PDA

Vis full versjon : Hjulstøy eller lager



Aagejr
25/01/14, 18:43
Har en 2002 v70 2.0 t bensin. Har skiftet hjullager venstre side framme, uten at " romlelyden" forsvant. Lyden forsvinner hvis jeg svinger litt til høyre i fart. Lyden høres ved ca. 40 km/t og høyere Bilen har 133.000 km. Girkassen girer som ny. Det står piggdekk på bilen. Hadde den på bukk i dag og lydløst... Kan det være indre drivledd. Noen ideer folkens?

LarsPetter
26/01/14, 20:05
Hjullagret på høyre side tenker jeg..
Byttet akkurat på merca hjemme og der romlet det i venstre sving. I over 60. Kjente det nesten litt i rattet når den romlet. Der var venstre lager helt gåent. Gått brått 4 runder på lagret ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torsen67
26/01/14, 21:54
Ikke kjøp BT sitt lager. Jeg syns de romler ganske mye. Prøv å få tak i SKF. Tror ikke det skal koste så mye mer.

FroBe
26/01/14, 22:56
Kjøper man nytt lager hos Volvo så følger det med et plastdeksel som man dytter inn over akslingen før man setter på lageret.
Dette skal begrense mengden av vann og skitt fra å nå inn til lageret fra baksiden.

TurboNoob
27/01/14, 20:56
Ikke kjøp BT sitt lager. Jeg syns de romler ganske mye. Prøv å få tak i SKF. Tror ikke det skal koste så mye mer.

BT=Biltema? Kr 649,- eller noe?
SKF koster ca 2500,-
Jeg fant SKF lager på nett til ca kr1100,- + frakt. Men det var fra en utenlandsk forhandler, så det kom mva og postens gebyr i tillegg. Så 2 lager kom meg på kr3200,-
Sjekka også med Tools og de skaffe, men kunne ikke matche den prisen.

Aagejr
28/01/14, 10:35
Takk for svar. var en litt lengre tur med bilen her om dagen. oppdager at lyden endrer seg i forhold til standarden på asfalten. Så da tenker jeg at det er dekka som er synderen. Får vel skifte de ut....

FroBe
28/01/14, 12:12
Norsk asfalt med piggdekkslitasje overdøver det meste av mekaniske ulyder.
Av og til hjelper det å svinge ut av sporene og inn mot veikanten eller midten av veien for å slippe den verste støyen.

Selv sliter jeg fortsatt med piggdekkene fra forrige eier, å kjøre med dem høres ut som om alle hjullagrene er dårlige.

Jimmen
28/01/14, 12:16
Akkurat det samme som FroBe her også.
Kjører med Nokian Hakka 7, de har jeg lest at folk klager en del på støy fra, på sommer hjula (19" hjul med 225 dekk) blir det helt stille.

Aagejr
28/01/14, 13:43
Har dere noen forslag om dekk, bare hater det hjulbråket......

borges
29/01/14, 10:44
Jeg har et tilsvarende problem på min V70 2004 2.0T som har gått 186'. Det durer og suser når jeg kommer opp i fart. Durelyden er den samme i fir. Fenomenet kom en god stund etter at jeg satte på vinterdekkene (piggfri), så jeg tror ikke det er dem.

Det virker ikke som om det blir dramatisk mye mer når jeg svinger til den ene eller andre siden.

For en stund siden satte jeg inn nytt venstre hjullager fra http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=3494

Jeg har enkel tilgang til bukk i Asker. Er det et enkelt triks for å finne ut om det er hjullager foran og ev. hvilken side? Ser for meg at bilen må stå i fri eller med clutch inne for at bare ett av hjulene skal gå rundt av gangen.


Børge

FroBe
29/01/14, 11:18
Første gang jeg hadde et dårlig bakhjulslager satt jeg bilen på bukk, og brukte bilstetoskop for å lytte på lagrene uten at jeg hørte noe forskjell på hjulene.

En ting jeg ikke prøvde var å ha motoren i gang for å få skikkelig hastighet på hjulene, er det noen som har prøvd om dette vil avsløre dårlige hjullagre?

Vatnehol
30/01/14, 05:42
Jekk opp hjulet slik det henger fritt, så tar du handen på 6 og 12 og prøver å bikke hjulet frem og tilbake, billige lager for gjerne slakk i seg først, men originale lagerene er ganske ødelagt før de får slakke, fremlagerene på p2 fwd går gjerne på 180-200k km.
Om du du tar hånden på 9 og 3 får du sjekket indre og ytre styrestag og.

om der ikke er slakk, så kan du ta av hjulet og prøve å vri rundt navet og kjenne om det lugger når du vrir det rundt, prøv å hør om det "rumler" og når du gjør det.

dårlige lager lager jo varme og, jo dårligere det er jo mer varme lager det, du kan kjøre noen km i stabil fart, f.eks 80-100 etter hva fartsgrensene er rundt deg, jo høyere jo bedre, og så stopper du, men ikke bruk bremsene da de lager varme og, bruk girene og la bilen rulle til en stopp, så kan du kjenne på felgen rundt hjulboltene om der er noe varme. Veldig dårlige lager kan gjøre en felg veldig varm.

borges
30/01/14, 08:53
Takk for tips! Jeg sjekker bikking i dag. Det er ikke noe kakling, selv ikke når jeg svinger hardt til siden. Det er mer som en hvinende lyd. Den er sterkere med maks rattutslag mot venstre enn mot høyre.

Har dere noe forhold til disse?
http://www.skruvat.no/Hjullagersett-P119454.aspx
http://www.skruvat.no/Hjullagersett-P10151.aspx


Børge

Vatnehol
30/01/14, 11:28
Jeg har selv prøvd det lageret fra partsforvolvoonline, og dei varte omtrent 4000km, har prøvd de fleste billige lager, og de alle har fått slakk etter kort km,
har dog ikke prøvd bendix sine lager som du linker til, men etter erfaringen med alle andre billigere lager så kan jeg bare anbefale skf eller fra volvo. de holder nye 180-200k km og det sparer du fort inn når man bytter de billigere lagerene etter så kort tid.