PDA

Vis full versjon : T6 i 242, mulig?



frealm05
30/01/14, 19:35
Heisann, noken her inne som veit om det er mulig og sette ein T6 motor nedi ein 242 og få det godkjent? :)

Riff
30/01/14, 19:53
242 er jo gamle biler, så en slipper unna noen avgasskrav f.eks. så det hjelper jo på. Om du mener T6'n som i 2,8/2,9 t6'n på ~280 h.k. eller hva den er, så er ikke karosseriet godkjent for de effektene.
Og etter en samtale jeg hadde med en BT ansatt, så er det ikke lov å strupe motorer som er oppgitt med en viss effekt. Fortsatt minste målte effekt fra leverandør som er gjeldende.

Men siden bilen ikke er underlagt veldig strenge avgasskrav, så kan en mikse litt deler istedefor. Slik som en B6254FS fra 960, med ettermontert turbo og lavt trykk. Siden dette er en motor som ikke er levert
ifra Volvo, så er det litt andre regler. Men alt dette er noe en bør snakke med BT/SFOOR om, siden det er de som setter kravene.

Om noen faktisk vet akkurat hva som må til for å få godkjent en slik motor i en 240/242/245, kom gjerne med videre innspill. Gjerne hva krav som ble satt og så mye bevis en klarer å legge ut om at det faktisk stemmer.

Har selv en 90 mod 240, som jeg gjerne skulle ha hatt en B6254 turbo i, men da må jeg overholde euro-1 kravene for utslipp og ikke ha for mye effekt/moment.

Kurt

frealm05
30/01/14, 20:02
jaokei. Eg har ikkje sånn kjempe masse peiling på godkjenning og sånne ting siden eg aldri har vert bort i det før..
Eg driver på med en 242 som blir totalrenovert og tanken er og få den strøken. Planen var jo egentlig og sette nedi ein FK motor, men etter og ha sett noken filmer av 242 med T6 motor so har eg forelska meg i det :p
tenkte og ta noken telefona til BT og høre med dei om forskjellige ting. men noken som veit ka motorane heite? dei T6 motorane på 2.8/2.9 som står i s80 og xc90? :)

Marius Nilssen
01/02/14, 00:22
Motorene heter B6284T og B6294T. Du får aldri godkjent disse i en 240/242, men en b6254 med ettermontert turbo skal gå greit så lenge du gjør arbeidet skikkelig og gjør slik BT forteller deg. Ta en B6254 sett i T5 stempler eller andre turbostempler med samme boring (81mm) og nye rådestaker. Så tar du enten turbo, eksos manifold og innsug fra en T6 eller så bygger du noe ''custom''. Du må nok også sette på datasprut. Setter du veiva fra 3 liter sekseren blir den 2,8 liter slik som B6284T. Si også til BT at du skal bygge den med lavtrykksturbo og kjør på rundt 0,2-0,3 bar så kommer du nok under 220hk og 275nm. Så kan du eventuelt skru trykket opp mer senere.

Dan Bay-Johansen
01/02/14, 02:00
Du må i hvertfall senke kompen, om ikke kommer HKene fort! R.G. her inne kjørte 0,5bar trykk og hadde omkring 300hk på original motor mener jeg...

Tidl. daain83.

knetrom
01/02/14, 12:05
Syns å huske at det var på 0,8 bar den hadde 300, men er godt mulig jeg roter (synd tråden ble slettet).

Dan Bay-Johansen
01/02/14, 12:40
Syns å huske at det var på 0,8 bar den hadde 300, men er godt mulig jeg roter (synd tråden ble slettet).

Skal ikke være bastant jeg heller, men uansett så passerer man godkjent HK og Nm for 200-serien farlig fort med turbo på en 6'er sugis ;-)

Tidl. daain83.

Riff
01/02/14, 15:23
Derfor det hadde vært fint om en autoritet (sfoor f.eks.) kunne komme på banen og si "ja, med de endringene på bremsesystem så blir bilen godkjent med 250hk/350nm" eller noe sånt,
og ikke bare alle forståsegpåerene og "det har jeg gjort"-folka på facebook og diverse forum som sier at dette har de fått godkjent, men vil ikke legge opp beviset på det.

Jeg kommer iallfall til å legge opp alt jeg må dokumentere, og de dokumentene jeg får godkjent her på vccn, slik at det faktisk går ann å bygge seg en litt annerledes bil for andre og.

Kurt

knetrom
01/02/14, 15:55
Skal ikke være bastant jeg heller, men uansett så passerer man godkjent HK og Nm for 200-serien farlig fort med turbo på en 6'er sugis ;-)

Tidl. daain83.

Det er nok riktig, det er ikke lenge siden dette ble diskutert sist, og da sa han at han akkurat kom innenfor 740/940-grensene med 0,3-0,4. Hvis det var akkurat innenfor med 0,3, lukter det veeeldig lave ladetrykk for å holde seg innenfor 240-grensene :/

frealm05
02/02/14, 23:23
Eg er som sagt ganske grønn på dette området, men prøver og sette meg inn i det :P
men eg har hørt at disse motorene som står i s80/xc90 med 2.8/2.9 motorane er originalt uten turbo på rundt 210hk? om det stemmer veit eg ikkje..
men om det stemmer, korleis hadde det då vert og fått godkjent motoren uten turbo, osso bygge den om til turbo etter og ha fått godkjent den? :)
har veldig lyst på ein sånn motor i min 242, men hørest ut som ein veldig vansklig prosses, og veldig dyrt.. :/ kansje spesielt for ein som aldri har vert bort i ditta før og berre er 17 :p

Riff
03/02/14, 05:34
Ja, du får godkjent som sugemotor så lengde den ikke har mer enn 220hk/280nm.

Marius Nilssen
13/02/14, 20:08
Litt off topic men er det mekaniske eller hydrauliske trykkere i B6304/B6254 toppene?

frealm05
09/04/14, 12:22
B6304/B6254 er ditta rekke sekserane som kjem fra 960?

Riff
09/04/14, 12:34
Stemmer det ja.

Daniel V
09/04/14, 13:48
Eg er som sagt ganske grønn på dette området, men prøver og sette meg inn i det :P
men eg har hørt at disse motorene som står i s80/xc90 med 2.8/2.9 motorane er originalt uten turbo på rundt 210hk? om det stemmer veit eg ikkje..
men om det stemmer, korleis hadde det då vert og fått godkjent motoren uten turbo, osso bygge den om til turbo etter og ha fått godkjent den? :)
har veldig lyst på ein sånn motor i min 242, men hørest ut som ein veldig vansklig prosses, og veldig dyrt.. :/ kansje spesielt for ein som aldri har vert bort i ditta før og berre er 17 :p

Jeg ville nok begynt med en FK-motor til du får litt mer erfaring med den type arbeid, og kanskje litt mer stabil økonomi. :) Det er mye jobb å sette ned en sånn type motor fra en 2000 modell i en bil som er 25 år eldre, og på ingen måte bygger på samme plattform.

Det å sette ned i en sugemotor og få det godkjent, for så å turbokonvertere i ettertid uten godkjenning er veldig risikabel praksis. Kjører du på noen eller noe, slik at det blir en sak ut av det, så sitter du der som gjeldsslave resten av livet fordi forsikringsselskapet da ikke dekker noe, og kjører regress mot deg.

Forrige tilfelle jeg var borti var en kar som kjørte på en fotgjenger så vedkommende døde med en turbokonvertert BMW som ikke var godkjent. Han tok med seg to andre biler, pluss en lyktestolpe. Det ble kjørt regress mot han på grunn av at bilen ikke var godkjent, og han ble da tvunget til å betale 11,2 millioner kroner.

golden girl
09/04/14, 15:58
http://www.vikeboe.com/

Du kan jo se litt på denne siden,viser litt hvordan det er gjort med standard 3liter fra 960

turb00le
09/04/14, 16:06
Litt off topic men er det mekaniske eller hydrauliske trykkere i B6304/B6254 toppene?

Hydrauliske...

Sent from my LT25i using Tapatalk

Dan Bay-Johansen
09/04/14, 19:50
Det er blitt diskutert en del rundt dette med motorstyring osv i min prosjekttråd også, kan være verdt å ta en titt ;)

Link i signaturen min.

frealm05
10/04/14, 19:55
Jeg ville nok begynt med en FK-motor til du får litt mer erfaring med den type arbeid, og kanskje litt mer stabil økonomi. :) Det er mye jobb å sette ned en sånn type motor fra en 2000 modell i en bil som er 25 år eldre, og på ingen måte bygger på samme plattform.

Det å sette ned i en sugemotor og få det godkjent, for så å turbokonvertere i ettertid uten godkjenning er veldig risikabel praksis. Kjører du på noen eller noe, slik at det blir en sak ut av det, så sitter du der som gjeldsslave resten av livet fordi forsikringsselskapet da ikke dekker noe, og kjører regress mot deg.

Forrige tilfelle jeg var borti var en kar som kjørte på en fotgjenger så vedkommende døde med en turbokonvertert BMW som ikke var godkjent. Han tok med seg to andre biler, pluss en lyktestolpe. Det ble kjørt regress mot han på grunn av at bilen ikke var godkjent, og han ble da tvunget til å betale 11,2 millioner kroner.

Men korleis det hadde vert visst eg hadde fått godkjent motoren uten turbo, også montert turbo etterpå. Står der at det er turbomotor i vognkortet, eller er det berre motorkoden som står der? For visst eg hadde kjøpt ein turbomotor og plukka av turboen også fått motorn godkjent i bilen sånn at motorkoden blir stempla i vognkortet?

Riff
10/04/14, 20:10
Det hjelper nok ikke. Siden du må søke om hvilken motor det er du setter inn, og da vil jo volvo norge med sine papirer si at dette er en turbo motor.
Dessuten så har jo BT internett og ;) Kan garantere deg at de faktisk bruker nettet og andre kilder for det det er verdt for å finne ut hvilken motor det er.

Men det som er det viktige i denne sammenhengen er at en må se på hvilken årsmodell en skal sette motoren i.
Som du har spørt om, så er dette en 242 og da slipper du unna de strenge avgasskravene.

Så istedenfor å fantasere om alle måter du kan prøve å få en motor inn i den 242'n som ikke er godkjent, så begynn heller å finn ut av hva du faktisk har lov å gjøre.

Som Daniel V sier, en b230fk/ft er ganske bolt on i 242, og ganske enkelt å få godkjent og. Om du skal bygge om til 6'er med turbo, så er her nok mange som kan hjelpe med svar på hva som trengs.
Men husk da på at en 6'er med turbo er en del ombygging i forhold til det å sette inn en b230

Riff
10/04/14, 20:14
Og bare for å ha sagt det, ikke begynn på noe som helst av ombygging før du har snakket med BT og aller helst ha fått godkjent en søknad til de om ombyggingen.

frealm05
10/04/14, 20:24
Eg er ganske klar over at FK/FT er lett og få godkjendt i 242, men er og på ein måte derfor eg vil ha noke anna nedi.
Har lyst på noke som ikkje så mange andre har, og eg har lyst at de skal bli noke utenom det vanlige.. :)
Når eg fyst gjere so mykje utav bilen, so vil eg gjerne gjere noke ekstra og visst du skjønnar, har og planar om og få den godkjent med coilovers.
men sånn etter de som blir sagt og loven, so er det ikkje mulig og få godkjent T6 i 242? er det heilt umulig eller er der ein liten mulighet?

Riff
10/04/14, 20:47
T6'n blir nok vanskelig å få godkjent. Siden de eneste T6'ene som blir levert har for mye hester.

En ombygd B6254FS er kanskje enklere. Men det er opp til BT igjen. Send en søknad til de.

Daniel V
10/04/14, 21:19
Såvidt jeg vet så finnes det vel ikke godkjente coilovers til 200? Var i alle fall ikke noe med TÜV-papirer på da jeg holdt på med 240 for 4 år siden. :)

Uten TÜV-papirer så er det nok bare å skrinlegge det, dessverre. Da tar de det ikke opp til vurdering engang.

Men har det kommet godkjente coilovers til 240 nå?

Dan Bay-Johansen
10/04/14, 21:33
Ikke såvidt meg bekjent...og jeg tror jeg hadde fått det med meg :-P

Tidl. daain83.