PDA

Vis full versjon : Kupevifte trinn 1-3 deffekt, funker kun på MAX??



Luddemann
21/01/14, 22:59
Hei.
Kupeviften i 850'en min funker bare på MAX, (trinn4)
Noen ideer?


Mvh

850GLTsilver
22/01/14, 01:18
Formotstandskretsen rett etter vifta har en termosikring som nok har røket.
Finnes drøssevis av disse formotstandene på nettet. Enklere og billigere å bytte hele den,
Sjekk for sikkerhets skyld hovedsikringa for kupevifta, som kun tar de tre første trinnene i tillegg.

Luddemann
23/01/14, 09:56
Hovedsikringen har jeg sjekket, den er ok, desverre :P
Du sier at denne formotstandskretsen ligger rett etter viften..... sier ikke meg noe... har du bildet eller noe? :D

850GLTsilver
23/01/14, 15:02
Se rett til venstre for vifta.
En litt rektangulær sak med en firepolt kontakt som er skrudd fast med en torx-skrue.
Sitter på skrå, høyre side øverst.
Mulig du kommer til den bare ved å ta av panelet under dash på passasjersiden.

Komponenten benevnt 20/18 her under.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/6.gif (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/UtsnittkomponenterVarmeapparat850_zpsd0dbb5f4.gif. html)

Luddemann
23/01/14, 18:48
Ok. Dette bildet sier jo mye. Skal se på det en dag! Takk for bildet og svar! :D Så kommer jeg tilbake til dette....

Luddemann
29/01/14, 17:33
Det var som du sa! Formotstandskretsen var brekt.
Takker for hjelpen! :D

Luddemann
22/03/14, 14:20
Hei igjen!
Jeg bytta jo den motstanden, og da fungerte viften fint en stund.
Men nå er den sluttet å virke igjen, og motstanden er like hel...
Noen ideer på hva som kan være gale nå?

Kan det være 2/24 - 2/22, på den tegningen, det er vell releer eller noe?
Men en ting er jo at ting ryker, det er jo ofte fordi noe annet er gale..... Så jeg kan jo bytte de tinga som er blir ødelagt uten å fikse det egentlige problemet... :P

Viften hyler ofte, så det er vell et tegn på at viftereimen bør byttes, men dette kan vell ikke ha noe innvirkning her vell...

Takker for hjelp!
Mvh

Jimmen
23/03/14, 00:02
Når du sier viften hyler.. hvilken vifte snakker vi om?
Om du sliter med varmeapparat skal ikke viftereimen byttes eller hyle.. den hyler for de den er slakk\slitt.

Luddemann
23/03/14, 15:18
Det er viften til varmeapparatet som hyler. Men det er en bagatell.... Det er defekt trinn 1-3 som er kritisk her.... =)
Noen ideer ang det?

Mvh

tyoe
23/03/14, 15:22
Når viften til varmeapparatet hyler så er mest sannsynelig lagrene i motoren utslitt. Kan være derfir den ikke virker på lave trinn også. Må ha full effekt for å klare p dra rundt

Sent from my thl T100S using Tapatalk

Luddemann
23/03/14, 15:32
Oki. "Lagrene i motoren" sier du... Hva konkret skal jeg se etter i motorrommet? :P
Har du noe bilde eller noe som forklarer?

Tusen takk for henvendelsen! ;)

tyoe
23/03/14, 15:58
Viften i varmeaparatet blir drevet av en elektromotor som sitter i eller under dashbordet. Er den motoren som må byttes.

Sent from my thl T100S using Tapatalk

Luddemann
23/03/14, 18:01
Oki, selve motoren altså. Da ligger den under hanskerommet mitt... Skal se etter en brukt en! Takk skal du ha! =)

Mvh