PDA

Vis full versjon : Hva skal ladespenningen være på et 24V system?



Brisendal
27/01/14, 16:52
Har en gammel Fiat 411R traktor med 24V system, og konstant behov for lading av batteriene.

Dynamoen leverer 25,2V, noe som virker litt lite med tanke på at ladespenning på 12V systemer typisk ligger mellom 13,7 og 14,2. Men er det noen som kan bekrefte hva en god ladespenning skal være på et slikt system?

850GLTsilver
27/01/14, 20:21
Enkel hoderegning sier i alle tilfelle at 25,2V er alt for lite.
Skulle vært på minimum 27,4V
Er egentlig enkelt: I et 12V system så er det seks celler i serie.
I et 24V system så er det 12 celler i serie.

Hver celle skal ha en ladespenning på 2,28V ved +25°C
Denne ladespenningen bør økes til 2,36V ved -10°
Trekk en linjal medllom disse punktene så får du ladekurve mot temperatur.
Og det er batterienes temperatur som gjelder her.

Sånn forenklet.

2,3V er en grei "middelvei", og tilsvarer 27,6V

Øyvind G
27/01/14, 20:41
27-28 volt er ladespenningen på 24v.

Brisendal
27/01/14, 21:20
Det var det jeg tenkte meg.

Fikk målt litt mer i kveld, og den ligger på 25,2V ved tomgang, og går opp til 27,2V ved max turtall. Til den bruken jeg trenger den ligger den dessverre nærmere tomgang enn max turtall... Om jeg nå bare kunne få den fordømte hydraulikken til å fungere igjen. Burde visst bedre enn å kjøpe italiensk...

Børge Vikebø
28/01/14, 10:23
Det kan holde å bytte reulatoren, "høres" ut som den fusker siden den lader dårlig..

kimove
28/01/14, 12:19
Det var det jeg tenkte meg.

Fikk målt litt mer i kveld, og den ligger på 25,2V ved tomgang, og går opp til 27,2V ved max turtall. Til den bruken jeg trenger den ligger den dessverre nærmere tomgang enn max turtall... Om jeg nå bare kunne få den fordømte hydraulikken til å fungere igjen. Burde visst bedre enn å kjøpe italiensk...

Hadde den bare vært Italiensk så :p Ettersom jeg forsto på økonomi-deler så er alle med betegnelsen R produsert i Romania :p

850GLTsilver
28/01/14, 20:40
Det var det jeg tenkte meg.

Fikk målt litt mer i kveld, og den ligger på 25,2V ved tomgang, og går opp til 27,2V ved max turtall. Til den bruken jeg trenger den ligger den dessverre nærmere tomgang enn max turtall... Om jeg nå bare kunne få den fordømte hydraulikken til å fungere igjen. Burde visst bedre enn å kjøpe italiensk...

Dersom du oftest er der nede på tomgang, ville jeg ha skiftet reimhjul for å få opp farten på den dynamoen.
Reduser diameteren på reimhjulet på dynamo med minst 30%, så tenker jeg du har grei lading der du stort sett jobber.
Du må selvsagt korte inn reima litt også,

Brisendal
29/01/14, 00:43
Dersom du oftest er der nede på tomgang, ville jeg ha skiftet reimhjul for å få opp farten på den dynamoen.
Reduser diameteren på reimhjulet på dynamo med minst 30%, så tenker jeg du har grei lading der du stort sett jobber.
Du må selvsagt korte inn reima litt også,

Satt faktisk og tenkte på det i dag når jeg måkte snø. Kjørte traktoren inn i garasjen for et oljebytte etterpå, og det var såvidt det var strøm på batteriet til å starte motoren igjen. Da hadde jeg jobbet i litt over en time, og skrudd litt under en, så motoren var fremdeles brukbart varm. Nå står batteriene på stua til lading for morgendagen.

Får sjekke litt på det reimhjulet og se om jeg kan dreve den om.