PDA

Vis full versjon : 850 fjusker på tomgang!



Karl Oskar
29/01/14, 19:43
Hei!
Har en 850 95mod 2,5l 10v, som fusker hver gang jeg starter den uavhengig om den er varm eller kald. Hver gang jeg starter den etter ca 1minutt, faller turtallet ned på ca.500-700rpm. Der blir den liggende å riste i 5 minutter, litt lengre hvis den er kald, så går den opp til 1500rpm og jager litt, før den går til normalen, og da kan jeg kjøre normalt, hvis jeg begynner å kjøre før motoren har stabilisert seg begynner den å fuske og ikke ha noe pådrag i oppoverbakker, med mindre jeg kjører med over 3000rpm.
Har fått feilkode: 512 Korttids brennselblanding for fet.
Har byttet: plugger, pluggkabler, fordelerlokk, rotor, lufttemperatursensor, mapsensor, gasspjeldsensor og lambdasensor(biltema-lambda). Jeg har også prøvde med en annen koil, tomgangsmotor og bensinhjerne.

Noen som har opplevde noe liknende før, eller som har noe tips til hva det kan være og hvordan man fikser det?

gswede
29/01/14, 20:05
Biltema lambdan din kan du plukke ut og kaste så langt du klarer. Kun original som duger her.. Har du i tillegg kjøpt plugger, kabler, lokk og rotor på tema kan de ta samme veien..
Men, før du gjør det, ville jeg tatt en grundig sjekk etter vakumlekkasjer. ahh å ikke glem å se etter eksoslekkasje før oxygensensoren.

Kortidsblandingen (STFT) for fet tyder på dårlig tenning og eller vakum/eksos lekkasje. Bilens hjerne justerer pulsingen av injektorene for å opprettholde STFT lik 0, i og med at du har fått feilkode så går den altfor fet (+25 eller mer STFT). Det vil si at hjernen ikke lenger klarer å kompensere fuel trimen, er utenfor range for å si det slik. Og det skal mye til. Ved en massiv vakumlekkasje vil oxygensensor reagere med å sende signal til hjernen om å øke pulstiden på injektorene, om da max kompensasjon - STFT 25 - ikke er nok til å oppnå normalverdi vil kode bli satt. I det den maxer ut og tillegger 25% korreksjon vil f.eks en turtallsendring endre på vakumet ditt, som igjen endrer størrelse på vakumlekkasje, vil sensoren fortelle hjernen at motoren går for rikt for så å kompensere i motsatt retning. Altså trekke fra drivstoff ved å minske pulstiden på injektorene, turtall synker da og vakumlekksjen kommer tilbake før det igjen går motsatt vei - rikt. Og sånn går dagene. Om du ikke har vakum eller eksoslekkasje ville jeg tatt en grundig sjekk av tenningsdeler. Sjekk også at kabel fra coil til fordeler ikke ligger inntil mafsensor signal ledning.

En siste ting, sjekk nøye rundt vakumtreet som sitter like ved tomgangsmotor. Følg alle vakumslanger fra denne og se at de er tilkoblet. Mangler du vakum til fueldemperen på fuelrailen, vil du ha fullt bensintrykk på injektorene dine på tomgang. Om injektorene er lekk vil det kunne kludre ting til. Lytt på injektorene og verifiser at de alle tikker. På fremsiden av innsuget, like under tomgangsmotoren mener jeg vakumslangen til EVAP systemet ditt sitter, sjekk denne også.

Hvilke plugger byttet du til og hva er gapet på dem?

Karl Oskar
29/01/14, 20:36
Takk for svar.
Skal ta en grundig sjekk etter vakum eller eksoslekkasje og over tenningsdelene, hvis jeg fortsatt ikke finner ut av det, får jeg prøve med orginal lambda, kabler og fordelerlokk. Ja, fikk vite det etter jeg handlet fra Biltema, at det var elendig kvalitet på en del av delene deres...

850GLTsilver
29/01/14, 23:24
Slett ikke så ille som GSwede legger ut om temasakene.
Funker den temalambdaen greit på alminnelige turtall, skal du lete helt andre steder.

1. Rens og smør tomgangsmotroren din. Det er den sylindriske saken som er rett under dekselet på enden av gassvaieren.
2. Bytt tempsensoren for kjølevannet. (Høres merkelig ut, men den påvirker blandingen enormt, særlig når kald)
3. Rens gasspjeld og innsugskanalen rundt gasspjeld NØYE.

Dette er ting som vil fikse opp tomgangen din.
Nesten så jeg garanterer.

gswede
30/01/14, 08:27
Tomgangsmotoren f.eks fastlåst i åpen posisjon vil uansett ikke påvirke STFT da luftmengden allerede er gjort rede for. Ei heller vil den påvirke fusking ved økt belastning, kjøring i oppoverbakke etc.
Men som GLTsølvgutten :-) sier, tempsensoren påvirker i aller høyeste grad forbruket. Men, den vil ikke kunne påvirke fueling nok til at korrigeringen kommer utenfor virkeområde og setter en kode.

850GLTsilver
30/01/14, 12:02
Jodda gswede. Har en 10V her med stadig kom med melding om short time fuel mixture too high.
Bytta tempføleren og vips så var både tomgangsproblemet og feilkoden borte...

MEN, jeg rensa opp tomgangsmotoren nøye samtidig, så det kan jo være en sammenheng?

gswede
30/01/14, 15:08
Det er første gang jeg hører om det. Legger den på minnet, lærer noe nytt hver dag :-)
Tror dog ikke det er vanlig.

850GLTsilver
30/01/14, 16:21
Egentlig ikke så rart at den kommer. Når vi tenker oss om.
Når tempgiveren varsler om for lav temperatur, vil jo motorelektronikken pøse på med bensin for å få fet nok blanding.
Kan jo nevne at jeg samtidig har hatt feilmelding om Tempsensor too long interval.
Og alltid mens motoren var sånn mellomvarm. (Tempnåla pekte på Ca halv fem)

Lærer nye ting hver eneste dag jeg :D

gswede
30/01/14, 17:02
Normalt sett skal det veldig mye til før temperatursensor tilsier korreksjon på 25% eller mer, selv ved defekt sensor.
Kanskje trådstarter kan melde hva tempnåla i dashen hans forteller. Om den viser normaltemperatur tror jeg kanskje jeg ville sett bort fra sensoren.. Når det er sagt så er jeg tilhenger av å bytte sensor samtidig med termostat.

Karl Oskar
30/01/14, 17:28
Har allerede prøvd å vaske tomgangsmotoren og gasspjeldet, men har ikke tatt av gasspjeldet og fått vasket det skikkelig, så kan jo prøve det også.
Hadde ikke tenkt på tempratursensor for kjølevann, men får se om jeg får lånt en å prøve med.
Tenkte det var lambdasonden, for jeg har lest en plass at andre også har sagt at biltema lambda er dårlig, men syns det er rart at den trenger ett par minutter på å stabilisere seg, uansett om den er varm eller kald, før jeg kan kjøre normalt, har ingen problemer med den etter den har stått ett par minutter. Er ikke sikker på hvor mange liter per mil den bruker, men føler den bruker ganske mye. Når den står på tomgang, etter jeg har starter den kjenner eg lukten av bensin veldig godt ihvertfall.

gswede
30/01/14, 17:55
Om tempnåla i dashbordet viser temperatur som normalt, altså at den står rett ut til kl 15 når motoren er varm - utelukk den for øyeblikket.

Karl Oskar
30/01/14, 18:00
Ok, ja den viser normalt.