PDA

Vis full versjon : Hvordan få fjernet nakkestøtter m.m i 240sedan 88mod



moeN
08/06/10, 15:24
1. Hvordan kan jeg få fjernet nakkestøtter baki osv i en 240sedan?


2. Hvordan fjerner jeg baksetene?


3.Jeg har problemer at det ikke lyser i den delen av pæra som er sterkest (21/5w) som sitter i parklyset?!

skulle ha trodd det er på hakk 2(tenningen) og bryteren på ''0''
Har sjekket sikringene og testet med andre pærer.

moeN
09/06/10, 17:17
Bump.. :)

Øyvind G
09/06/10, 18:09
1: hvis du får en til og krabbe bak i så ser du det er 4 stk hvite klips som holder nakkestøttene (2 til hver side). en løser ut klipsa mens den andre drar opp nakkestøtta.

2: husker ikke dette helt, men ryggen skal hvertfall skyves oppover (kan være veldig hard) sitter vel også i noen "løkker" i begge de nedre hjørnene. bunn har jeg faktisk glemt åssen man tar av.

sjefsbonden
09/06/10, 18:28
når man tar ut baksete, ta ut bånn først, den skal dyttas ned, og da kneppe av en hempe under ved og da dytte det bakover etter det er trøkt ned så den hopper ut av feste.

ryggen skal trøkkes ned bare og dras ut:)

nakke støttene er som øyvind sa, 4klips.

Christian
09/06/10, 18:58
Ryggen har to biter blekk som er bøyd rundt en løkke i bunn av puta. Du ser det når du får utt sitteputa.

moeN
09/06/10, 22:48
Takk for svar, skal prøves imorgen.

moeN
10/06/10, 13:51
Ble suksess med fjærning av nakkestøtter ja :)

Men da har jeg enda et spørsmål! Hva skjer hvis jeg kapper slik som vist på bildene?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/718.jpg

EDIT
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/719.jpg

Som dere sikkert har en anelse om så vil jeg kappe fordi jeg vil ha mest mulig lydtykk fremover i bilen :)

moeN
12/06/10, 12:27
Bump!! Hvis jeg kapper kan dette få konsekvenser ang. eu-kontroll og teknisk ?

Daruu
12/06/10, 12:35
Hvorfor skal du kappe der?
Hattehylla er bærende i volvo sedan, ville absolutt ikke kappa opp den.

kermitt
12/06/10, 14:08
skal du kappe ut sånn må du hvertfall forsterke det igjen etterpå. den er som sagt bærende og hjelper mye på vridninger i karroseriet.

moeN
14/06/10, 00:39
Ser den! men hva sier de på eukontroll ang dette da?

Mr. Crepsley
14/06/10, 00:52
De merker det neppe, baksettet dekker jo et, og du skal vel ha noe over hullet i hatthylla?

sjefsbonden
14/06/10, 02:27
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/913.jpg

ska du kappe ville jeg heller gjort det slikt, da blir ikke alt av den bærende konstruksjonen på 240'n borte

moeN
14/06/10, 17:43
Har tenkt meg ut ei ramme av 4kantstål under der jeg kapper...

kermitt
14/06/10, 18:09
det kan nok funke ;) pass på så du etterbehandler etter alle kunstens regler på alle flater innvendig og utvendig ;)

sjefsbonden
15/06/10, 00:27
Har tenkt meg ut ei ramme av 4kantstål under der jeg kapper...

ska du ha det helt åpent der? det må jo se litt pussi ut isåfall,

DET JEG VILLE GJORT! (ALTSÅ MEG!:p)

jeg ville skjært ut noe alla det jeg tegna, men laga te for porter som kom av hattehylla isteden for og ikke ha åpen løsning isåfall. og ikke rørt den miderste delen av hattehylle eller de 5-10cm fra hølet hvor du kan ha 6x9'r og så heller bearbeida hattehylla isteden for, kanskje laga et søkk i midten hvor man kunne lagt en forsterker.

i skiluka ville gjort det samme, kapp det og legg på en skin fille eller lignende så du kan "skjule" det litt at det er juksa litt;)

me bare dette ville jeg nå tru at man ska kunne gå godt nok trøkk framover i bilen:)

Anders-
15/06/10, 00:33
Jeg ville ha tenkt meg om både 6 og 7 ganger før jeg satte kappeskiva i hattehylla der, andrehåndsverdien på bilen synker noe voldsomt.. Kult nå, ikke fullt så kult om 1 år?

moeN
15/06/10, 01:34
Anders-:
Ja jeg har tenkt over dette hele 9 ganger! Men jeg har faktisk tenkt og beholde bilen opptil flere år som bruksbil. Men den tid den sorg. Betalte ikke stort for den sjelv heller.

sjefsbonden:
Ser den! men hvis man er ute etter og yte maximalt ute av subbene så bør det være størst mulig hull ifra koffertrommet. Og det blir garrantert ikke 6x9 baki der men et 6,5'' frontsett.

Har faktisk planer om og få dette pent også! ikke bare ''kapp og kjør''

Øyvind G
15/06/10, 10:00
min anbefaling er. kjøp deg en stasjonsvogn. er du så opptat av bass/lyd så blir det absolutt best i stv uten og gjøre noe.

moeN
16/06/10, 01:18
Ja sånn sett så! men det er alt for mange myter ang sedan og bass. Derfor må man ofre seg...

sjefsbonden
16/06/10, 01:52
kan si det sånn, er du som kapper, du som bestemmer hvordan det ender opp;)

moeN
16/06/10, 19:10
Korrekt :)

moeN
16/06/10, 21:45
Istedet for og lage en ny tråd så håper jeg for og få svar om det her også...

Spørsmål:


Jeg har problemer at det ikke lyser i den delen av pæra som er sterkest (21/5w) som sitter i parklyset?!

skulle ha trodd det er på hakk 2(tenningen) og bryteren på ''0''
Har sjekket sikringene og testet med andre pærer.

moeN
18/06/10, 19:18
Bring Up My Post

Christian
18/06/10, 22:33
Så du har parklys på hakk 1 og 2 på lysbrytern? Og park + nærlys på hakk 3?

moeN
19/06/10, 15:18
Så du har parklys på hakk 1 og 2 på lysbrytern? Og park + nærlys på hakk 3?

Jepp.. !

-Gtj-
21/06/10, 06:27
her har du ett bilde hvordan je gjorde det med hull osv i hatthylla.

hurtig festing av basskasse :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1748.jpg

og bassrefleksrør fra kassa og opp igjennom hatthylla.. også bygd opp 6x9 for og slippe og fjærne for mye bærende..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1750.jpg

moeN
21/06/10, 21:55
Det er en ELENDIG løsning på og få ''golyd'' inn i bilen! men ja dette er en løsning selvsakt.

Men er det noen som kan hjelpe meg på siste spørsmål ang lys?

ClassicTurbo
22/06/10, 23:44
Ser ikke helt grunne til å kappe for å få bassen inn i bilen. Er jo ingen problem å få nok bass i kupeen uten. Lavfrekvente toner spiller jo rett gjennom de tynnplatene der likevel, eneste du får ved å åpne mer er mer av skranglelydene inn i bilen;)

Har selv kuttet litt i toppen av platen for å få plass til høytalere, de fleste 240 som kjører rundt har vel det så går nok greit å kutte litt men så mye som du skisserer ville jeg ikke gjort.

ClassicTurbo
22/06/10, 23:50
her har du ett bilde hvordan je gjorde det med hull osv i hatthylla.

hurtig festing av basskasse :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1748.jpg

og bassrefleksrør fra kassa og opp igjennom hatthylla.. også bygd opp 6x9 for og slippe og fjærne for mye bærende..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1750.jpg

Hvis du heller skjærer ut en hel plate så får du høytalerne opp i den høyden uten at det ser så jalla ut.

Joakim-G_R
23/06/10, 00:17
Det er en ELENDIG løsning på og få ''golyd'' inn i bilen! men ja dette er en løsning selvsakt.

Men er det noen som kan hjelpe meg på siste spørsmål ang lys?

Hehe. Ja, for det er jo en stjerneløsning å fjerne såpass mye bæring for å få "go'lyd"......

moeN
23/06/10, 01:07
Hehe. Ja, for det er jo en stjerneløsning å fjerne såpass mye bæring for å få "go'lyd"......

Får både mere lyd kvalitet og kvantitet til mere åpning man har...

Men uansett folkens! nytt spørsmål ang lys som jeg vil ha svar på fortest mulig!

Joakim-G_R
23/06/10, 01:22
Får både mere lyd kvalitet og kvantitet til mere åpning man har...

Men uansett folkens! nytt spørsmål ang lys som jeg vil ha svar på fortest mulig!

Ja, men også et betydelig svekket karosseri, med mindre man stiver opp riktig etterpå. :)

ClassicTurbo
24/06/10, 02:29
Får både mere lyd kvalitet og kvantitet til mere åpning man har...

Men uansett folkens! nytt spørsmål ang lys som jeg vil ha svar på fortest mulig!

Nei, får ikke mer kvalitet. Kansje mer kvantitet, men om du ikke får nok bass uten har du kjøpt noe som ikke duger.
Bass trenger ikke spille mot deg i samme grad som høy toner. Beste i en sedan vil jeg påstå er å vende bassene bakover så de får ett større volum å boltre seg i.

moeN
24/06/10, 07:12
Nei, får ikke mer kvalitet. Kansje mer kvalitet, men om du ikke får nok bass uten har du kjøpt noe som ikke duger.
Bass trenger ikke spille mot deg i samme grad som høy toner. Beste i en sedan vil jeg påstå er å vende bassene bakover så de får ett større volum å boltre seg i.

Hvis du ønsker og diskutere om dette så send på en PM, så tror jeg nok vi blir ganske så enige serru:cool:

moeN
27/06/10, 15:30
Bring Up My Post

moeN
01/07/10, 02:15
Bring Up My Post

Joakim-G_R
01/07/10, 02:29
Lag deg en ny post, blitt litt surr i hva du spør om. Du har fått svar for lenge siden på spørsmålet i topic.