PDA

Vis full versjon : Varmesystem



icetwins
20/01/14, 22:33
Hei! Lurer på hva som er galt med varmesystemet mitt. Når jeg skrur på nivå 4 så stopper viften, men på 1,2,3 så virker det. Men, det kommer kaldluft ut uansett om jeg skrur på varmluft. Så det tar ca 15 min før det kommer ut varmluft. Noen som har noen inspill?

Er 850 94 modell.

mrstfu
20/01/14, 22:38
Sjekk sikringer. Steg 4 har egen sikring. Kaldluft kommer det til en viss grad hele tiden, men prøv å lukke igjen spjeldet til venstre for de to slusene midt i dashbordet, dette åpner for kaldluft inn.

Når du sier 15 minutter, er dette på tomgang eller under kjøring? Kan ta en liten stund før motor blir varm om den bare går på tomgang, spesielt om det er noen minusgrader. Hvordan er kjøleveskenivået ditt?

icetwins
21/01/14, 11:33
Ok, skal skjekke sikring. Det er under kjøring. Kjøleveskenivået et fint, fikk et tips om at kupefiltret kunne være tett... :confused:

mrstfu
21/01/14, 12:07
Kupefilteret kan være tett, men det burde ikke påvirke varmen, kun dogginga og luftkvaliteten. Har du opplevd at temperaturnåla i instrumentet går noe særlig over halvveis?

icetwins
21/01/14, 12:50
Sikringen til nivå 4 var gåen, så den blir skiftet. Nei har ikke opplevd at temraturnåla går over halvveis nei.

mrstfu
21/01/14, 12:56
Om du fremdeles opplever at bilen er kald (altså ikke produserer varmluft) under kjøring, hadde jeg byttet termostaten. Om denne er sliten og gammal, kan den låse seg og du får liten vannsirkulasjon. Om kjøleveskenivået er fint, selvfølgelig. Og når du bytter termostat, kjør på med radiatorrens og helt nytt kjølevann.

icetwins
21/01/14, 13:36
Takk for tipset! Dette skal prøves ut :D

mrstfu
21/01/14, 13:43
Bare hyggelig, men ta det jeg sier om kjølevannet på alvor. Dårlig kvalitet, eller miks av forskjellige typer kjølevann kan gi kjølevannet dårligere evne til å oppta varme, med tilsvarende mindre varme i kupéen.

icetwins
21/01/14, 16:56
driver og skifte clutch så har tomt bilen for frostveske, så blir jo byttet. skal bruke samme produsent også :D