PDA

Vis full versjon : Frostvæske



sikaflex
18/01/14, 16:40
Hvilken type frostvæske skal man bruke på volvo v70 tdi 98mod?

Mvh Dan

850GLTsilver
18/01/14, 17:02
Frostvæske beregnet for bilmotorer ville jeg anta.
Skal man være mer spesifikk, så måtte det være frostvæske egnet for bruk på aluminiumsmotorer.

Er egentlig ikke så vanskelig. Biltema har for eksempel ei kjølevæske som har bestillingsnummer 361783
Den er fin

mrstfu
18/01/14, 18:43
Basically vil de aller fleste etylenglykolbaserte frostvesker være bra nok, så lenge du flusher gammel veske og har på helt ny veske, og bruker destillert avmineralisert kjølevann til å blande ut konsentraten med, eventuelt kjøper ferdigblandet. Farge på vesken skal du ikke bry deg med, finnes ca like mange farger som det finnes produsenter.

Biltema sin er kjempefin.

Lars R
18/01/14, 18:46
må man ikke passe seg for å ikke blande farger? har hørt at om man f.eks blander blå rostvæske med rød, så blir det bare slush? :p

mrstfu
18/01/14, 18:52
Fargen har ingenting å si, den blå man får på Biltema kan være nøyaktig samme som den røde man får på Bilxtra, med en annen fargetone. Men, som du sier, man skal ikke blande kjøleveske i det hele tatt. Ett fabrikat, uansett farge. Så lenge det er etylenglykol.

mrstfu
18/01/14, 18:55
Les denne: http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Naske
18/01/14, 19:53
Noen som vet den kjemiske forskjellen mellom Biltemas "vanlige" blå etylenglykol og deres longlife etylenglykol? Evt hvor lenge man kan drøye bytte av kjølevæske dersom man bruker longlife-varianten?

mrstfu
18/01/14, 19:56
Longlife er jo forventet litt over dobbelt levetid om man ser på fabrikantenes bytteintervaller... så rundt 4-5 år. Hadde bytta på 4 år selv... kjørt en radiatorrens for å få bort gammal drit, og på med sprell ny veske.

Naske
18/01/14, 20:55
Takk for info mrstfu, skal teste longlife neste gang.

Sagen
20/01/14, 12:21
Sist jeg tukla med kjølevæske brukte jeg konsentrat fra Comma. Kjøpt på Bilxtra. Fungerer fint den :)