PDA

Vis full versjon : Tikking i V70



Arne94
24/01/14, 22:46
Har fått en tikking i toppen på min 98 V70 med 2,3 turbo, høres ut som ventiltikking? Noe som kan motvirke dette?

mrstfu
24/01/14, 22:54
Har fått en tikking i toppen på min 98 V70 med 2,3 turbo, høres ut som ventiltikking? Noe som kan motvirke dette?

Tja, riktig olje og mengde er jo en begynnelse. Ellers så tikker dysene ganske høyt og.

KristofferJohansen
25/01/14, 09:48
Tja, riktig olje og mengde er jo en begynnelse. Ellers så tikker dysene ganske høyt og.

Er desverre ett standar sak at dysene og innspruten på 5'er motorer tikker litt ekstra... av ukjent årsak, har vært sånn på mine 5'er biler :S

Arne94
25/01/14, 13:44
Jeg kan prøve å få filma en snutt så dere får høre, høres jævli godt når pansre er lukket.
og lyden har ikke hvert der før, den kom plutselig for noen dager siden.

Svirre
25/01/14, 13:58
Kjøp deg stetoskop og legg de på dysene. Klikker godt i mine også. Går bilen rolig på tomgang så trur jeg ikke ventilene som tikker.

Arne94
25/01/14, 14:15
Kan beskrive lyden slik at den henger der på tomgang og følger turtallet, men når turtallet er på tur nedover så minsker lyden kraftig og høres nesten ikke, før den kommer tilbake igjen på tomgang..

gswede
25/01/14, 14:47
Sikker på at det ikke er evapventilen du hører? Tikker ganske bra den.
Det sitter rett ved siden av radiator, høyre side sett forfra.

Svirre
25/01/14, 15:59
Kan beskrive lyden slik at den henger der på tomgang og følger turtallet, men når turtallet er på tur nedover så minsker lyden kraftig og høres nesten ikke, før den kommer tilbake igjen på tomgang..

Da kan jeg trøste deg med at det er dysene :) Hadde det vært ventilene så hadde de tikka like mye på tur opp i turtall som ned.



Sikker på at det ikke er evapventilen du hører? Tikker ganske bra den.
Det sitter rett ved siden av radiator, høyre side sett forfra.

Denne skal ikke gi fra seg så kraftig tikkelyd? I såfall så ville den vel være på tur til å ryke..?

Arne94
25/01/14, 20:40
Noe må ha skjedd, for bilen har hvert foruten denne lyden siden i sommer i mitt eie.. dette startet nå på onsdag!

mrstfu
25/01/14, 20:48
Ikke nødvendigvis noe å stresse seg opp for. Kan være temperaturen som har endret seg, det kan ha kommet kondens i tanken, eller dysa kan rett og slett ha begynt å bli sliten. Kan med fordel helle en skvett totaktsolje rett i bensintanken, påvirker ikke forbrenning noe særlig, men smører opp dysene.

Svirre
26/01/14, 13:57
Noe må ha skjedd, for bilen har hvert foruten denne lyden siden i sommer i mitt eie.. dette startet nå på onsdag!

Alle feil starter en gang, dysetikking er også med det. Som jeg nevnte sist; hvis det hadde vært ventiltikk så hadde det også tikka når du slapp gassen etter å ha rusa motoren.

Arne94
27/01/14, 00:32
Tror heller det ikke er ventiltikk, menmen.. virker så rart bare!

Morgis
27/01/14, 01:27
Kjør på med omega motorrens neste gang du skifter olje.
Fjernet all ventiltikk på min T5 den gang.
Oljetilførselen til de hydrauliske løfterene hadde nok med årenes gang blitt noe trangere.
Finnes ikke tikking i den motoren, og den har passert 300000km nå.

Ellers så finnes det kjente elektroventiler til vakuumstyring som kan tikke nokså bra.
Per Turbo på forumet skiftet et par slike mener jeg

850GLTsilver
27/01/14, 01:41
De ventiltrykkerne har det ellers med kollapse når de runder fire-femhundretrusen.
Av de tyve jeg plukka ut av Emil, var det kun fire som var i stand til å bygge opp oljetrykk internt igjen.
Er jo dette interne oljetrykket som danner den hydrauliske puta som skal fjerne ventiltikkingen.

Stetoskop er fint instrument til å pinointe hvor lyden kommer fra.
Mitt kan med fordel menyttes som en mellomstor skrutrekker når det ikke er opptatt med å leite lager og knakkelyder i mine motorer. Dritbra rett og slett.

I enkelte tilfeller er rett og slett den oljekanalen på undersiden av kamakseldekselet rett og slett tett, sådet ikke kommer nok olje til ventiltrykkera.
Verdt å sjekke, rense, blokkere ut før ny smørepakning legges på.

Arne94
06/02/14, 22:14
Tikkingen har nå gidd seg da det ble mildere i været. :)

Alpejohn
25/03/14, 15:14
Kan beskrive lyden slik at den henger der på tomgang og følger turtallet, men når turtallet er på tur nedover så minsker lyden kraftig og høres nesten ikke, før den kommer tilbake igjen på tomgang..

Fikk akkurat samme tikking (var vel heller i grensenland til kakking) på min gamle V70 B5254T. Oppførte seg akkurat sånn du forklarer her, kraftig lyd opp på turtall, ingen lyd på vei ned.
Startet med en ganske forskiktig tikkelyd, som ble verre over tid. Til slutt var det flaut og kjøre med.
Og det var IKKE dysetikking. Byttet ventilløftere til ingen nytte. Enda med og kaste motoren til helgoland og sette in 2.3t5 i stedet.
Prøvde også med oljerens til ingen nytte.


Motoren ble senere demontert av en annen kar, men tror ikke det var tegn til noe problemer..

Arne94
02/04/14, 01:22
hmm, rart! nå så anser jeg lyden som å komme og gå litt som den vil! ene dagen kan det høres ganske godt, og en annen dag kan det ha gid seg..
Kan sies at etter motorolje+filter bytte ble den litt stillere, er vel halv syntetisk olje fra biltema som den går med nå om jeg ikke husker feil!

Svirre
02/04/14, 11:55
Skaff deg skikkelig olje. Biltemaolje er ikke verdt penga sine på en motor som egentlig trenger skikkelig olje. 5-rne til Volvo er litt sære, så du får svar på hvilken olje de trives best med. Anbefaler deg også å ta en innvendig motorrens før du skifter olje igjen. Dette hjelper VELDIG mye :)

Nå som det begynner å bli mildere i været så kan 10w-30 være et alternativ så lenge tempen ikke siger under -5. Pleier å bruke 0w-30 på vinteren og 10w-30 på sommeren.

Arne94
02/04/14, 19:05
Så fylle på motorrens før oljeskift og bruk 10w-30 olje? hvilket merke?

Svirre
02/04/14, 19:24
Kjøp motorrens et sted. Kan varmt anbefale qmi sine produkter, også deres heter Royal purple. uansett; følg bruksanvisningen til den rensen du velger. Du har på rensen først, bytter olje og filter, og i tillegg kan du f.eks. kjøpe motorbehandling til å ha på ved første oljebytte. Som sagt, qmi har alt dette.

Du kan bestille alt dette på www.royalpurple.no. Får alt tilsendt hjem til deg etter kort tid og prisen er ikke til å klage på heller :) all tikkinga i motoren min forsvant etter denne runden.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

Svirre
02/04/14, 19:25
Når det gjelder olje så fungerer Valvoline, Castrol og RP høyt på lista.

Skriveleifer skyldes uvettig autotekst på talatut..

Arne94
03/04/14, 00:11
Takk for svar! må vel bestille å kjøre på med rens og ny olje :)