PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av V70n



Nilsson
30/01/14, 12:47
Hei.
Vurderer å kjøpe en V70, men har null erfaring med disse da jeg kun har drivi med 240.
Er det noen kjente feil man bør være obs på?
Noe som er greit å sjekke før evt kjøp av bil?
Er det best å gå for bensin eller diesel, hvilken motor og evt hvorfor?
Vil også ha manuell girkasse.

Tips mottas med stor takk :)

FroBe
30/01/14, 13:20
Det finnes mange tråder om dette her i forumet, prøv å søke på "kjøp V70N" her.

For å få spesifikke råd bør man vite bruksmønster/kjørelengde og prisbudsjett.

Nilsson
30/01/14, 13:39
Blir jo brukt som arbeidsbil, ca 13mil om dagen. Budsjett er ikke det høyeste rundt 70-75, forventer ingen strøken bil til den prisen, men en som er fullt brukbar å grei.

Har ikke egentilg sett på noen spesifikk bil.

Før prøve å søke litt å se.

FroBe
30/01/14, 13:50
Ved å velge diesel kan du nok spare minst 10 000 kr i året i drivstoffutgifter, men det blir muligens vanskeligere å mekke.

Nilsson
30/01/14, 14:04
Stemmer.. pleier km stand å ha mye å si på disse, eller er det om å gjøre å finne en som er vedlikeholdt?
Vært greit å ha en bil som kunne vart ett på hundre tusen uten motor og girkasse ras, er ikke av dem som bytter bil veldig ofte akkurat. 240in går på 6året nå så :p

Jimmen
30/01/14, 17:56
00-01 modellene ble jo levvert med 2.5TDI, den gamle VAG motoren på 140hk.
Er du snill med oljeskift på disse er de jo udødelige :) går meget friskt også med en chip..

00 - 04 er jo "gamle" typen, og 05 - 07 har facelift, nye lamper hele veien, nye fangere også videre.
Jeg selv har en 01, med 2.5TDI, ombygd til komplett facelift utvendig og jeg er meget fornøyd!

Koster meg 3500 i året med full kasko, 16.000 i kjørelengde.
Bruker bilen 5 dager i uken, og jeg fyller opp tanken kun 1 gang i måneden, 0.64 på småkjøring og 0.51 på langkjøring. :D

larsverm
30/01/14, 18:11
Ofte gode grunner til å anbefale bensin også, men hvis du med arbeidsbil sikter til daglig langtur til og fra jobb, er nok diesel fornuftig for drivstofføkonomien.

Jakke
31/01/14, 00:38
Bensin ser jeg utelukkende på som mer moro å kjøre kontra diesel. Og med mye kortturer er bensin å foretrekker.

Samtidig så drar jeg fint min 2.5T ned i 0,69 på langkjøring på sommerføre med MYE svinger og hauger og halvveis fjell.

Ang forbruk så regna jeg med disse tallene:
0,69 per mil, 12.000km, 15kr per liter. 12.500kr i drivstoff, bensin. Langkjøring da
0,55 per mil, 12.000km, 14kr per liter. 9.240kr i drivstoff, diesel. En sa 0,51 på langkjøring, tok 0,55 uten å tenke meg om, blir jo noget mer forskjell da selvfølgelig.

Skal du spare 10.000 som FroBe sier, så må du kjøre 40.000km i året langkjøring alene. Se lengre ned for kun småkjøring og blanda.

EDIT: Skrev om hvor jeg henta tallene mine.

EDIT2: Med 0,64 på dieselen (altså bare kortkjøring med Jimmen sine tall), så ble det 10752 på dieselen. Med bensin på 0,9 (småkjøring) blir det 16200.
Vil tro at med blanda (0,58 på diesel og 0,8 på bensin) vil 9750 på diesel og 14400 på bensin være realistiske tall ved 12000km. 4750kr i forskjell i året.

FroBe
31/01/14, 07:15
Jeg tok ikke så grundig utregning, men Nilsson oppgir at han kjører 13 mil til dagen. Hvis dette kun er jobbkjøring (200 arbeidsdager) blir det 26 000 km i året, er det snitt per dag blir det 47 450 km.
Riktignok har jeg AWD nå (0.8-2 l/mil), men ingen av bilene mine med bensin har klart 0.69 l/mil.

Jakke
31/01/14, 07:26
Jeg har også AWD. Nå kjørte jeg økonomisk fordi jeg ville prøve, men jeg lå aldri under fartsgrensa. Kjører jeg som jeg ville gjort med litt mer trøkk på gasspedalen så ville jeg vært på rundt 0,8.

Men ikke noe problem å presse den ned på 0,75 iallefall, 0,72 kjørte jeg til vanlig når jeg pendla den strekka. Kjørte samme strekka med henger på 1,1, største leiehengeren til Statoil med en sofa, en seng, en PC-pult og noe småtteri. Overdreiv litt med 9m3 henger på 500kg egenvekt for de tingene, men jaja :D Uansett, trakk nå 600kg henger lasta på 1,1 med min 2.5T AWD.

Nå har du XC70, er vel en del tyngre enn min S60 da. 2.4Ten er vel heller ikke helt lik, er vel en grunn til at de bytta den ut med 2.5Ten, så å klare 0,1 på mila bedre tror jeg ikke er noe problem.

TommyG
31/01/14, 08:56
Det blir vel egentlig litt feil å regne med langkjøring på forbruket. Med mindre det er mest langkjøring til daglig. Forbruket på blandet kjøring er det du i de aller fleste tilfellene må regne på.

Jeg er enig med FroBe her. Min 2001 v70 FWD 2,4 140hk orginalt som ble chipet til 188, brukte ca 1,1L på blandet kjøring (samme forbruk før og etter chip), mot min nå 2005 xc70 D5 163 hk bruker 0,63 på samme kjøringen. Begge bilene med automat

FroBe
31/01/14, 09:55
Her er en liste med ting som kan gå galt på P2-modeller av tidlig årgang (pruteliste?), forøvrig er det veldig kjekke biler:

Clutch kan gi dyre reparasjoner, det er mye som må demonteres for å komme til.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil)) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm (sirenehyling, ikke horntuting).
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

Gamle 2.5D (fra VAG) har dieselpumpe som periodisk trenger justering, D5-modeller rundt 2006-2007 har ofte problemer med virvelspjeld som setter seg fast.
Dieselmotor er tung å dra rundt for startmotoren, dermed kan tannkransen (http://forum.vccn.no/showthread.php?54929-Starttr%C3%B8bel-V70-D5/page2) slites ned.
Intercooler og slanger på turbomodeller kan ryke/sprekke.
Diesel har ikke tennplugger som må byttes, men glødeplugger kan ryke. Dysene kan også gå tette.
Eventuell dieselvarmer i hjulbrønnen trenger jevnlig service, man finner mange tips og veiledninger her på forumet.

Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.

Det finnes faktisk P2-biler med kun AC og ikke klimaanlegg, disse er lett gjenkjennelige på at de ikke har varmekontroll med °C-skala.

Alt elektrisk er basert på datasignaler via CAN-buss fremfor brytere/releer og strømkabler slik som i 240, dermed kan det lønne seg å alliere seg med noen som har tilgang på VIDA/DICE-feilkodelesere (koster omtrent kr 1000 fra Kina).

Alt originalt ekstrautstyr fra Volvo finner man monteringsanvisninger på nettet (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/SE/all/all/all/all/all/PartNumberSearch), det kan lønne seg å kikke på disse hvis man vil vite mer om hva det er eller om hvor lett det er å montere selv etter man har kjøpt bilen.

Nilsson
31/01/14, 10:23
Takker for gode svar :)
Feilkoder kan man vel lese ut med f.eks en Texa tester?
Jobber på verksted, så har jo rabatter på deler og tilgang på verktøy, bukker å slikt.

Liker bensin biler best selv, så da fårn tråle nettet etter en grei bil i rett prisklasse :)

FroBe
31/01/14, 10:35
Det er kun VIDA/DICE som kan kommunisere med de forskjellige datamodulene i bilen og finne/nullstille alle feilkoder. I tillegg får man Volvo sin offisielle veiledning for feilene, delelister, tegninger osv.
http://img853.imageshack.us/img853/9228/img20120522194732.jpg

Texa eller andre testere kan kun kommunisere med motorstyringen og finne/nullstille generiske feilmeldinger fra den.

Bensinbiler har sine egne problemer:
Alle 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.

Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.

TCM-solenoiden som overstyrer turbotrykk etter signal fra ECM kan bli dårlig og gi ujevn gassing/akselerasjon. Koster under kr 900 fra Volvo.

Jakke
31/01/14, 13:43
Det blir vel egentlig litt feil å regne med langkjøring på forbruket. Med mindre det er mest langkjøring til daglig. Forbruket på blandet kjøring er det du i de aller fleste tilfellene må regne på.

Jeg er enig med FroBe her. Min 2001 v70 FWD 2,4 140hk orginalt som ble chipet til 188, brukte ca 1,1L på blandet kjøring (samme forbruk før og etter chip), mot min nå 2005 xc70 D5 163 hk bruker 0,63 på samme kjøringen. Begge bilene med automat
Nå er det iallefall ikke riktig å bruke en N/A mot en turbodiesel da. Som en liten avsporing så hater jeg når folk sammenlikner N/A mot turbodiesel. Åhh, se så mye moment dieselen har, åh den drar så godt. Prøv en sugediesel, vennen, pleier jeg å svare. Så viser jeg dem tallene til en turbobensiner, og fløyta blir stille.

Men til saken, så igjen, N/A mot turbodiesel, blir ikke det samme uansett. Mye senere moment, må bruke gassen mye mer, og ved rett bruk kan en turbobensiner fint få lavere forbruk enn en N/A-bensiner.

Jeg får tall på 0,8-0,9 på blanda kjøring på min 2.5T om jeg kjører som et vanlig menneske (altså ikke sidelengs).

Sjekka tallene for 2.4D og D5 med å google og lese forumtråder, finner fra 0,5 til 0,85, alt etter om det er langkjøring eller bykjøring. Får tall fra 0,8 til 1,4 på 2.5T med likt søk med anna motornavn.

Vi kan for syns skyld si at forskjellen er 0,68 mot 1,10, da er bykjøring og langkjøring nøyaktig 50/50. Da får du på 12000km tall som FroBe viser til, neeesten, 11500 mot 19800.

Men som sagt, uten å ha prøvd meg på langkjøring med dieselen til Volvo, så har jeg iallefall pressa min ned i 0,69 på langkjøring EN gang, 0,72 er hva jeg ligger på om sommeren.

Forøvrig kjørte jeg Svolvær-Fredrikstad nylig, vinterføre hele veien, om Narvik grunna fergekødd, så grovt 1500km. Fikk da 0,85 på mila med passe tungt lasta bil (stasjonær PC, bowlingkuler på 50kg, sub, MASSE klær, PC-skjerm og alt rundt PCen osv).

Ang DIM som en nevner, så er det noe DRITT! Om du skal skaffe brukt, som iogforseg ikke er noe problem, så må du ha rett årstall (01, 02-03, 04 disse må passe med din modell), samt rett serienummer evnt. erstatningsnummer (står på delen). Mye styr, men får de ned i 1500 da.

TommyG
31/01/14, 13:53
Nå er det iallefall ikke riktig å bruke en N/A mot en turbodiesel da. Som en liten avsporing så hater jeg når folk sammenlikner N/A mot turbodiesel. Åhh, se så mye moment dieselen har, åh den drar så godt. Prøv en sugediesel, vennen, pleier jeg å svare. Så viser jeg dem tallene til en turbobensiner, og fløyta blir stille.

Du har helt sikkert rett i at forbruket på en sugebensiner er forskjellig fra en turbo bensiner, men siden jeg ikke har hatt en turbobensin V70 kunne jeg ikke vise til tall jeg kan stå inne for, med lik kjørestil, på langkjøring og blandet kjøring.

Poenget mitt var at for å veilede trådstarer må en regne på forskjeld i forbruk på blandet kjøring. Ikke hva han kommer til å bruke en gang eller to i året når han drar på ferie.

FroBe
31/01/14, 14:01
Her er de offisielle tallene fra Volvo i 2004 (side 132 i instruksjonsboken).
De viser at det er lite forskjell mellom N/A og turbo i forbruk, men forskjell mellom drivlinje og drivstofftype:

Förbrukning
Motor Växellåda i liter/100
B5204T5 Manuell 9,2 - 9,4
Automat 10,2 - 10,4
B5234T3 Manuell 9,3 - 9,4
Automat 10,6 - 10,8
B5244S Manuell 9,2 - 9,3
(170 hk) Automat 9,8 - 9,9
B5244S2 Manuell 9,0 - 9,1
(140 hk) Automat 9,7 - 9,8
B5254T2 FWD Manuell 9,2 - 9,3
(2.5T) Automat 10,1 - 10,3
AWD Manuell 10,0 - 10,2
Automat 10,6 - 10,8
XC Manuell 10,4
Automat 11,1 - 11,3
B5254T4 AWD Manuell 10,7 - 10,9
(R) Automat 11,1 - 11,3
D5244T FWD Manuell 6,5 - 6,7
(D5) Automat 7,9 - 8,1
AWD Manuell 7,3 - 7,5
Automat 8,4 - 8,5
XC Manuell 7,5 - 7,6
Automat 8,4 - 8,5
D5244T2 Manuell 6,5 - 6,7
(2.4D) Automat 7,9 - 8,1
D5244T3 Manuell 6,5 - 6,7
(2.4D)

Beklager rotet formattering, tabellen ser finere ut når jeg er i redigeringsvinduet.
Volvo oppgir forbruk i liter/10 mil, vi tenker vanligvis l/mil.

mrstfu
31/01/14, 15:56
Helt greit at det ikke er helt objektivt, men jeg vil fremdeles dele forbrukstallene til fatters gamle 04 D5. Han kjørte tur-retur Sørumsand - Trysil med henger og ATV på til sammen ca 800kg, starta snittmålinga på varm motor, og brukte cruisecontroll hele veien, snittet landet på 0.79. Var med opp dit et par uker seinere, altså rundt 200kg mann, pluss 30kg oppakning hver, også avslappa, planlagt kjøring på cruisecontroll. Snittet landet på 0.44, så om TS kjøper en med motorvarmer og holder seg unna de korteste turene, kan den virkelig gå grisebillig.

Dog, hold deg unna såkalte powerbokser. Fatters satte sånn i sin XC70 D5, og mente den går så jævlig mye bedre. Personlig kan jeg ikke si jeg la merke til mer motorlyd og forbruksøkning på en halvannen dl på mila.

skurk
31/01/14, 16:16
Har inntrykk av at V70N med diesel er gode greier uansett motor når dem får jevnlig vedlikehold.
Har selv 04mod.med 2.4D og 130hk.med automat.
Kjempebil med lite trøbbel selv om den snart har 300k på telleren.
Fungerer knirkefritt,stabil som et godstog og meget fast i fisken fortsatt...min får kanskje litt i overkant mye kjærlighet,men er vel fortsatt representativt.
Forbruk ligger på mellom 0.45l.prmil og 0.63l.prmil.(målt forbruk da jeg ikke tror kjørecomputeren regner med tomgangskjøring)
Har også hatt v70p80 med 2.5TDI i mange år.
Passert 400k for lenge siden og det er ingen ting som tyder på at den ikke skal gå 400k til.
Den er chipet og påjustert 1.5bar turbotrykk og går noe helt forferdelig,samtidig som den greier seg med 0.47l.prmil.på langkjøring og 0.6l.prmil på smøkjøring.

Begge bilene går utelukkende på langkjøring og stoppes ALDRI!! før dem er driftsvarme.
Det er drepen for dieselmotorer.
Skal jeg kjøre mindre enn 3mil.kjører jeg 142 eller mkV golf.
Tilslutt vil jeg nesten anbefale å kjøpe en bil med høy kilometerstand kontra en som har gått lite hvis du går for diesel.
Da har bilen mest sansynlig gått med lite start/stopp og skal ikke forbause meg om en motor som har gått 400k på 10 år er med normalt vedlikehold er i bedre stand enn en som har gått 150k på 10 år med samme vedlikehold.
Forutsatt at begge har vært i daglig bruk.
Det samme gjelder drivverk og understell...alt er lagd for å brukes,ikke for å stå i ro.

Jeg kjører ganske mye og har alltid hatt biler med høy kilometerstand og har hatt meget lite trøbbel med noen av bilene jeg har hatt kontra andre jeg kjenner som nesten ikke kjører men har skyhøye verkstedregninger.
Hadde en nesten ny BMW for en del år tilbake,den hadde meget få kjørte kilometer men der var det bare trøbbel med det aller meste egentlig,så jeg baserer mine anbefalinger på erfaring.
Har hatt 40-50 biler tilsammen tror jeg og har vært innom det aller meste.

Nilsson
03/02/14, 14:32
Takker for mange gode svar her:)
Nå har en kollega akkurat kjøpt seg en v70, så da fikk jeg egentlig v40'n hans slengt i fanget. Så dette fikk jo ett helt annet itfall enn forventa, men blir jeg ikke fryktlig fornøyd med den er det jo bare å selge :p