PDA

Vis full versjon : Soter plugger, drukning og kutt volvo 740 b230ft fra 940



Voolvoo
27/01/14, 21:23
Hei.

Fikk liv i den etter masse feilsøking som flaut nok viste seg å være det nye fordelerlokket....fra biltema.
etter det så ble turboen helt rød og motoren holdt igjen skikkelig. ved normal og bestemorkjøring ble de rød.. veldig rød.
fikk feilkode på LMM, skiftet den uten at det hjalp. (motoren reagerte når den ble koblet av og på)

Monterte så lh 2.4 fra 240 92'' (dro ledning fra bensinrelè og satt i ett stikk hvor releet sitter orginalt i 7/940 releholder)
Turboen ble da ikke lenger rød og motoren holdt heller ikke igjen, fungerte liksom veldig bra.
Så fort den fikk normaltemperatur så begynte den å kutte å lugge noe forferdelig. Skiftet coil og pluggledning fra coil til fordeler uten hell. den ble bare værre og værre.. lukta skikkelig bensin og var vanskelig å holde liv i. (turboen ble ikke rød) gikk greit ved bånn gass mellom 2500-3000rpm. ellers var det som å høre ei snekke... Kom meg omsider hjem. I dag skulle jeg starte opp bilen, men det ville den ikke. Bare poffa litt og holdt på å komme innimellom. (minna meg om om temp sensor til hjerne) men det var jo ikke noe problem med 940 nettet.

Så nå er jeg jaggu usikker og lei her jeg sitter... IGJEN :P
fikk feilkode på Lambda, men da skulle den uansett starte. ingen effekt av å koble den av heller.

Så da satser man på at noen har noen innspill :)

Voolvoo
28/01/14, 18:12
Ingen? har forøvrig kjøpt ny rotor og fordelerlokk på bilxtra i dag. jeg bestilte bosch, men fikk ''eps''. Litt skuffa, men kvaliteten skulle være minst like god. så den skal skiftes ut på bilen uansett selvom jeg ikke trur det vil utgjøre noe forskjell, da er det ihvertfall nytt.

Voolvoo
28/01/14, 21:39
Gikk ut og skiftet rotor og fordelelokket. Gjett hva? Jo den starta ikke..

lukter at den får bensin. Er bra mulig at pluggene er skikkelig sota eller brent. tar en titt på dem etter jobb i morra.
Bare å komme med enkle innspill i mens :)

volvo245gl
29/01/14, 13:22
Til info:
Dette er EPS: http://www.epsparts.com/contents/show/About%20Us

Daruu
29/01/14, 14:30
Det er forskjellig temp sensor til 240 og 7/940 så har du bytta nett må du bytte den å.

Voolvoo
29/01/14, 16:29
Ikke temp sensor til hjernen... Den er lik på alle LH2.4(svart). Lh 2.2 trur jeg har den ''blå'' forøvrig har jo denne svate jeg har fungert hele tiden, også med 240 nettet. Men er bare tendensen akkurat nå som minner meg om den :) Skal sjekke pluggene nå, håper for satan i helvette at det er problemet.. :P

Da må da EPS være brukbart. hehe :)

Daruu
29/01/14, 16:41
Jeg er ganske sikker på at selve sensoren til hjernen er forskjellig også...
Det er forskjellige delenr på de hvis man ser på feks skruvat

Voolvoo
29/01/14, 16:42
Den fungerte på 240 nettet sist gang det var i bilen ;) Sålenge man bruker samme hjerner er ikke det noe å tenke på :) F.eks LH 2.2 ville fungert dårlig.

Voolvoo
29/01/14, 18:21
Tok ut pluggene å vaska de i bensin, pussa de og blåste dem reine. Var kullsvarte. Bilen startet momentant og gikk på 3 sylindere. tok av dysekontakten til dyse nr4 uten at man hørte forskjell. men den kom etterhvert. Plutselig når den ble varm så blir den helt jævelig igjen. Får ALT for mye bensin, som om den skulle vært konstant kald. Koblet ut kaldstartdyse uten hell, koblet også av temp sensor til hjerne uten hell.

Hjelp? :) Lei av å holde på i minusgrader... Alt går til helvette i vinterhalvåret

88230fk
29/01/14, 19:19
Hei.
Hadde samme problem med at den gikk fett, og feilmld på lamda. Byttet alt av følere, plugger etc.Uten resultat.
Til slutt byttet jeg pumpa under bilen og lamda. Funket helt fint siden.

Voolvoo
29/01/14, 20:17
Takk for respons :) Får ikke lenger feilmld på lambda. Bare 1-1-1 på begge stikka.

Fikk ikke for feit blanding med 940nettet, så jeg tviler på at pumpe har røket sånn helt tilfeldig :)Men noen som vet hvordan man måler lambdan?

volvo245gl
29/01/14, 20:51
Takk for respons :) Får ikke lenger feilmld på lambda. Bare 1-1-1 på begge stikka.

Fikk ikke for feit blanding med 940nettet, så jeg tviler på at pumpe har røket sånn helt tilfeldig :)Men noen som vet hvordan man måler lambdan?

Hvis pluggene er sotet er det mulig at lambda og er sotet. Og da fusker den!
Løs den og gjør den ren med rødsprit/bensin og torky.

Måten å måle den gjøres når man har start på bilen.
Mål da med lav volt (2v?) på voltmeteret.
Det gjøres mellom jord og den ene enslige kabelen hvis du har 3 polt.
Da vil den veksle mellom 0 og 1v når den er varm

Voolvoo
29/01/14, 22:00
Takk for info, dette skal prøves i morgen :) er en 2 polt og en enkel med gummi :)
Mulig den har kvelda pga at turboen var knallrød også?
Time will show. :)

Voolvoo
30/01/14, 21:44
Har vasket lambda i bensin og blåst rent med trykkluft, den så jo ut som den var dyppet i svartmaling.

Men til ingen hell. Nå starter ikke bilen selvom pluggene ikke er sotet, Men våte det er de. Prøvde både med og uten kaldstartdyse tilkoblet.

er som om den får alt for mye bensin konstant. hører poff poff innimelom.
Testet meg litt fram ang kabel til bensinpumpe som jeg koblet på stikket der hvor den sitter i 940nettet. pumpe(ne) går kun på ene stikket og jeg synes jeg hører begge. heller ingen unormal lyd.

Noen fler forslag? :)

Daruu
30/01/14, 22:28
Feilkoder?

Voolvoo
31/01/14, 15:05
Ingen nå. Hadde på lambda, men den forsvant av seg selv.. Rart jeg blir gal? :P

Voolvoo
12/02/14, 17:00
Sliter fortsatt med dette problemet. noen ideer?

Jannern
20/02/14, 01:28
På min var det noe så latterlig enkelt som bensintrykkregulatoren som klikka. Prøv å bytt den med en du veit funker! Skjedd to ganger faktisk frem til jeg fikk satt på en justerbar fra Pedersen Racing. Malpassi ett eller annet nr

Voolvoo
23/02/14, 12:51
Det som er spesielt er at med org nettet fra 940, så gå den for magert og turboen blir rød uansett turtall. funkr greit ellers.
Med 240 Lh2.4 nettet så veksler den mellom 3 og 4 sylindere og får utrolig fet blanding. fusker og er helt forferdelig hele veien. ble mer kjørbar uten LMM.

Tror ikke det er bensintrykket, men skal måle det :) må få ferdig omega'n først. bare ei bærekule å håndbrekk så er den i god stand :)

Jannern
25/02/14, 09:58
Sikker på at motstanden på dysene funker?

Voolvoo
27/02/14, 16:44
rart om de plutselig gikk fyken samtidig med fordelerlokket :P men kan måle de? vet du ohmen på de?
org nett=alltid start og rød turbo men ellers grei
240nett=nå slutta å starte... når den gikk så drukna den ihvertfall :P

Thobbus
05/03/14, 20:17
Hva er fargen på dysene ? og har du lodda formotstander?

Voolvoo
06/03/14, 18:08
grønne org ft dyser og org formotstander :) blir til putte i org nettet og jobbe utifra det :) 2.4 fra 240 er jo såklart lodda inn, mistenker noe rundt det, i tillegg ser det jo rotete ut med uorg. elnett :P

Med org nett går den helt tydelig for magert, noe kjente årsaker til dette?

Voolvoo
28/03/14, 23:03
Nå sitter org. nettet i bilen igjen. startet opp og gikk fint. Helt til den ble varm da såklart :) Da var det drukning igjen, omvendt av hva det var med org nettet sist gang... skal titte å måle litt diverse i morgen :)

Voolvoo
06/04/14, 10:51
Det her er bare så jævelig flaut.... men får vel være ærlig :)
Skiftet som kjent dashboard m/tilhørende nett og instrumentpanel til ett strøkent ett. alt funka der. fyllte full tank på bilen å måleren sto på full.
måleren flytta seg pent lite med tiden...

skulle måle bensintrykket;
Fant ut at bilen faktisk var bensintom, derfor virka det som drukning. Noe tilfeldig at den rakk å bli varm denne gangen bare.
så fylte på 15liter å den fyrer å går nokså pent :) fant også en gul ledning fra tenningshjernen som jeg måtte skjøte, nå ligger tomgangen på 900rpm.
Så skal følge med på turboen, fohåpentligvis blir den ikke rød :)

men det opprinnelige problemet vet jeg ikke hvor ble av :P

Fikk til og med koblet opp så elvinduer fungerer igjen. Takluke og sentrallås neste :)