PDA

Vis full versjon : tips til motoroppsett b230 turbo



M30Turbo
25/01/14, 20:27
hei, driver å bygger turbomotor til bruksbilen for tiden. Planen var ca 300 holdbare motor hester :)

noen som har tips som burde gjøres endringer på/legge til?

oppsett:
98mod B230FK blokk, 120 000 km, nye veiv å rådelager
FK stempler
HPO H-profil råder
org. 531 topp
Megasquirt MS2v3
10 rader oljekjøler
-968 dyser
ET grenrør
T3/T4 hybrid turbo av noe slag, blir kina til å begynne med ivertfall....

sikkerr glemt noe, takker for svar :)

howdini
25/01/14, 21:36
Bruk de originale 13mm rådene de holder til over 550nm.
ET manifoilen er en nedgadering, bruk den originale fk manifoilen og fres vekk labyrinten og port opp hullet til T3
Legg heller pengene i en høykvalitets turbo, kamaksel og dreiing av stempler for en mer tilpasset komp for turbo bruk.
Just my to cents.

Skårholen
26/01/14, 02:20
Oppsett:
98mod B230FK blokk, 120 000 km, nye veiv å rådelager - greit nok.
FK stempler - drei av de litt så du får lavere komp.
HPO H-profil råder - du kan nok bruke de originale, eller M råder. Bruk de innsparte kronene på en god turbo.
org. 531 topp - har du den nå? Selg den kjøp en 530 istede, 531 toppen passer bedre på svenske veier eller i motorer med mer enn 500hk.
Megasquirt MS2v3 - greit nok, finnes både dårligere og bedre.
10 rader oljekjøler - ingenting jeg vil si noe på.
-968 dyser - Det er å få tak i bedre dyser til lavere pris, hvorfor kjøpe brukte dyser til prisen av nye med god forstøvning?
ET grenrør - FK/FT grenrøret er bedre, det har riktignok en pyramide'pakning' på seg. Men den kan freses ned eller du kan bruke et lite adapter.
T3/T4 hybrid turbo av noe slag, blir kina til å begynne med ivertfall.... - Med de pengene du sparte på å velge 530 topp og m-råder så kan du kjøpe en god turbo fra f.eks Turbonetics, søk på BSRT325 så finner du en turbo flere har god erfaring med.

Hvis du i tillegg går for en A-kam i stede for den late T-kammen som sitter i FK motoren originalt.

M30Turbo
26/01/14, 02:25
hpo rådene har jeg, nye -968 dyser også, å har ikke FK manifoilen men en ET hadde jeg fra før :) var bare derfor jeg tenkte de :) noen så vet om en 530 topp da?

Skårholen
26/01/14, 02:38
Ligger nok endel av de på kjøp og salg sidene her inne samme gjør nok et FK/FT grenrør også koster nok rundt 500kr. Hvis du allerede har HPO rådene kan du få beholde de, 968 dysene også om du ikke føler for å selge de.

Batland
26/01/14, 11:12
Oppsett:
98mod B230FK blokk, 120 000 km, nye veiv å rådelager - greit nok.
FK stempler - drei av de litt så du får lavere komp.
HPO H-profil råder - du kan nok bruke de originale, eller M råder. Bruk de innsparte kronene på en god turbo.
org. 531 topp - har du den nå? Selg den kjøp en 530 istede, 531 toppen passer bedre på svenske veier eller i motorer med mer enn 500hk.
Megasquirt MS2v3 - greit nok, finnes både dårligere og bedre.
10 rader oljekjøler - ingenting jeg vil si noe på.
-968 dyser - Det er å få tak i bedre dyser til lavere pris, hvorfor kjøpe brukte dyser til prisen av nye med god forstøvning?
ET grenrør - FK/FT grenrøret er bedre, det har riktignok en pyramide'pakning' på seg. Men den kan freses ned eller du kan bruke et lite adapter.
T3/T4 hybrid turbo av noe slag, blir kina til å begynne med ivertfall.... - Med de pengene du sparte på å velge 530 topp og m-råder så kan du kjøpe en god turbo fra f.eks Turbonetics, søk på BSRT325 så finner du en turbo flere har god erfaring med.

Hvis du i tillegg går for en A-kam i stede for den late T-kammen som sitter i FK motoren originalt.

Det er gode råd du gir her, men to ting må justeres.
1.
968 dysene er nye, tynne og har bra forstøving, Problemet er at dette er dyser til 4V topplokk slik at selve sprøytemønsteret ikke er det ideelle til en 2V turbomotor.
Det er ingen grunn til å velge små dyser tilpasset chip når man har datasprut.
Hvis man bare treffer noelunde med oppsettet så vil man få ett bensinproblem pga. for liten dysekapasitet.

2. M-rådene passer bare de gamle, smidde, solide B21 m.fl. veivene med 54 mm veivtapp. Alle B230 motorene går med en støpt veiv som har 49 mm veivtapp.
13 mm B230 rådene fra `89 er like sterke som M-rådene.

Batland
26/01/14, 11:26
hpo rådene har jeg, nye -968 dyser også, å har ikke FK manifoilen men en ET hadde jeg fra før :) var bare derfor jeg tenkte de :) noen så vet om en 530 topp da?
T3 style turbinhus med gjenger er "bolt on" på ET manifolden i de fleste tilfeller og den er ikke ubrukelig i forhold til effektuttak heller.
FK manifolden gir høyere effekt, men den krever mer arbeid og er ofte sprukket pga de høye eksostemperaturene som disse motoren går med når de chippes.

531 toppen er heller ikke ubrukelig, men du VIL tape betydelig effekt mellom tomgang og ca. 4500 o/min.

Den originale T-kammen bør du glemme først som sist.
En mild og fin steg. 1 turbotrimkam og forsterkede ventilfjærer anbefales vurdert: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-turbo-kamaxel-klr-t1-2.html

M30Turbo
26/01/14, 19:12
Takker for svar, har fått tak i noen siemens deka 630cc dyser nå å en ksr T3/T4 turbo.... prøve dette ivertfall og er forresten A kam i 531 toppen, kan vel ikke bli helt håpløst? verdt å prøve det? skulle fått skaffa et FK grenrør en eller anna plass jeg da. men det hullet som er til lambda på de, er det lite gunstig å ha bredbåndslambda i det?

Takker for svar :)

Anders Dybvadsskog
26/01/14, 19:18
Hullet på manifoilen er til egr

OlaBoy
26/01/14, 21:34
Er jo mange tråder om dette fra før, men ville fått tak i/laga et skikkelig grenrør, er jo bare dritt de originale, kanskje det ene er litt bedre enn andre, men langt ifra bra! Få tak i en kam som er tilpasset turbo og ditt effektbehov, få tak i en skikkelig turbo som jobber bra med kam, grenrør, topp osv.

Skårholen
26/01/14, 21:39
Er jo mange tråder om dette fra før, men ville fått tak i/laga et skikkelig grenrør, er jo bare dritt de originale, kanskje det ene er litt bedre enn andre, men langt ifra bra! Få tak i en kam som er tilpasset turbo og ditt effektbehov, få tak i en skikkelig turbo som jobber bra med kam, grenrør, topp osv.

Jaha? Er da flere som har hatt gode erfaringer med disse, så kan ikke se helt hvorfor du skal kalle disse for dritt selvom de ikke koster 5000kr? Det største problemet er vel helst folk som kjøper seg et slikt grenrør fordi det originale har blitt pint på en oppjassa FK med 13c hengende på grenrøret, og da blir det høye temperaturer som gjør at de sprekker. Men med riktig turbo holder de i massevis til over 300hk hvertfall. Nå har ikke jeg stålkontroll på høyeste effektutak med org FK/FT grenrør er men mener det er over 400hk.

531 topp, og stor turbo er vel ikke veien til en motor som funker veldig godt under 4000 rpms desverre. Skal du jage etter hester værsågod, skal du ha kjørbarhet er nok ikke det, det rette. En Garrett T28 med en av de største turbinene men ar rundt 60, eller Presicion 4852, eller bsrt325 vil gi deg tidligere ladetrykk og bedre kjørbarhet. Men siemens deka 630 er gode dyser så de kan du komme langt med.

OlaBoy
26/01/14, 21:46
Jaha? Er da flere som har hatt gode erfaringer med disse, så kan ikke se helt hvorfor du skal kalle disse for dritt selvom de ikke koster 5000kr? Det største problemet er vel helst folk som kjøper seg et slikt grenrør fordi det originale har blitt pint på en oppjassa FK med 13c hengende på grenrøret, og da blir det høye temperaturer som gjør at de sprekker. Men med riktig turbo holder de i massevis til over 300hk hvertfall. Nå har ikke jeg stålkontroll på høyeste effektutak med org FK/FT grenrør er men mener det er over 400hk.

531 topp, og stor turbo er vel ikke veien til en motor som funker veldig godt under 4000 rpms desverre. Skal du jage etter hester værsågod, skal du ha kjørbarhet er nok ikke det, det rette. En Garrett T28 med en av de største turbinene men ar rundt 60, eller Presicion 4852, eller bsrt325 vil gi deg tidligere ladetrykk og bedre kjørbarhet. Men siemens deka 630 er gode dyser så de kan du komme langt med.


Er jo bare å se oppbygningen av grenrører det, korte, butte 90graders svinger i et støpejernsgrenrør med ru overflate, Mye bedre å kjøpe et sveisekit til 1300kr, med skikkelige rør, flenser kolektorer, får turbo der man vil ha den, får bedre spoolup og flow. Folk får pint effekt ut av de, ja, men tenk hvor mye enklere det hadde vært om ikke grenrøret bremsa? Hvorfor bruker ikke de "seriøse" motorbyggerne FK grenrør hvis det er så bra om de "bare" har et effektuttak på 400hk?

Skårholen
26/01/14, 23:19
Grunnen til at de ikke bruker det originale er fordi de har et helt annet budsjett enn de fleste som kjører på gata. Men jeg er helt enig at en kort/brå 90 grader bremser for flowen sin del enn en 35 grader på et 50cm rør.

Batland
26/01/14, 23:27
Takker for svar, har fått tak i noen siemens deka 630cc dyser nå å en ksr T3/T4 turbo.... prøve dette ivertfall og er forresten A kam i 531 toppen, kan vel ikke bli helt håpløst? verdt å prøve det? skulle fått skaffa et FK grenrør en eller anna plass jeg da. men det hullet som er til lambda på de, er det lite gunstig å ha bredbåndslambda i det?

Takker for svar :)
Siemens Deka 630 ccm er ett godt og riktig valg.
531 topp med A-kam er ikke å anbefale, men det er heller ikke helt håpløst hvis du har en god turbo i korrekt størrelse. Hvilket resultat du får med en kinaturbo får du se.

Bredbandslambdasensorer leser feil når de utsettes for trykk. De trenger derfor å stå i downpipen som helst etterfølges av ett 3" eksosanlegg.

OlaBoy
26/01/14, 23:30
Grunnen til at FK grenrør er så populært er at folk veit ikke bedre, man må regne med at det går litt penger med når man trimmer, folk gir jo gledelig 1500kr for FK grenrør, for min del med en bekjent som kunne plane flensene og gratis tilgang til sveiseapparat på jobb havna mitt på 2000kr.

Batland
26/01/14, 23:45
Nå har ikke jeg stålkontroll på høyeste effektutak med org FK/FT grenrør er men mener det er over 400hk.

Ikke jeg heller og ta nå følgende med en god klype samt, men jeg tror at det er oss. Den var riktignok modifisert, men vi klarte 480 hk målt på nav på 98 blyfri. Med E85 og ett par endringer på oppsettet tror jeg at 500 + hk målt på NAV hadde vært mulig pga lavkomp, høyt ladetrykk og tidlig tenning.

M30Turbo
27/01/14, 02:43
mye gode tips her, får eventuelt prøve å feile litt med det jeg har da :) men noen som vet hvor mye stempla bør dreies ned evt noen som kan gjøre det? :)