PDA

Vis full versjon : 850 2.0 t5, ujevn tomgang +++



850SlEEPER
24/01/14, 01:07
Hei, har en 850 t5 Italia som jeg klundrer endel med. Har lagt ut en tråd her for et par dager siden, men nå er turbotrykkmåleren fikset, og fant en liten lekkasje i en liten slange ved innsugsmannifolden. Bilen går en liten smule jevnere ved 3-4000 når jeg presser den, men lugger fortsatt endel. Men begynner vertfall å bli rimelig sikker på at det er en vakumlekkasje et sted. Bilen er også veldig ujevn på tomgang når den er varm, varierer mellom 1000 og 2000. Har også fått igjen motorfeillampa, men har koblet av begge batteripolene, tatt ut styreenheten og satt nøkkelen i tenningpossisjon. Så nå får den stå over helga. Men hvis ikke det hjelper, hva kan da være galt? Har byttet lambdasonde for ikke så lenge siden, denne ble kjøpt på Bcb. Er Boch btw. Tviler sterkt på at det er luftmengdemåleren, siden motoren fikk dårligere gange når jeg dro ut kontakten. Så lurte på om noen her har hatt samme erfaringer. Kan også nevne som jeg har nevnt i forrige tråd at bilen er chippet, går nå på ca. O.9 bar. Er veldig takknemmelig for alle svar.

Jimmen
24/01/14, 10:55
Når du plugger i kontakten til LMM, dør bilen da?
Det skal den gjøre.

Du fikk sjekket vakuum treet?

Jeg hadde lignende problemer, og til meg var det o-ringen nedenfor det vakuumtreet som ikke var tett.
Sjekk (bytt gjerne også) alle kabler som er koblet inn på vakuum treet..

Skal ikke mye lekasjen til for at bilen blir tullete! :)

850SlEEPER
24/01/14, 11:00
Bilen døde ikke, men gikk dårligere. Sjekka vakum treet, o-ringen så fin ut. Men kan sikkert bytte den og alle slanger som er koblet til. Er ikke lett med dissa bensin turboene

Jimmen
24/01/14, 17:01
Rimelig sikker på at bilen skal dø ut når du plugger i LMM altså.
Min gjør det, og var i en diskusjon med en annen her inne også om det, og hans døde også når han plugget inn kontakten..

850SlEEPER
24/01/14, 19:41
Men er det så viktig at den ikke gjør det a ? :) viktigste er at den går som den skal :)

kranmartin
24/01/14, 22:41
du burde sjekke en vakumslange på venstre side av innsugsmanifolden den er ganske godt gjemt.

850SlEEPER
25/01/14, 12:01
Du tenker ikke på den korte slangen som sitter i enden av et gult-hvitt plastrør som går under fuelrailen ?

kranmartin
25/01/14, 12:32
denne her http://gyazo.com/563b7b511efccb504cb10d50b1a11383

Svirre
25/01/14, 12:45
Om du kobler ut LMM så skal den ikke nødvendigvis dø ut, men om kobler den ut og inn igjen mens motor går på tomgang skal den dø ut. Hjernen lagerer sist info den før LMM blir koblet bort, så hvis du gir gass mens den er koblet ut skal den også dø ut ganske fort.

Sjekka tomgangsregulatoren din?

850SlEEPER
25/01/14, 14:34
Hvordan vet man om tomgangsregulatoren ikke virker da, er vel andre ting som kan forårsake ujevn tomgang og ?

gswede
25/01/14, 14:44
Du tenker ikke på den korte slangen som sitter i enden av et gult-hvitt plastrør som går under fuelrailen ?
Nix, han mener gummibendet helt på venstresiden av innsuget, ved siden av servopumpereservoaret. Litt vanskelig å komme til men med en slangestump er det lett å høre om den suger falsk luft der.
PTC nippelen på luftrøret fra luftfilterbox til turbo kan også lekke inn luft så det holder.

850SlEEPER
25/01/14, 14:48
Nix, han mener gummibendet helt på venstresiden av innsuget, ved siden av servopumpereservoaret. Litt vanskelig å komme til men med en slangestump er det lett å høre om den suger falsk luft der.
PTC nippelen på luftrøret fra luftfilterbox til turbo kan også lekke inn luft så det holder.

Ok, skal sjekke det ut. Kjører med åpent filter, men det er en slangestump der, som stikker ut av luftmengdemåleren om jeg ikke husker feil, denne har noen bare satt en skrue i for å tette den.

850SlEEPER
25/01/14, 14:54
Så linken din nå kranmartin :) sjekker det imorgen ellerno. Det funker å sjekke det med startgass ?

Svirre
25/01/14, 15:56
Hvordan vet man om tomgangsregulatoren ikke virker da, er vel andre ting som kan forårsake ujevn tomgang og ?

Napp ut TGR og går bilen like dårlig på tomgang så har du finni løsningen ;) Svakhet på disse bilene.

850SlEEPER
25/01/14, 15:57
Ok :)

850SlEEPER
25/01/14, 20:50
du burde sjekke en vakumslange på venstre side av innsugsmanifolden den er ganske godt gjemt.
Tok en titt på den lille slangen, den var nesten delt i to, så skal få bytta den fort som mulig. Så driit trangt ut men, da er det sikkert den som er synderen.

850SlEEPER
25/01/14, 22:37
Napp ut TGR og går bilen like dårlig på tomgang så har du finni løsningen ;) Svakhet på disse bilene.

Bilen er bare ujevn på tomgang når den er varm da.

gswede
26/01/14, 08:01
Høres logisk ut det.
Bilen går ikke i "closed loop" før bilen er varm. Oxygensensorsignal overses inntil driftstemperatur er oppnådd.
Har du f.eks en liten vakumlekkasje så vil brorparten av symptomene ikke vise ved kald motor.

850SlEEPER
27/01/14, 00:21
Fikk bytta slangen ved manifolden nå, bilen går mye roligere på tomgang. Og kjennes javnere ut når man kjører.