PDA

Vis full versjon : Bygge lavtrykksturbo av en B21A med deler fra en defekt B230FK?

Brisendal
19/01/14, 20:05
Sitter her og funderer på et litt større prosjekt med tanke på den gamle B21A motoren som står i bruksbørsa. Bilen skal inn til storoverhaling i nær framtid, og en gjennomgang av motor frister.

Jeg har ikke som mål å få ut flest mulig hester, men heller gjøre et forsøk på å se hvor drivstofføkonomisk kan man få en gammel rødblokk til å bli:confused:

Og før noen sier det; ja, jeg vet det er bedre utgangspunkt der ute men både bil og motor har vært i familien lengre enn meg så jeg har litt lyst til å se hvor langt den kan gå før den stopper:cool:

Jeg kan få tilgang til en B230FK motor, og vurderer å bruke innsug med dyser, samt grenrør og turbo fra denne. Såvidt meg bekjent har B21A med 8,5:1 i kompresjonsforhold litt høyere kompresjon enn B230FK (8:1?), så kanskje må trykket justeres litt ned. Selve innsprøytingsdelen av ledningsnettet kan jeg tenke meg å beholde originalt i første omgang (for enkelhets skyld), men skille dette fra tenningsdelen så jeg kan beholde den aggressive kurven fra stifttenningen B21A har originalt - men kan også tenke meg å bygge om til elektronisk tenning ved hjelp av noen av de fine kitene Batland har linket til før.

Har lest litt på diverse amerikanske forum og ser at det er flere som hevder at LH2,4 nett på gammel rødblokk er så godt som bolt-on, med unntak av borring og gjenging for banke-sensor, og på enkelte blokker også svinghjulssensor. Men er det noen som har prøvd det her i Norge?

Og ja, jeg vet at det ville vært enklere å bytte hele motoren til en B230FK, men det er heller ikke temaet her:o Spørsmålet er mer om jeg er helt ute å kjøre, eller bare litt?

Batland
20/01/14, 15:18
B230ET motorene er oppgitt til 9,0:1 i kompresjonsforhold og har A-kam.
B230FK/FT er oppgitt til 8,7:1 og har T-kam.

De gamle B21A har stempel med grop i og 8,5:1 i kompresjonsforhold samt en A-kam. Det er altså ingen grunn til å justere ladetrykket nedover på en slik.

De nyere B21A motorene har flate stempler og er oppgitt til 9,3:1 i kompresjonsforhold. Hvis du har en slik bør du være litt mer forsiktig med ladetrykket pga tenningsbank.
Hvis du er ute etter å redusere forbruket så bør du bruke disse 9,3:1 stemplene med smale stempelfjører pga lavere friksjon, men dreie grop i dem, høvle blokken, montere 4 BAR BTR og moderne dyser som finforstøver bensinen skikkelig, montere ett kraftig tenningsanlegg og fjerne eller manipulere lambdasonden slik at du kan cruise på 16 - 17:1 i AFR.

Bortsett fra det er det bare å kjøre på. :)

Brisendal
23/01/14, 11:19
B230FK/FT er oppgitt til 8,7:1 og har T-kam.

De gamle B21A har stempel med grop i og 8,5:1 i kompresjonsforhold samt en A-kam. Det er altså ingen grunn til å justere ladetrykket nedover på en slik.

Så jeg kan med andre ord faktisk risikere å måtte øke trykket noe:p

Stemplene vil jeg gjerne beholde som de er, igjen på grunn av nysgjerrigheten i forhold til hvor langt den gamle krigeren kan gå før man må gjøre noe drastisk :p Sånn sett bør jeg beholde den original, men etter den tredje overhalingen av forgasseren og erstatning av en defekt fordeler er levetiden for de originale delene allerede overskredet. Samt at kan man få en bil som da gjør forbikjøringer tryggere samt bruker mindre drivstoff blir det triveligere å dra på tur også.

Du nevnte at mer moderne dyser bør vurderes. Hvilke modeller kan jeg plukke dyser fra, og hva kan slike tenkes å koste? Prosjektet er fremdeles på planleggingsstadiet, og med nystartet, eget firma må slike potensielle kostnadssluk vurderes nøye før man setter i gang :(

Turboen på en FK er vel gjerne en 13c, men hvordan vil dette oppføre seg på en B21 med mild trim? Mange hevder den er for liten originalt på en B230FK, nå vil vel effektuttaket jeg sikter på ligge i samme størrelsesorden, kanskje noe lavere, men i kombinasjon med magre blandinger (16-17:1 i AFR) så kan jeg tenke meg avgasstemperaturene kan bli utrivelige med store mottrykk?

Skårholen
23/01/14, 22:01
Ja det vil den, 13c turboen passer best på 1600cc. Så at du vil få noen trykk og temperaturer du ikke vil ha skal du slett ikke se bort i fra.

Evolve_88
02/02/14, 17:23
Er blokka ny nok å som 81-84 mod B23A blokk, så mangler du bare svinghjulsgiver hulla. Satte på LH2,2 på en B23A og det funka fint det :) Men om den vil gå litt "fett" med hjerner fra B230 vet jeg ikke :p