? C70 -01



Liland
30/01/14, 21:34
Idag etter en svipptur innom Rimi satte jeg meg inn og startet bilen, å akkurat i det jeg setter bilen i revers stopper den. Prøver på nytt å bilen starter å går opp på tomgan et sekund eller 2 før den stopper igjenn. Etter det vil ikke bilen starte i det heletatt, kvinner bare rundt på starteren.

Etter at bilen har stått i ca et kvarter så prøver jeg igjenn å da starter den med en gang å alt er som normalt.
Kjørte innom Biltema litt senere å da startet den fint, men når jeg gikk for å kjøre hjem igjen så var det samme regla, startet å gikk litt før den stoppet igjenn. Ventet i 10 min så startet den helt fint igjen.

Er det startsperra som kødder? Skal prøve det andre nøkkelsettet imorgen å se om det hjelper.

Noen som har lignende erfaringer?

jmjt5r
30/01/14, 21:35
Bensinpumpereleet. Bombesikkert

Daruu
30/01/14, 22:32
Eller bensinpumpa.

Hadde det vært startsperra hadde du ikke fått start i det hele tatt

Øygard
30/01/14, 22:44
Kam- eller veivakselsensor? Då vil bensinpompa starta når du skrur på tenninga og pompa fram litt bensin, so stoppar ho igjen og startar når kam/ veivakselsensor merkar at motoren går rundt. Viss den ikkje fungerar vil ikkje pompa gå når du startar bilen, då brukar han berre opp den bensinen som vart pompa fram når du srudde påtenninga, og so stoppar han.

jmjt5r
30/01/14, 22:49
Billigste å prøve releet først. Finn releet og slå på tenninga. Du skal kunne høre d klikker i det med en gang. Hvis releet klikker på nytt etter et par sekund så er d feilt med det. Få gjerne noen til å slå på tenninga for deg mens du hører etter.

Liland
30/01/14, 23:11
Bensinpumpe releet var det første jeg tenkt på også så skal skjekke det imorgen. Leste litt om startsperre problemer så tenkte det kunne være det.


Eller bensinpumpa.

Hadde det vært startsperra hadde du ikke fått start i det hele tatt

Syns det var rart om bensinpumpa bare fungerte nå og da?


Kam- eller veivakselsensor? Då vil bensinpompa starta når du skrur på tenninga og pompa fram litt bensin, so stoppar ho igjen og startar når kam/ veivakselsensor merkar at motoren går rundt. Viss den ikkje fungerar vil ikkje pompa gå når du startar bilen, då brukar han berre opp den bensinen som vart pompa fram når du srudde påtenninga, og so stoppar han.

Vil ikke det gi noen feilkoder?
Og igjenn, er det ikke litt rart at en slik sensor ikke funker av og til? Tenkte at med slike ting så er det at de enten fungerer eller så er den defekt?

Prøvde å lese ut feilkoder med Touqe appen men den fant ingenting.


Sent from my iPad using Tapatalk

jmjt5r
30/01/14, 23:12
Tror ikke d er sensorfeil nei. Er 99% sikker på d releet

Daruu
30/01/14, 23:13
850'n til brodern var akkurat lik, da var det pumpa. Du bør høre om den går ihvertfall, men da må du ha med deg en som kan skru av og på tenninga
Men som de sier så kan du da bytte releet først, det er billigere :)

Robert H.
30/01/14, 23:42
Antenneringen rundt tenningslåsen.
Hadde samme greiene på min C70.

Anders Dybvadsskog
31/01/14, 08:24
Tror det samme som robert.

850GLTsilver
31/01/14, 11:34
Billigste å prøve releet først. Finn releet og slå på tenninga. Du skal kunne høre d klikker i det med en gang. Hvis releet klikker på nytt etter et par sekund så er d feilt med det. Få gjerne noen til å slå på tenninga for deg mens du hører etter.

Nå er det slik at det bensinpumpereleet faktisk skal klikke en gang til etter et par sekunder om releet ikke mottar pulser fra tenningen som forteller at motor går.
Så den testen der er rimelig usikker.

TheStig
31/01/14, 13:28
Har akkurat vært igjennom dette her med min, drev å startet random helt plutselig. På slutten så sto jeg også akkurat sånn, fikk start men daua igjen nesten med en gang. Jeg bytta bensinpumpereleet, men det viste seg faktisk at det var pumpa likevel. Så ja, bensinpumpa KAN funke litt sånn nå og da mot slutten..

Liland
31/01/14, 13:34
Ok, noen som vet ca pris på pumpa hos volvo? Og rele og antennering? :P



Sent from my iPad using Tapatalk

TheStig
31/01/14, 13:44
Hos Volvo vet jeg ikke, men det koster 2309,- for Bosch-pumpe og 490,- for releet hos Mekonomen iallfall.

Liland
31/01/14, 15:26
550kr elns for antenneringen og 4600kr for pumpa. Prøver antenneringen først :P
Releet klikker igang når man setter på tenninga og starter og kinne


Sent from my iPad using Tapatalk

gswede
31/01/14, 16:41
Du sparer noen tusenlapper om du kan vente litt..
www.fcpeuro.com/products/volvo-fuel-pump-assembly-850-c70-s70-v70
www.fcpeuro.com/products/volvo-fuel-pump-relay-white-240-740-760-780-940-3523608-1-1

Liland
31/01/14, 18:01
Du sparer noen tusenlapper om du kan vente litt..
www.fcpeuro.com/products/volvo-fuel-pump-assembly-850-c70-s70-v70
www.fcpeuro.com/products/volvo-fuel-pump-relay-white-240-740-760-780-940-3523608-1-1

Jepp, vurderer å prøve skruvat.no først. Noen som har erfaring med pumpe og rele fra dem?


Sent from my iPad using Tapatalk

Robert H.
31/01/14, 18:12
Skift antenneringen først.
Symptomene er akkurat de samme jeg hadde, dårlig mottak av signal fra nøkkel og da slår startsperra inn.
DVS, motor går i 2 sek så er det stopp.
Av og til kunne det hjelpe å snu nøkkelen men gadd ikke tulle med det der så da ble den byttet.
Ikke problem med det etterpå.

Øygard
01/02/14, 22:37
Vil ikke det gi noen feilkoder?
Og igjenn, er det ikke litt rart at en slik sensor ikke funker av og til? Tenkte at med slike ting så er det at de enten fungerer eller så er den defekt?
Jo det skulle vel blitt feilkodar då...
Men startar bilen av og til då?

Liland
02/02/14, 00:01
Jo det skulle vel blitt feilkodar då...
Men startar bilen av og til då?

Joda, bilen er i daglig drift. Det er heller det at den av og til ikke vil starte :P

Er ganske sikker på at det er antenneringen, hvis man tar en sermoni med å ta ut nøkkelen å låse og åpne igjenn så er den good to go igjen ;)

Får ny på mandag så da blir den byttet. Så da får vi se :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Joakim
02/02/14, 15:53
Hei!

Har du noe annet på nøkkelen? Tenker da på en adgangsbrikke eller andre nøkler med chip i? Hvis du har det så kan du prøve å ta av dem og bare ha nøkkelen i tenninga..

Hadde samme problem som deg og da byttet jeg bensinpumpereleet og div andre tenningsdeler så leste jeg på et engelsk forum ang. det der chip greiene i andre brikker at det kunne fucke opp signalet osv. Nå har min bil startet hver gang og holdt seg i over en måned.. Den ble ikke fin etter rele byttet så er ganske sikkert på at det var den brikka jeg hadde på nøkkelringen.. :)

Liland
06/02/14, 14:56
Har ikke noe annet på nøkkelringen nei :)

Har nå byttet antenneringen og problemet er borte :D

Takk for hjelp folkens!

Liland