PDA

Vis full versjon : Støtedempere bak



Jahov
27/01/14, 11:48
Jeg må skifte støtdempere bak på 850 stv. Øvre festene sitter under "gulvet" i lasteromet, men hvor er skruene til denne
"gulvplata"???

mrstfu
27/01/14, 12:15
Skruene til selve gulvplata, eller demperinnfestningen? Platene kan tas opp av gulvet med en gang de er vertikale, etter det er det ganske selvforklart hvordan gulvet baki sitter.

Demperinnfestningen sitter i to bolter rett ned o karrosseriet.

Helge
27/01/14, 12:38
By the way: Jeg har fått høre av en Volvo 850 ekspert at de originale støtdemperne er knallers! Nye slike koster 3-4 tusen spenn...hver! Kjøper du Biltema sine, så får du sånn derre 850 med Plata-knekken... Rævva siger ned.

gswede
27/01/14, 12:45
Hvordan skifte dempere 850 stv. Logger du deg inn/lager deg konto - får du tilgang til bildene. Et hav av info på denne nettsiden
www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=40415

Jahov
27/01/14, 12:49
Kanskje dårlig forklart av meg. Dette er en stasjonsvogn.
Forran de to hengslede lokkene (helt imot ryggen på baksetet) sitter en plate. Denne er nok skrudd fast på en måte, men jeg finner ikke skruene.

I Haynes boka står; på herregårdsvagnar, skruva ur skruvarna på bagageutrymmets främre golvpanel.
Dra panelen bakåt så at den lossnar från de främre fästena ock lyft ut panelen.

gswede
27/01/14, 13:14
Tenker du på plata som ligger i høyde med selve bagasjeromsmatten? I fall du gjør, så er denne klipset fast og er bare å trekke opp/side hal og dra :-)
Hadde den nettopp av på min vogn når jeg byttet bensinpumpa.

Sagen
27/01/14, 13:15
Hei. Når du løfter opp det fremre (nærmest seteryggen) gulvet i bagasjerommet, ser du at hengslene er festet på hver side med to skruer. Fjern lokket, og du ser de øvre demperfestene. Resten gir seg selv. Har how-to'en fra matthewsvolvosite i pdf om du ikke har logget det inn på den siden og funnet den selv. Jeg hadde bilen på støttebukker (hjula hang fritt) før jeg begynte å løsne demperfester, og støttet bare oppunder fjærskålene med en jekk, så bakstillinga ikke skulle dette ned..

Jahov
27/01/14, 15:04
Så flott. Da gikk det og ;o)
Mange takk..

Neste spørsmål må være om det er noen som har et hanskeromslokk til -94 mod. til overs??
lokket fra -95 passer ikke.

mrstfu
27/01/14, 16:45
Er en del folk på Finn som selger sånt. Bakdelen er jo at siden de nyere lokkene ikke passer, som du sier, begynner de gamle å bli utrydningstruet. Mange som har knekt den lille plastdingsen inne i der, regner med det er det som har skjedd hos deg og? Jeg har et lokk, men med hull borret i fronten for å kunne åpne det.

850GLTsilver
27/01/14, 16:59
Så flott. Da gikk det og ;o)
Mange takk..

Neste spørsmål må være om det er noen som har et hanskeromslokk til -94 mod. til overs??
lokket fra -95 passer ikke.

Hanskeromsluke til bil uten airbag på passasjerside er det hva du er ute etter.

Finnes forresten repsett til utløsermekanismen i de lukene.

mrstfu
27/01/14, 17:17
Hanskeromsluke til bil uten airbag på passasjerside er det hva du er ute etter.

Finnes forresten repsett til utløsermekanismen i de lukene.

Det er forskjell på luke og hengseldesignet i skillet rundt faceliften, Silver. En av de små interiørendringene som ble gjort.

Problemet med en defekt låsemekanisme er at den som regel feiler når luka er igjen, og således ikke er å få åpnet uten å borre hull i fronten inn til mekanismen. In which case man trenger ny luke uansett.

Jahov
27/01/14, 19:12
Luka jeg trenger har en avstand mellom hegslene på 30cm. Luka jeg plukket av en -95 model har avstand på 36cm.

Luka gikk selvfølgelig i vranglås med lommeboka mi inne i hanskerommet. Og med sulten kropp og dårlig tålmodighet
ble den åpnet etter "røsk og riv" metoden. Så det lokket er ......dødt.