PDA

Vis full versjon : Hvilke deler trenger jeg, veivhus-ventilasjon, multireim, regreim?



ola normann
08/06/10, 21:46
Hei, jeg skal bytte veivhus-ventilasjonen, multireim og registerreim og i den forbindelse har jeg et par spørsmål.

veivhus-ventilasjon

Når jeg ser på vadis så kommer det ikke opp dele nummer på den slangen jeg synes ligner mest, men hvis jeg finner tegning av en 2,5l 20v så får jeg opp delenummer på den som ligner. Er det bare å bestille den som ligner eller er det noe jeg har gått glipp av siden delenummeret ikke kommer opp på den bilen jeg har?

Utdrag fra vadis (ett eller annet med skaleringen som ikke ble bra :mad: )

http://lastopp.no/filer2/0a8198be3fa530f77160ba80588dae2b.jpg

nummer 14 synes jeg ligner mest, men det er kun nummer 9 som kommer opp med delenummer på den riktige "bilen"


Multireim

Hva mer en reimen bør/må man bytte men man driver på?


Registerreim

Hva mer en reimen bør/må man bytte men man driver på?

I følge Haynes v70 bok så må reimskiven til multireimen på veiva av men i 850 boka står det ikke noe om det, må reimskiven av?

GMV
09/06/10, 08:10
Her har du det du trenger til veivhusventilasjonen din.
FCPGroton (http://www.fcpgroton.com/category-exec/category_id/63/nm/Breather_System_PCV_/sub_top_menu_item/by_make-by_model-by_year/by_make/78/by_model/1464/by_year/48)

Kjapp levering, billig og meget god service.

ola normann
09/06/10, 08:27
Nja... det ligner ikke på det som sitter på bilen min. Oljefellen min har kun en slange ut bland annet.

Den som er til 99 mod ligner, mulig dette har vært byttet før?

http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/49170/nm/Volvo_V70_Non_Turbo_PCV_Breather_System_Kit_1999_/category_id/63

GMV
09/06/10, 21:22
Kan jo hende du har en 99 mod registrert i 98. Enkleste er vel å se på innsuget. Om du har en 99 mod så skal det være elektrisk motordrevet spjeldhus.
Byttet nylig dette kittet selv, tok litt tid, men var forholdsvis grei jobb.

ola normann
09/06/10, 21:38
Førstegangsreg i oktober 97, så 99 er det nok ikke :).

Får ringe volvo og høre...

Men ang multireim så blir det til å bytte 2 ruller i tilegg, samme med reg reim.

Noen som har noen spesielle innspill ang regreim bytte så kom med dem, har lest litt forskjellig om å låse kamakslene? Ett eller annet om variable kammer?

GMV
10/06/10, 08:49
Om du har 98 modell så er det ikke variable kammer på din. Skal visst være ganske rett frem. Mulig det er ett skille rundt 97/98 med enten hydraulisk eller mekanisk strammer på regreima, verdt å sjekke opp i først.

ola normann
10/06/10, 09:27
Ok, takk for svar. Har tatt av dekselet over reg reimen og konstatert at det er hydraulisk (demper tror jeg de kaller det).

Da er deler bestilt hos volvo, mangler bare å finne arbeidslysten.

ola normann
23/06/10, 21:46
Skal begynne snart med vievhus utluftingen, har les litt rundt hvordan det gjøres... Men jeg lurer på hvorfor man tar av fuelrailen fra innsugnings manufolden, kan man ikke ta av bensin tilførsel og retur ved fuelrailen isteden for. Synes det virker lettere.....?

Shaiko
23/06/10, 21:50
vannpumpa sitter vel på registeret på 5ern vel? pleier alltid bytte vannpumpe om den er drevet av regreima. da det er flere tilfeller hvor dette ikke er blitt gjort og lageret i vannpumpa har takka for seg. det er jo og en slitedel jeg ville kanskje veid opp om det er verdt og evt demontere regreim og bytte vannpumpe senere om den skulle begynne og bli dårlig.

ang nedre reimhjul: du må ikke ha dette av da du kan ta av dekselet rundt det og lure reima ut. men det er litt trangt og få til med det går.

hgnubel
23/06/10, 22:59
Skal begynne snart med vievhus utluftingen, har les litt rundt hvordan det gjøres... Men jeg lurer på hvorfor man tar av fuelrailen fra innsugnings manufolden, kan man ikke ta av bensin tilførsel og retur ved fuelrailen isteden for. Synes det virker lettere.....?

Det er lettere fordi det er mindre som kan ha grodd fast... :) Mine injectorer satt ihvertfall såpass godt at jeg lot dem være og heller løsnet bensinrørene. Hadde egentlig tenkt å ha den av for å bytte O-ringene på injectorene, men det ble med tanken forløpig.

ola normann
01/08/10, 12:31
Oppdatering:

Veivhusventilasjonen byttet, trangt men grei skruing.

Registerreim byttet, reimhjulet til multireimen på veiv må av (i allefall på min bil), stikker en "tapp" ut fra oljepumpen på undersiden/innsiden av reimhjulet som gjør det for trangt for å få av reim. Senter mutter på reimhjul er vanlige gjenger (ikke links).

Veldig dårlig plass for å bytte strammehjulet torx t45 fikk bare plass til torx pipe ikke skralle (brukte en fastnøkkel på "stammen" av torx delen)

Klarte selfølgelig å skade en av gjengene på navet til reimhjulet når vi skulle stramme sentermutter. Og når man er oppsatt med litt for lite verktøy for en slik reperasjon, så tok hele regreim byttet ca 13 timer med 2 mann :)

Morgis
01/08/10, 12:37
13timer faktisk :P høres ut som de to gode naboer når de skal til å reparere :D

ola normann
01/08/10, 17:19
He he, jo da, har i alle fall hørt at hvis vi ikke prater så mye så ville ting gått lit fortere.

Men det tok litt ekstra tid da vi måtte lage verktøy får å ta av reimhjulet. Og første forsøk bøyde seg, så var det å reise rundt på bygda får å få tak i tykker flattjern. Og til sist skadede gjenger, uten gjengetapp.

Det hadde sikkert gått litt greiere hvis vi skulle tatt en ny bli i dag, tar litt ekstra tid når det er første gangen.

Men nå er jobben gjort og det maler under panseret.

kermitt
01/08/10, 19:23
du har hvertfall gjort noe fornuftig ut av dagen! :D regreim bytter er noe dritt, så det er bare å ta seg godt tid. brukte selv 4 timer første gangen når jeg bytta regreim på noe så simpelt som ei rødblokk.

GLTOslo
11/08/10, 23:29
Hadde også planer om å rengjøre veivhusventilasjonen, men leste på volvoforum at man oftest må bytte en slange med Varenr: 947-0330. Jeg fikk bakoversveis da volvo sa at denne kostet nærmede 2500. ! Noen tips? Må den byttes? Selges andre steder?

Kan man forresten lese noen symptomer på om veivhusventilasjonen begynner å bli tett? Min 2,5 20V (uten turbo) har gått 200000km, og går fint. Men jeg vil ikke vente til jeg får overtrykk og lekkasjer..




Oppdatering:

Veivhusventilasjonen byttet, trangt men grei skruing.

Registerreim byttet, reimhjulet til multireimen på veiv må av (i allefall på min bil), stikker en "tapp" ut fra oljepumpen på undersiden/innsiden av reimhjulet som gjør det for trangt for å få av reim. Senter mutter på reimhjul er vanlige gjenger (ikke links).

Veldig dårlig plass for å bytte strammehjulet torx t45 fikk bare plass til torx pipe ikke skralle (brukte en fastnøkkel på "stammen" av torx delen)

Klarte selfølgelig å skade en av gjengene på navet til reimhjulet når vi skulle stramme sentermutter. Og når man er oppsatt med litt for lite verktøy for en slik reperasjon, så tok hele regreim byttet ca 13 timer med 2 mann :)

hammerpaal
12/08/10, 10:19
Kan man forresten lese noen symptomer på om veivhusventilasjonen begynner å bli tett? Min 2,5 20V (uten turbo) har gått 200000km, og går fint. Men jeg vil ikke vente til jeg får overtrykk og lekkasjer..

Hvis det kommer blårøyk/røyk opp gjennom peilepinnerøret. Er i hvert fall det de fleste mener er et sikkert tegn på at det er tett, eller at det er i ferd med å bli tett.
Ellers så er vel en igjensatt flammefelle, (hvis du fremdeles har den), et tegn på at det ligger oljeslam/slagg i rørene nedover, boksen og i hullene inn mot blokka.

Jeg ble i alle fall kvitt røyken som kom opp etter at jeg skiftet ut absolutt alle deler i veivhusventilasjonen.

ola normann
12/08/10, 10:47
Hadde også planer om å rengjøre veivhusventilasjonen, men leste på volvoforum at man oftest må bytte en slange med Varenr: 947-0330. Jeg fikk bakoversveis da volvo sa at denne kostet nærmede 2500. ! Noen tips? Må den byttes? Selges andre steder?

Kan man forresten lese noen symptomer på om veivhusventilasjonen begynner å bli tett? Min 2,5 20V (uten turbo) har gått 200000km, og går fint. Men jeg vil ikke vente til jeg får overtrykk og lekkasjer..



Dette er det jeg byttet:

1271652 - oljefelle - 237,60 kr (10% rab.)
1271771 - slange - 47,25 kr - (10% rab.)
8653339 - slange - 58,05 kr (10% rab.)
9125598 - rør - 559,50 kr

Jeg valgte å kjøpe slangeklemmer et annet sted, du må også ha innsugnings manufoldpakning

9146262 - pakning - 152,60 kr

Dette er da deler til en 98 v70 2,5L 10v