PDA

Vis full versjon : Problem med servostyring



Jahov
21/01/14, 07:22
Jeg har en 850 som har blitt veldig "nøkkete" på styringa. Det virker som den har fått enkelte trege punkter. Rett frem virker styringa lett og fin, med "litt" sving blir det veldig hardt. Forbi dette punktet virker den lettere igjen. Rattet blir veldig tungt. Dette gjelder til begge sider, også ved oppretting. Ikke noe gøy.
Hva kan det skylles? Olje har blitt byttet flere ganger uten noe bedring.
Har noen vært borti dette før??

TheStig
21/01/14, 09:25
Jeg opplevde dette på min her for et års tid tilbake, da fant jeg ut at oljenivået var såvidt under streken. Etterfyllte en liten skvett og har ikke opplevd nøkkingen siden.. Men regner med du har rett nivå siden du har prøvd å byttet olje flere ganger, så om du ikke har lekkasje en plass så vet jeg ikke hva det kan være.

Sagen
21/01/14, 12:55
Hei. Opplevde det du beskriver for noen år siden, og kunne ikke helt skjønne hva og hvorfor. Skiftet olje, sjekket endeledd og alt mulig. Bestemte meg til slutt for bytte tannstanga. Under demontering, så oppdager jeg sprekker i "huset" der rattakselen går inn i tannstanga. Det ene festeøret på tannstanga var også knekt. Om det var tidens tann eller en tidligere smell (søkte brøytekant i stedet for elg og røyk høyre styrestag) som forårsaket bruddet vet jeg ikke. Styreproblemene kom ikke før et halvt års tid etter at jeg tok styrestaget.. Jeg klarte ikke se sprekkene før jeg skrudde den løs. Men, jeg kikket kanskje ikke godt nok etter heller, da jeg over hodet ikke regner med det. Du får krabbe under å inspisere og eventuelt løsne noen bolter for og sjekke..

Jahov
21/01/14, 14:41
Hei. Takker for svar.
Jeg lurer også på om det ikke er i tannstangen problemet er. Er det mye "styr" å skifte denne??
Bilen er "røkkete" på rattet omtrent hele veien nå. MEGET ubehagelig (skummelt)

850GLTsilver
21/01/14, 20:02
Sjekk akselleddet på rattakselen.
Denne har det med å sette seg skikkelig og gi svært så "røkkete" følelse i rattet.
Er en svindyr del som er nesten umulig å få av (irrer fullstendig fast i rattakselen) Kostnad rundt tusenlappen.

Tør nesten garantere at det er der problemet ligger.


Hei. Takker for svar.
Jeg lurer også på om det ikke er i tannstangen problemet er. Er det mye "styr" å skifte denne??
Bilen er "røkkete" på rattet omtrent hele veien nå. MEGET ubehagelig (skummelt)

Jahov
21/01/14, 21:14
Når du sier akselledd, er det da "krysset" nederst mot tannstanga du mener???

850GLTsilver
22/01/14, 01:18
Når du sier akselledd, er det da "krysset" nederst mot tannstanga du mener???

Stemmer.

Sagen
24/01/14, 07:06
Det er ganske kurant å bytte tannstanga. Det er mest tiden det tar.. Jeg lagde en liten "how-to" jeg har liggende. Legg igjen eposten din i en pm så kan jeg sende den over om du er interessert.

brynna
24/01/14, 20:25
Du har et kryss i "fothuset" (altså rett over gassfoten inni bilen)

Dette skifta jeg på sønnens 850. Hakkete styring og bankelyd ved sving og ujevn veg.

Mulig 850GLT silver mener det samme leddet???

850GLTsilver
24/01/14, 23:00
Neida Brynna.
Det er krysset som er på utsiden av kupeen jeg mener.
Sitter rett på akselen på tannstanga. Godt utsatt for Veivesenterroristenes saltsørpe.
Det inne i kupeen er det "aldri" noe problemer med.

mrstfu
24/01/14, 23:12
Neida Brynna.
Det er krysset som er på utsiden av kupeen jeg mener.
Sitter rett på akselen på tannstanga. Godt utsatt for Veivesenterroristenes saltsørpe.
Det inne i kupeen er det "aldri" noe problemer med.

Joda, knirking kan høres. Ikke stort mer da, lar seg løse med litt smøring.

brynna
25/01/14, 09:02
Neida Brynna.
Det er krysset som er på utsiden av kupeen jeg mener.
Sitter rett på akselen på tannstanga. Godt utsatt for Veivesenterroristenes saltsørpe.
Det inne i kupeen er det "aldri" noe problemer med.

Å joda:) Jeg mener det inni bilen
Måtte skifte det leddet på bilen her. Ulyden/klapringen var sterk ved sving til en av sidene og ujevn veg.

Men... jeg har ingen forutsetning for å si at dette er et "ikke kjent" problem. Har hatt kun en 850.

Sollien
25/01/14, 19:12
Låner denne litt.. har en 850 med god lekasje i området der slangene fra pumpa går innpå tannstanga, håper det bare er tetninger som er gåent.. noen som vet om det er vanlige o-ringer?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

TheStig
25/01/14, 19:55
Låner også denne litt.. Kom akkurat hjem fra en kjøretur og la merke til en lyd jeg ikke har hørt før. Var en kvernende uling, økende i takt med turtall. Minnet om kompressorlyd, og lyden økte merkbart i krappe svinger som rundkjøringer o.l. Holder servopumpa mi på å ta kvelden nå?

Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk

Sollien
26/01/14, 09:50
Låner også denne litt.. Kom akkurat hjem fra en kjøretur og la merke til en lyd jeg ikke har hørt før. Var en kvernende uling, økende i takt med turtall. Minnet om kompressorlyd, og lyden økte merkbart i krappe svinger som rundkjøringer o.l. Holder servopumpa mi på å ta kvelden nå?

Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk

Fylt opp med olje?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Jahov
26/01/14, 16:33
For å komme tilbake med en tilbakemelding.
Har nå byttet tannstang ( tusen takk til Sagen for flott veiledning),
men den var det ikke no galt med ;o(
Derimot krysset som GLT850silver nevnte, DET satt som fy.
Skiftet det også; så NÅ er styringa fin igjen. ;o)

Tusen takk for alle gode innspill...

Krysset sitter på "utsiden" av torpedoveggen, men måtte løsnes fra "innsiden"...

850GLTsilver
27/01/14, 01:47
Å joda:) Jeg mener det inni bilen
Måtte skifte det leddet på bilen her. Ulyden/klapringen var sterk ved sving til en av sidene og ujevn veg.

Men... jeg har ingen forutsetning for å si at dette er et "ikke kjent" problem. Har hatt kun en 850.

Derfor "aldri" i hermetegn på den indre. Løser seg fint med en generell dusj med silikonolje.
Den på utsida må dessverre byttes før den blir bra igjen. Kunne godt vært med i en oppdatert vedlikeholdsanvisning disse to.
Er rimelig trygg på at begge skulle kunne reddes med heftig silikonoljebruk... Skal teste på Dagmar, som foreløpig har begge i godt fungerende stand.

Sagen
27/01/14, 08:33
For å komme tilbake med en tilbakemelding.
Har nå byttet tannstang ( tusen takk til Sagen for flott veiledning),
men den var det ikke no galt med ;o(
Derimot krysset som GLT850silver nevnte, DET satt som fy.
Skiftet det også; så NÅ er styringa fin igjen. ;o)

Tusen takk for alle gode innspill...

Krysset sitter på "utsiden" av torpedoveggen, men måtte løsnes fra "innsiden"...

Fint det ordna seg :)

TheStig
27/01/14, 15:55
Fylt opp med olje?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Har ikke etterfyllt på snart halvannet år, men er ikke mer enn maks 14 dager siden jeg sjekka oljenivået og da virka det som det fortsatt var ca midt mellom strekene. Men bilen sto i en svak helling så det kan være nok til at nivået viste feil.. Må sjekke på nytt.
Det var bare den ene dagen jeg hørte disse lydene, har ikke hørt dem siden. Men det var kaldere i været akkurat den dagen om det kan ha betydning.

850GLTsilver
27/01/14, 17:04
Låner også denne litt.. Kom akkurat hjem fra en kjøretur og la merke til en lyd jeg ikke har hørt før. Var en kvernende uling, økende i takt med turtall. Minnet om kompressorlyd, og lyden økte merkbart i krappe svinger som rundkjøringer o.l. Holder servopumpa mi på å ta kvelden nå?

Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk

Testa mens du står stille?
Få en til å dra rattet til endes, og lytt så på servopumpa.
Dersom du ikke helt sikkert hører at det er servopumpa, så kan du jo lytte litt andre steder.
(Bruk en lang trekker som "stetoskop" og sett metallenden ned i nærheten av lager og slikt på både servopumpe, DYNAMO og andre roterende godsaker der fremme. )

Dynamoene på disse bilene lager de merkeligste lyder. Særlig om tilbehørsreima er tredd på "gammelmåten".

mrstfu
27/01/14, 17:18
Testa mens du står stille?
Få en til å dra rattet til endes, og lytt så på servopumpa.
Dersom du ikke helt sikkert hører at det er servopumpa, så kan du jo lytte litt andre steder.
(Bruk en lang trekker som "stetoskop" og sett metallenden ned i nærheten av lager og slikt på både servopumpe, DYNAMO og andre roterende godsaker der fremme. )

Dynamoene på disse bilene lager de merkeligste lyder. Særlig om tilbehørsreima er tredd på "gammelmåten".

Og kun fordi jeg kjenner deg, og vet at du legger opp til et spørsmål med formuleringen din, spør jeg: Hva er "gammelmåten"?

TheStig
27/01/14, 20:41
Testa mens du står stille?
Få en til å dra rattet til endes, og lytt så på servopumpa.
Dersom du ikke helt sikkert hører at det er servopumpa, så kan du jo lytte litt andre steder.
(Bruk en lang trekker som "stetoskop" og sett metallenden ned i nærheten av lager og slikt på både servopumpe, DYNAMO og andre roterende godsaker der fremme. )

Dynamoene på disse bilene lager de merkeligste lyder. Særlig om tilbehørsreima er tredd på "gammelmåten".

Har ikke prøvd å fått noen til å dreie rattet for meg nei, så det kan jo hende at lyden kommer fra dynamoen evt. Men syns det var litt besynderlig at lyden øker i intensitet under svinging? Jo krappere sving jo kraftigere lyd, og den følger turtallet samtidig. Vet ikke helt hvordan jeg best skal forklare lyden med ord, annet enn kompressorlyd? Hvis jeg girer ned og har turtall så hviner det, holder jeg lavt turtall så høres lyden mer gnagende ut..
Men lyden var borte igjen dagen etter så nå får jeg ikke feilsøkt noe mer før den eventuellt dukker opp igjen ved en senere anledning. :p
Om reima er satt på med ny eller gammel metode kan jeg ikke svare på før du evt forklarer den biten litt nærmere. :)

850GLTsilver
28/01/14, 20:30
Og kun fordi jeg kjenner deg, og vet at du legger opp til et spørsmål med formuleringen din, spør jeg: Hva er "gammelmåten"?

Æsj. Svarer på noe annet i stedet jeg.

Her er "Nymåten" å tre den reima på.
Gamlemåten gikk ut på at reima gikk fra AC-pumpa, opp til mellomhjulet og derfra ut på dynamoen og opp til servopumpa.

Førte faktisk til mye større belastning på dynamolagre og var hovedgrunnen til at den ble endret til å bli tredd som bildet under viser.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1627.jpg (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/NYmaringtearingleggereimaparing850.jpg.html)

TheStig
28/01/14, 20:50
Bilen min har ikke AC.. Er det en fordel? :p


Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk

mrstfu
28/01/14, 20:53
Da går vel reima rett fra veiva over mellomhjulet og inn på dynamo, skulle jeg tro?

850GLTsilver
28/01/14, 21:18
Det må jeg sjekke.
Tror faktisk den går opp på oversiden av det mellomhjulet, deretter ned under dynamo og opp på servopumpe.
Altså mer lik gammelmåten.
Sjekk etter på kamremdekselet, tror det er en skisse der.