PDA

Vis full versjon : Hva slags kjølevæske skal min R AWD ha?



Anders Dybvadsskog
25/01/14, 16:41
Som topic sier. lampa begynte å lyse litt i en bratt oppoverbakke i dag, så tenkte jeg må fylle etter litt

jmjt5r
25/01/14, 16:42
Samme farge er nok viktigst

Anders Dybvadsskog
25/01/14, 16:47
hmmm. må vel se om jeg fått sett litt oppe i tanken etterpå da:)

jmjt5r
25/01/14, 16:49
Jeg kjører gravemaskin fra volvo . Der er d slik at fargen på lokket av ekspansjonstanken indikere farge på kjøleveske

Per Turbo
25/01/14, 17:08
Viktigste er at den er til aluminiumsmotorer så den beskytter mot korrosjon.

Men Volvo sin originale er tipp topp den :)

Anders Dybvadsskog
25/01/14, 17:10
okey, får ikke skaffa volvo sin akurat nå, så må vel finne noe for aluminiumsmotorer på bensisstasjonen:)

J. Stoltenfjott
25/01/14, 18:58
Hei.
Skal det være "spesial" kjøleveske for alu. motorer???
Er ikke den kjøleveske som du f.eks, får kjøpt på Statoil, beregnet for både "vanlige" og "alu." motorer???
Den er vel tilsatt korrosjons-hindrende stoffer, og med en like god kvalitet som "merke"-kjøleveske???

Kan noen oppklare dette:confused:

mrstfu
25/01/14, 22:27
Les hele denne artikkelen:

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Kort sagt, farge spiller INGEN rolle. Før var det en viss fornuft inne i bildet, men i dag er det like mange farger som det er produsenter. Det tryggeste man kan gjøre er å dra på merkeforhandler og be om kjøleveske til din bil, og gjerne dokumentasjon på at det er denne kjølevesken produsenten anbefaler til din bil. Ikke at det er noe problem, Volvo fører bare en kjøleveske til sine personbiler.

Viktigst er det at den er etylenglykolbasert, dette skal stå på flaska du kjøper. Ikke bland produsenter, og flush med jevne mellomrom, hvert andre år pleier å være en regel for vanlige kjølevesker.

ovlov86
25/01/14, 23:38
Kjørevæske? :p

Bare pass på å blande riktig så du får optimal frostbeskyttelse. :)

Anders Dybvadsskog
25/01/14, 23:45
Kjørevæske? :p

Ja da ja da:p

850GLTsilver
26/01/14, 18:32
Samme farge er nok viktigst

Farge spiller absolutt ingen rolle.
Les innlegget MRSTFU linker til.