PDA

Vis full versjon : Oljemengde på 230 FB



eds
08/06/10, 23:21
Skiftet nettopp olje på min kjære 940. Det gikk med 5 liter, mens i instruktionsboken står det 3,85 l. Har skiftet før, men ikke sjekket hvor mye det skulle være tidligere. Noen som har vært borti slikt avvik?

EDS

Anders-
09/06/10, 00:49
du har ikke montert oljekjøler eller lignende?

Har vært borti avvik men i den størrelsesordenen der kan jeg ikke huske å ha sett, vertfall ikke på volvo

ArneR
09/06/10, 02:21
Eneste jeg kan komme på om motoren ellers er original er at røret peilepinnen står i har løftet seg, så den kommer for høyt opp..

eds
09/06/10, 05:33
Motoren er nok helt ordinær og peilepinnen stappet jeg godt nedi for hver gang jeg fylte på. Jeg fylte på , ventet litt, stappet pinnen nedi og målte. Tok så pinnen ut og sjekket, og tørket den av før jeg målte igjen. Etter at jeg hadde fylt på ca 4,25 liter var det sånn midt på pinnen. Da startet jeg opp motoren og nivået sank en del igjen. Til slutt hadde jeg fylt på 5 liter og nivået er midt i det feltet på pinnen hvor det skal ligge.
Synes dette er rart hvis det er flere her som mener det i instruktionsboka er riktig.

EDS

henrik940
09/06/10, 05:44
Det var ikke 4 liters kanne da :p ?

ArneR
09/06/10, 06:00
Mente ikke peilepinnen direkte, men røret den står i. Det kan finne på å heve seg opp fra blokka, og da blir det ikke riktig, uansett om du dytter peilepinnen aldri så mye på plass.

Sjekk det iallefall, for noe er det som gjør at du har fylt ca. 1 liter for mye.. Det er også skadelig for motoren å ha på for mye olje.

eds
09/06/10, 06:00
Det var ikke 4 liters kanne da :p ?

Det var en 4-liters + en 1-liter.
Tomme begge to nå ihvertfall. Begge var helt nye.

eds
09/06/10, 06:52
Da målte jeg en gang til før jeg kjørte på jobb, og det var fremdeles bare litt over midten på max/min merket på pinnen, MEN.
Etter at jeg hadde kjørt fra Lade til Tiller her i Trondheim (ca 1,5 mil) så viser det langt over max. Hva i huleste kan ha skjedd? Har oljen ligget å "vaket" i toppen?

ArneR
09/06/10, 07:28
En ting er ihvertfall sikkert, og det er at du skal tappe av 1 liter, så kan du sette bilen på et flatt underlag og peile på nytt..

Peilepinnen er designet på det viset at det skiller 1 liter mellom det nederste og øverste streket.