Brisendal
19/01/14, 20:05
Sitter her og funderer på et litt større prosjekt med tanke på den gamle B21A motoren som står i bruksbørsa. Bilen skal inn til storoverhaling i nær framtid, og en gjennomgang av motor frister.
Jeg har ikke som mål å få ut flest mulig hester, men heller gjøre et forsøk på å se hvor drivstofføkonomisk kan man få en gammel rødblokk til å bli:confused:
Og før noen sier det; ja, jeg vet det er bedre utgangspunkt der ute men både bil og motor har vært i familien lengre enn meg så jeg har litt lyst til å se hvor langt den kan gå før den stopper:cool:
Jeg kan få tilgang til en B230FK motor, og vurderer å bruke innsug med dyser, samt grenrør og turbo fra denne. Såvidt meg bekjent har B21A med 8,5:1 i kompresjonsforhold litt høyere kompresjon enn B230FK (8:1?), så kanskje må trykket justeres litt ned. Selve innsprøytingsdelen av ledningsnettet kan jeg tenke meg å beholde originalt i første omgang (for enkelhets skyld), men skille dette fra tenningsdelen så jeg kan beholde den aggressive kurven fra stifttenningen B21A har originalt - men kan også tenke meg å bygge om til elektronisk tenning ved hjelp av noen av de fine kitene Batland har linket til før.
Har lest litt på diverse amerikanske forum og ser at det er flere som hevder at LH2,4 nett på gammel rødblokk er så godt som bolt-on, med unntak av borring og gjenging for banke-sensor, og på enkelte blokker også svinghjulssensor. Men er det noen som har prøvd det her i Norge?
Og ja, jeg vet at det ville vært enklere å bytte hele motoren til en B230FK, men det er heller ikke temaet her:o Spørsmålet er mer om jeg er helt ute å kjøre, eller bare litt?
Jeg har ikke som mål å få ut flest mulig hester, men heller gjøre et forsøk på å se hvor drivstofføkonomisk kan man få en gammel rødblokk til å bli:confused:
Og før noen sier det; ja, jeg vet det er bedre utgangspunkt der ute men både bil og motor har vært i familien lengre enn meg så jeg har litt lyst til å se hvor langt den kan gå før den stopper:cool:
Jeg kan få tilgang til en B230FK motor, og vurderer å bruke innsug med dyser, samt grenrør og turbo fra denne. Såvidt meg bekjent har B21A med 8,5:1 i kompresjonsforhold litt høyere kompresjon enn B230FK (8:1?), så kanskje må trykket justeres litt ned. Selve innsprøytingsdelen av ledningsnettet kan jeg tenke meg å beholde originalt i første omgang (for enkelhets skyld), men skille dette fra tenningsdelen så jeg kan beholde den aggressive kurven fra stifttenningen B21A har originalt - men kan også tenke meg å bygge om til elektronisk tenning ved hjelp av noen av de fine kitene Batland har linket til før.
Har lest litt på diverse amerikanske forum og ser at det er flere som hevder at LH2,4 nett på gammel rødblokk er så godt som bolt-on, med unntak av borring og gjenging for banke-sensor, og på enkelte blokker også svinghjulssensor. Men er det noen som har prøvd det her i Norge?
Og ja, jeg vet at det ville vært enklere å bytte hele motoren til en B230FK, men det er heller ikke temaet her:o Spørsmålet er mer om jeg er helt ute å kjøre, eller bare litt?