PDA

Vis full versjon : Xenon til fjernlys.



Aagejr
28/01/14, 10:37
Er det noen som kan tipse om xenon fjernlys som takler canbus, slik at en ikke får feilmelding.....

TommyG
28/01/14, 10:39
Det er ikke feilmelding på fjernlys

Aagejr
28/01/14, 10:50
Ja da er det jo bare å velge. takk for svar.

Jimmen
28/01/14, 12:13
Ett lite tips, ikke kjøp de kittene til 150 - 200kr på Ebay.
Noe så dårlig skal du lete lenge etter.

Kjøpte ett 55w xenonkit til 170kr der, prøvde for morro skyld med en 35w "vanlig" ballast og lyset ble MYE bedre.
Kjøp ett til 500kr eller dyrere vil jeg anbefale :)

Aagejr
28/01/14, 13:45
Vet det ikke er lov, men har lyst på til nærlyset også. Har dere noen kit å anbefale?

skurk
28/01/14, 13:53
ebaykitet mitt til 200kr,- funker utmerket på fjerde året det.
Aldri hatt noe som helst problem med noen xenonkit JEG har montert.
Har litt med hvordan man monterer vil jeg tro.

ovlov86
28/01/14, 13:55
Før xenonpolitiet kommer, så har www.vvme.com mye greie sett til gode priser.

FroBe
28/01/14, 13:59
Anbefaler å kjøpe kit med originale xenon-lykter for Volvo istedenfor jalla-pærer fra en nettbutikk som er ekspert på tatoveringsutstyr.
Det koster litt mer, og er fortsatt ikke lovlig uten automatisk nivåjustering og spyling, men du får best lys fremover på veien og blender ikke andre trafikanter like mye.

Velger du lovlige 4300K D2R-pærer får du mest lys (lumen) og en farge som ikke ødelegger nattesynet like mye som de blå 6000K-pærene. Som en bonus er det mindre sjanse til å bli stoppet av politiet eller Vegvesenet for kontroll av lyset.

Aagejr
28/01/14, 14:05
Selger Volvo det selv?, Hvis ikke har du en link ?

FroBe
28/01/14, 14:11
Volvo selger nye lykter (dyre), men mange kjøper brukt fra bilopphoggere.

Det er forskjell på koblingene alt etter om du har facelift eller ikke, men de går an å bygge om.

Jimmen
28/01/14, 14:27
ebaykitet mitt til 200kr,- funker utmerket på fjerde året det.
Aldri hatt noe som helst problem med noen xenonkit JEG har montert.
Har litt med hvordan man monterer vil jeg tro.

har 3 tusinger på v70en med xenonkit jeg og, de billige.
De funker, men prøv å bytt ut ballastene til noen litt dyrere så kan jeg love deg forskjell..

Jeg prøvde med VVME ballaster, VVME sine kit er knall ivertfall. :)

skurk
28/01/14, 15:36
Har vvme-kit på den ene v70`n og can-bus ballaster med vvme-pærer på den andre.
4300k på fjern(55w) og nærlys(35w) på V70N og det ser faktisk originalt ut og blender meget lite.
På p80`n har jeg 6000k(55w) i fjærnlys.
Tørr påstå at det er en tanke bedre lys med 6000k kontra 4300k.
Har hatt xenon på alt av kjøretøy jeg har hatt siden 2006,så jeg vil påstå at dyrere kit ikke nødvendigvis er bedre enn de billige.
Og ettermontert xenon ER bedre enn originalmontert!

FroBe
28/01/14, 16:49
Og ettermontert xenon ER bedre enn originalmontert!

Ettermontert xenon i halogenlykter gir nok "mer" lys, det er derfor det kom nye strengere regler for avblending for å hindre blending i forbindelse med innføringen av xenon.
Et godt nærlys er en balansegang mellom lys fremover uten å blende andre trafikanter slik at det er trafikkfarlig.
Med feil pære i en halogenlykt blir balansen for nærlys feil...
Driter man i blending kan man like godt bruke fjernlys.

skurk
28/01/14, 17:44
Er ikke verdens største reflektorer på v70N og mine blender ikke noe mer enn en hvilken som hels annen bil med originalmontert xenon.
Hadde jeg derimot hatt høyere fargetemperatur og ikke beholdt den originale blendekåpa inni lykta ville ting blitt helt annerledes.

FroBe
28/01/14, 21:34
Jeg har ennå tilgode å høre en hobbymekaniker innrømme at hans hjemmemodifiserte halogenlykter med feil fokus og svak avblending blender mer enn spesialtilpassede xenon-lykter fra fabrikk.
Å bruke reflektorstørrelsen som mål på blending blir som å tro at man kan bruke felgbredden som mål på toppfart på bilen.

skurk
29/01/14, 00:35
Var ikke helt det jeg ville frem til men ok.
Hadde dem vært til sjenanse for noen ville jeg montert halogenpærene igjen.
Og jeg har faktisk møtt min egen bil i mørket,så jeg veit dem ikke blender mer enn de som har xenon originalt.
Lyset er en million ganger bedre og det trenger man når halve verden tydeligvis kjører med tåkelys sammen med nærlys.
Det er noe av grunnen til at jeg har ettermontert xenon på nærlyset mitt,for her oppe gjør tydeligvis 80% det og med unger i bilen så foretrekker jeg å se hvor jeg kjører og ikke bare det lille statens veivesen mener det står i boka at jeg burde se.
Fresa rundt i 2009 audi a4 fullstappa av både LED og xenon her og der for en tid tilbake.
Var helt usansynlig dårlig lys på`n.
Det samma gjaldt 2011 mærce E-klassen og 2008 VW passaten.
Nei takker høyere makter for gammel volvo gitt...den nymotens tyskersøpla skal dem få ha for seg selv.
Nyere V70 skal jeg ikke ha,for det er en Mord Fondeo...så da blir det V70N med ettermontert xenon gitt.

Jakke
29/01/14, 06:08
Om du ikke blir blenda av din, men har mye bedre lys enn en 09 A4 med original LED, da lyver du enten om at du blir blenda av din, eller så lyver du om hvor dårlig lysa på A4en var...

Jeg har møtt mange V70er med xenon i halogenlykter, det er helt jævlig. Ingen vet om høydejusteringshjulet, og de som vet om det justerer lyktene helt opp. Og selv helt nede blender de siden strølyset har en evne til å finne motkommende sjåførers øyne.

Sorry mac, tror ikke på deg.

FroBe
29/01/14, 07:30
Brukerne av dette forumet er over 18 år gamle, og har gått minst 11 år på skole.
Da forventer man en viss innsikt i hvordan ting fungerer, og hvis noen skriver noe som er feil eller sprøyt så vil folk reagere.

Det er ikke min oppgave å stoppe folk fra å modernisere lys på bilen, det er politiet, Vegvesenets og bilverksteders oppgave, men jeg vil ikke se på at sprøyt og fantasi om xenon (eller andre ting) blir stående uimotsagt her på forumet.

Gir man blaffen i om man blender andre for å se bedre selv bør man være ærlig om det, og ikke skrive tull og fantasi for å forsvare det, da ender det bare opp med at andre skjønner at man ikke er skarpeste kniven i skuffen...

mrstfu
29/01/14, 08:36
Brukerne av dette forumet er over 18 år gamle, og har gått minst 11 år på skole.
Da forventer man en viss innsikt i hvordan ting fungerer, og hvis noen skriver noe som er feil eller løgn så vil folk reagere.

Det er ikke min oppgave å stoppe folk fra å modernisere lys på bilen, det er politiet, Vegvesenets og bilverksteders oppgave, men jeg vil ikke se på at løgn og fantasi om xenon (eller andre ting) blir stående uimotsagt her på forumet.

Gir man blaffen i om man blender andre for å se bedre selv bør man være ærlig om det, og ikke skrive tull og fantasi for å forsvare det, da ender det bare opp med at man blir sett på som evneveik.

For å ta det helt saklige, det er jo forskjell på reflektorer og lykteglass, så selv om en xenonpære, med et annet lyspunkt enn tilsvarende halogenpære, blender i en bil, må den ikke nødvendigvis gjøre det i en annen. Variasjoner finnes over alt, blant annet i pærelengder og plassering av gasskula i xenonpæra, både mellom produsenter og wattstyrke. Sånnsett er det et visst hold i det som blir sagt her, at xenonpærene ikke blender. Det at dere andre har sett V70N med xenon i nærlys blende som bare faen er jo i og for seg greit nok, men det er forskjell mellom de forskjellige reflektorene som var tilgjengelige på de bilene og. Forsvarer eller angriper ingen her, misforstå meg rett.

I bykjøring og på godt opplyst vei kjører jeg som regel med tåkelys og park uansett, halogen i begge. Spesielt i kø, det å lyse opp bakluka til tullingen foran er bare slitsomt. Er generelt altfor mye strølys på norske veier.

ovlov86
29/01/14, 14:31
Det er ikke min oppgave å stoppe folk fra å modernisere lys på bilen, det er politiet, Vegvesenets og bilverksteders oppgave, ...

Men alikevel er du inne i samtlige tråder som omhandler emnet, for å vise frem diagrammer og tegninger som viser reflektoroppbygning osv...? Snakk om selvmotsigelse.

Og med å kalle folk evneveike får du jo virkelig deg selv til å virke så mye smartere....

FroBe
29/01/14, 15:00
V70N har ikke gammeldagse paraboliske reflektorer, men avanserte CAD-konstruerte reflektorer for å få godt lys med små reflektorer. Etter facelift var Free-form reflektorene blitt gode nok til å droppe linsestripene i glasset ("briller" som korrigerer lysbildet fra reflektoren).
Stadig mer avanserte reflektorer stiller større krav til nøyaktigheten i pærene, og kravet til plassering av glødetråden spesifiseres med tidels-millimeter nøyaktighet.
Jeg har ikke funnet gode tegninger av lysrefleksjonen i moderne reflektorer nå i farten, men ser man på denne får man en viss oversikt om hvor viktig rett fokusering er. Dessverre mangler skjoldet under nærlys-pæren på tegningen, og det viser ikke hvordan lyset ofte reflekteres flere ganger før det går ut som strølys:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/10.gif

Nærlyset skal ikke bare frem, det skal også ha en spesifik lysfordeling sideveis og i høyden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/21.png

Kravene for Cutoff i høyden er like strenge for reflektorlykter for xenon som for linselykter, dermed kan man ta en kjapp test av xenon-modifikasjoner ved å lyse på en vegg:
http://best-b2b.com/userimg/658/668-2/hid-projector-low-beam-204.jpg

Skaffer man seg (eller låner) et luxmeter kan man sjekke om lysene tilfredstiller de offisielle kravene for xenon-lykter:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R098r3e.pdf

Sist, men ikke minst: Ved å sette inn xenon-pære i halogenlykt dobler eller tredobler man lysstyrken (fra 1000-1200 lumen til 3000 lumen, det er som å montere en 150W halogenpære i hver lykt). Dette gjelder både lyset som går ned på veien, og strølyset som lyser i øynene på andre trafikanter.

skurk
29/01/14, 16:00
Om du ikke blir blenda av din, men har mye bedre lys enn en 09 A4 med original LED, da lyver du enten om at du blir blenda av din, eller så lyver du om hvor dårlig lysa på A4en var...

Jeg har møtt mange V70er med xenon i halogenlykter, det er helt jævlig. Ingen vet om høydejusteringshjulet, og de som vet om det justerer lyktene helt opp. Og selv helt nede blender de siden strølyset har en evne til å finne motkommende sjåførers øyne.

Sorry mac, tror ikke på deg.

Dickface!
Lysa på A4`n var katastrofalt dårlig i forhold til V70`n jeg har nå med ettermontert xenon.
Jeg forventer mer av en bil til 400k.
Det at du stakkar har møtt bare tapere med V70N som ikke veit hva dem driver med når dem monterer og justerer inn lysa sine er jo i og for seg ditt problem.
Jeg veit jævli godt hva jeg faktisk driver med og blir irritert når det kommer maggoter som deg og beskylder meg for ljug.

skurk
29/01/14, 16:07
Brukerne av dette forumet er over 18 år gamle, og har gått minst 11 år på skole.
Da forventer man en viss innsikt i hvordan ting fungerer, og hvis noen skriver noe som er feil eller løgn så vil folk reagere.

Det er ikke min oppgave å stoppe folk fra å modernisere lys på bilen, det er politiet, Vegvesenets og bilverksteders oppgave, men jeg vil ikke se på at løgn og fantasi om xenon (eller andre ting) blir stående uimotsagt her på forumet.

Gir man blaffen i om man blender andre for å se bedre selv bør man være ærlig om det, og ikke skrive tull og fantasi for å forsvare det, da ender det bare opp med at man blir sett på som evneveik.

Evneveik fordi jeg har ettermontert xenon?
Ta å rull inn apekjeften din litteranne da,så kan du se på hva jeg skriver.
Dem BLENDER IKKE!
Og hvis du ser lengre uti samme posten så ser du også at jeg hadde tatt dem bort hvis dem hadde blendet,men fortsatt så er jeg evneveik da eller?
Så når noen veit hva dem driver med og greier å installere noe bedre enn vanlig mann i gata så er man evneveik?
Stakkars sinnsforvilla tulling!
Makan til grandiose tanker du har om deg selv!

skurk
29/01/14, 16:20
Kan også legge til at jeg kjørte gjennom teknisk kontroll i mørket her en kveld uten å bli stoppa.
Jeg vet fra sikre kilder at dem hadde fokus på lysbruk og 3stk.ble stoppet i den kontrollen pga.ettermontert xenon.
Så hvis strølyset mitt var så jævlig og grusom blendende som dere sirkusklovner skal ha det til,hvorfor i all verdens navn og rike ble ikke jeg stoppa i samma kontrollen da?
Dem vinka inn to biler forran meg og et ukjent antall av bakenforkjørende.
Jeg ble vinka ut av trafikkstasjonen igjen og ble observert av en del kontrollører på tur gjennom.

Jakke
29/01/14, 16:21
Oi, noen som har fått BCGen sin, og har vondt og er lei seg? :D

På den seriøse sida, så blenda ikke xenonen din deg DEN GANGEN. Det er ikke noe bevis for at det ikke blender. Sleng i en kompis i baksetet, oi det blender. Sleng i et par ski baki, oi det blender.

Såfremst du ikke har utstyr for å justere høyden på lysa hjemme, så blender du hver gang du slenger noe i bagasjen, eller så lyser lysa dine alt for kort fordi du justerte for mye.

Det er en grunn til at man bruker en diger boks for å justere lys, og ikke bare skjønn!

skurk
29/01/14, 16:36
Oi, noen som har fått BCGen sin, og har vondt og er lei seg? :D

På den seriøse sida, så blenda ikke xenonen din deg DEN GANGEN. Det er ikke noe bevis for at det ikke blender. Sleng i en kompis i baksetet, oi det blender. Sleng i et par ski baki, oi det blender.

Såfremst du ikke har utstyr for å justere høyden på lysa hjemme, så blender du hver gang du slenger noe i bagasjen, eller så lyser lysa dine alt for kort fordi du justerte for mye.

Det er en grunn til at man bruker en diger boks for å justere lys, og ikke bare skjønn!

Automatisk nivåregulering på bakakselen på vogna mi.
Den har samme kjørehøyde uansett hva jeg stapper inni.
Hvor står det at jeg ikke har utstyr for justering av lys?
As a mather of fact,så har alle godkjente bilverksteder det...bilbelysning er ikke noe jeg tar lett på og når det kommer til bil og bilens brukervennlighet så er jeg temmelig dønn serriøs og meget nøye med alt jeg foretar meg.

mrstfu
29/01/14, 17:21
Om du ikke blir blenda av din, men har mye bedre lys enn en 09 A4 med original LED, da lyver du enten om at du blir blenda av din, eller så lyver du om hvor dårlig lysa på A4en var...

Jeg har møtt mange V70er med xenon i halogenlykter, det er helt jævlig. Ingen vet om høydejusteringshjulet, og de som vet om det justerer lyktene helt opp. Og selv helt nede blender de siden strølyset har en evne til å finne motkommende sjåførers øyne.

Sorry mac, tror ikke på deg.


Brukerne av dette forumet er over 18 år gamle, og har gått minst 11 år på skole.
Da forventer man en viss innsikt i hvordan ting fungerer, og hvis noen skriver noe som er feil eller løgn så vil folk reagere.

Det er ikke min oppgave å stoppe folk fra å modernisere lys på bilen, det er politiet, Vegvesenets og bilverksteders oppgave, men jeg vil ikke se på at løgn og fantasi om xenon (eller andre ting) blir stående uimotsagt her på forumet.

Gir man blaffen i om man blender andre for å se bedre selv bør man være ærlig om det, og ikke skrive tull og fantasi for å forsvare det, da ender det bare opp med at man blir sett på som evneveik.


Dickface!
Lysa på A4`n var katastrofalt dårlig i forhold til V70`n jeg har nå med ettermontert xenon.
Jeg forventer mer av en bil til 400k.
Det at du stakkar har møtt bare tapere med V70N som ikke veit hva dem driver med når dem monterer og justerer inn lysa sine er jo i og for seg ditt problem.
Jeg veit jævli godt hva jeg faktisk driver med og blir irritert når det kommer maggoter som deg og beskylder meg for ljug.


Evneveik fordi jeg har ettermontert xenon?
Ta å rull inn apekjeften din litteranne da,så kan du se på hva jeg skriver.
Dem BLENDER IKKE!
Og hvis du ser lengre uti samme posten så ser du også at jeg hadde tatt dem bort hvis dem hadde blendet,men fortsatt så er jeg evneveik da eller?
Så når noen veit hva dem driver med og greier å installere noe bedre enn vanlig mann i gata så er man evneveik?
Stakkars sinnsforvilla tulling!
Makan til grandiose tanker du har om deg selv!


Oi, noen som har fått BCGen sin, og har vondt og er lei seg? :D

På den seriøse sida, så blenda ikke xenonen din deg DEN GANGEN. Det er ikke noe bevis for at det ikke blender. Sleng i en kompis i baksetet, oi det blender. Sleng i et par ski baki, oi det blender.

Såfremst du ikke har utstyr for å justere høyden på lysa hjemme, så blender du hver gang du slenger noe i bagasjen, eller så lyser lysa dine alt for kort fordi du justerte for mye.

Det er en grunn til at man bruker en diger boks for å justere lys, og ikke bare skjønn!

http://www.xboxoneforums.net/forum/attachments/790d1389388275-what-s-your-day-job-escalated-quickly.jgo

Vatnehol
30/01/14, 04:44
Don't raise your voice, improve your argument.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1704.jpg

Vatnehol
30/01/14, 04:45
Uten å blande meg alt for mye inn i dette, så vil jeg si at automatisk nivåregulering på bakvogna hjelper kun på flat vei og ikke i bakker, da xenon lysene stiller seg etter bakkene da du før økt eller minsket trykk pga vekt fordelingen på bilens bakaksel.

Har møtt biler med ombygd til xenon i halogen lykter som både blender og ikke blender, er mest sannsynlig relevant til hva Frode har dokumentert med produktsjons kravene til fabrikant av selve xenon pæren.

Hjelper heller ikke å stille ned lysene, da på våt vei så blir man blendet av veien istedet for, facelift xenon lykter finner man helt ned til 4573.98 kr nå splitter nye, så hvorfor ikke investere i nye lykter når man først skal forbedre lysbildet ? det resultatet blir mye bedre enn ombygde halogen lykter.
Selv kjøpte jeg ABL lyktene, som man finner nå råbillig her : www.topbildeler.co.no/volvo-deler/s60-sedan/18224/10533/hovedlyskaster-innsetting
som hadde en utgangs pris på 16 000kr hos volvo for noen år tilbake, selv betalte jeg 9000kr hos en svensk bilhøgger som importerte de. Uansett pris på de så var de verd hver en krone, og angret på hvorfor jeg ikke bare kjøpte skikkelig lykter tidligere istedet for stresse med de gamle ubrukelige prefacelift lyktene. mye stod på pris den gangen og som fattig student.

r-lyktene som frøkna har på sin t5'n er like ubrukelige som halogen lyktene, det er originale xenon lykter, men de blender mer de enn de gamle xenon konverte lyktene mine og lysbildet er så elendig at jeg fortrekker ikke å kjøre denne på høst tiden.

Nyland
30/01/14, 11:56
Denna diskusjonen har vel gått fra å være fornuftig til å bli like fornuftig som å vanne en død hest????

mrstfu
30/01/14, 12:14
Denna diskusjonen har vel gått fra å være fornuftig til å bli like fornuftig som å vanne en død hest????

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/19502683.jpg

Alfs80
07/02/14, 07:52
Ble stoppa i teknisk kontroll for ca 1 mnd siden kontrolløren sier til meg jeg stoppa deg pga at du blenda meg hehe midt på lyse dagen.måtte på traffikk stasjonen og vise den kosta nette sum av 510kr for sjekk av pærer var byttet hehe.da jeg ble stoppa skulle han bare visst at menst han sto foran bilen og sjekka xenon pærene forsvant bremsepedalen hehe var en bremse slange som gikk

hgnubel
07/02/14, 09:15
Ja, det er virkelig festelig at så upålitelige biler ikke blir luket ut.

FroBe
07/02/14, 09:54
Ja, det er virkelig festelig at så upålitelige biler ikke blir luket ut.

Selv om han slapp unna å betale for seg så regner jeg med at Alfs80 har reparert bremsene (og eventuelt andre feil?) og lagt de ulovlige pærene i garasjen slik at det blir mindre farlig på veiene i Bergens-distriktet nå.

Alfs80
07/02/14, 15:08
ja nå er bremseneok og pærene i søppla