PDA

Vis full versjon : Jabbajohn's motorspørsmål! Startproblemer b230AT



jabbajohn
16/01/14, 23:58
Nytt spørsmål nederst på siden

Hei :) driver og overhaler en b230at motor nå for tiden og kom til og ødelegge det røret som går ned i veivhuset fra vhv-boksa.
Er dette røret nødvendig ?

Lurer også på hvor mye moment man skal trekke til kammen med.

Holder biltema pakninger på en lett trimma AT motor ?


Takk på forhånd for hjelp :)

Kommer til og bruke denne tråden til alle mulige ting jeg lurer på angående motor så kommer til og endre tittelen etterhvert som jeg har nye spørsmål :)

vassengen
17/01/14, 12:47
Det "røret" er ikke til pynt, uten det vil den kaste av se mye olje.
kammen er vel standard m8 bolter så det er vel 25 NM ish, men har aldri brukt moment der for å være ærlig..

jabbajohn
17/01/14, 13:38
Okey :) takk for hjelpa :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

jabbajohn
18/02/14, 01:23
Har nettop montert en b230AT motor i 240ien og sliter med og få start... Den får bensin og gnist på alle pluggene.. Har timet opp regreima sjøl og litt usikker på om det er gjort riktig. Har satt veiva i 0 posinsjon og kammen på merket sitt. Men fant ingen merke til oljepumpedrevet, pga knekt deksel akkurat der. Men det skal vel igrunn ikkje ha så mye og si iogmed at jeg satt i fordeleren etter at jeg timet opp... Har sjekket at fordeleren står riktig og alt slikt.... Noen som har tips til hva det kan vær ? Setter stor pris på hjelp. :)

Batland
18/02/14, 08:52
Pkt. nr. 1 er alltid kompresjonstest. Uansett hvor unødvendig man synes at dette er , så er og blir komptest det man begynner med.

Pkt. 2 er å verifisere at ØD merket stemmer med virkeligheten. Ta ut tennpluggen på syl. 1 og kjenn på stempeltoppen med ett skrujern at stempelet vender i ØD når du vrir merket på reimhjulet frem og tilbake rundt 0-merket. Når stempelet står i ØD så tegner du en loddrett og lett synlig strek på fremsiden av reimhjulet og gjerne på fremsiden av kamdrevet også.

Pkt. er 3 kontrollere at rotoren peker mot pluggledningen som går til syl. 1 når merket på kamdrevet er oppe og peker mot ledningen til syl. 4 når det er nede.

Pkt. 4 er å sjekke med tenningspistol at tenningstidspunktet er en plass mellom 10 og 20 grader. Dette er godt nok til at motoren starter.

Pkt. 5 er å dra på Chocken og starte opp. ;)

jabbajohn
18/02/14, 23:25
Fikk fyring :) men går som et dass, litt bensinlekkasjer både her og der og smeller en del i eksosen :) mest sannsynlig feilmontert regreim som gjorde at jeg ikke fikk start :) Og tusen takk Batland for tips ;)

Batland
19/02/14, 06:12
Værsågod. :)
Husk å fylle motorolje i forgasseren.

jabbajohn
19/02/14, 14:23
Det skal jeg gjøre :) enda et spørsmål.. er det skadelig å kjøre på 20w50 olje ? :) eneste jeg hadde for øyeblikket da såå... også lurer jeg på om det er skadelig fpr kassa og stå i fri med motoren igang uten olje på kassa.. er iallefall ikke nok olje på kassa

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

jabbajohn
20/02/14, 00:52
ÅÅÅÅhh så den motoren irriterer meg for øyeblikket.... får den opp på maks 1500rpm da uten noen form for trykkrør... også tok jeg og brukte en støvsugerslange for og teste om det gikk bedre og da gikk vel motoren i 2-3 minutter med konstant pumping på gassen... deretter starter den ikke i det hele tatt :/ fant ut at forgasseren lakk bensin så skrudde den av og fikk festet reservoaret skikkelig... bensinlekkasja forsvant men får fremdeles ikke start :/ Hva kan det være som gjør det ? kan reg.reima stå feil ? ei tann fra eller til ?

Batland
20/02/14, 06:16
Hovedproblemet med disse forgasserene pleier å være det samme, tidligere eiere. Disse har vanligvis formlet rundt, skrudd i blinde og justert seg langt ut på viddene.

jabbajohn
22/02/14, 01:15
Har testet med original forgasser nå uten tilkoblet trykkslanger/rør... startet ikke da heller :/ noen som har en fjærneste ide om hva det kan være ? den tenner av og til men vil overhodet ikke starte... skrudde ut pluggene istad og de var kølsvarte... pusset de og satt de i igjen men fortsatt ikke mulighet og få start :/ Kanskje jeg skal prøve med annen bensinpumpe ? at det er mulig den får altfor mye bensin ?

jabbajohn
23/02/14, 03:22
Trenger hjelp altså spørr ikke bare på gøy liksom....
testet med annen bensinpumpe og pussa pluggene så de ble ren og fin og fremdeles ikke mulig å få start.... timet oppigjen registeret enda en gang men fortsatt ikke antydning til start.... fått en kompis til og kjinne mens jeg har vridd på fordeleren men fortsatt ikke start.... testet med annen gasser men fremdeles ikke mulg og få start..... kjennes ut som der er god kompresjon også.... sjekket etter løse ledninger og alt slikt... kan turboen være for stor for motoren ? er ikke noe særlig større enn originalturbo til b230et...

Hadde blitt utroooolig takknemlig for tips altså :)


noen som har tips til plassering av intercooler forresten ? innløp og utløp på den er loddrett (rett opp)... har lagd meg to fester som en L jeg tenkte og skru fast en lur plass...

Marius Skau
23/02/14, 03:26
Turboen har ingenting med om du får start eller ikke og gjør..

Står fordelern din rett? Kan ikke vær så enkelt at den står 180 grader feil?
Rett rekkefølge på pluggledninger?

Har du gnist?
Har du bensin på plugger når du har kjinna en stund?

jabbajohn
23/02/14, 03:55
Turboen har ingenting med om du får start eller ikke og gjør..

Står fordelern din rett? Kan ikke vær så enkelt at den står 180 grader feil?
Rett rekkefølge på pluggledninger?

Har du gnist?
Har du bensin på plugger når du har kjinna en stund?

Bensin får den, tenninga stemmer så vidt jeg vet :) rotoren peker mot det lille hakket i fordeleren når stempel nr 1 er i ØD. Rekkefølgen jeg har på pluggledningene er 1342, skal prøve med andre plugger imorgen :) har sjekka gnisten med slik tenningtester eller hva det nå enn heter :) slik man kobler mellom pluggledninga og pluggen.... pluggene er våt i bensin når jeg har kjinna ja... har også skrudd på den stilleskruen til bensin/luftblandinga også men uten hell det også, altså prøvd veldig mange forskjellige stiller på den :)
Er vel igrunn ikke mer som kan være gale da ? får vel bare begynne på nytt og teste alt mulig :) men takk for hjelp

Marius Skau
23/02/14, 03:58
Gnist sjekker du enkelt med og holde pluggen (Fast i pluggledning) mot skruen til fjærbeinet fremme mens noen kjinner på nøkkel.
Fordelern din kan fortsatt stå 180 grader feil.
Ville prøvd og snudd den 180 grader. Fort gjort bare for og teste.
Står den feil får du ikke start :)

jabbajohn
23/02/14, 04:09
Skal testes :) har somregel vært alene når jeg har skrudd så har vært vanskelig og sjekke gnist på den måten så :P skal prøve og snu tenninga, men det rare er jo at den startet engang og ikke gikk på mer enn 1500 rpm.... har ikke endret noe mer på tenninga etter den gangen liksom .)

Batland
23/02/14, 12:40
Hvordan ser bensinsytemet ut?

Det er bare en oppskrift som gir langvarig tilfredsstillende resultat og det er EFI bensinpumpe og Malpassi FKT1 bensintrykksregulator.

Batland
23/02/14, 12:46
Trenger hjelp altså spørr ikke bare på gøy liksom....
testet med annen bensinpumpe og pussa pluggene så de ble ren og fin og fremdeles ikke mulig å få start.... timet oppigjen registeret enda en gang men fortsatt ikke antydning til start.... fått en kompis til og kjinne mens jeg har vridd på fordeleren men fortsatt ikke start.... testet med annen gasser men fremdeles ikke mulg og få start..... kjennes ut som der er god kompresjon også.... sjekket etter løse ledninger og alt slikt... kan turboen være for stor for motoren ? er ikke noe særlig større enn originalturbo til b230et...

Hadde blitt utroooolig takknemlig for tips altså :)


noen som har tips til plassering av intercooler forresten ? innløp og utløp på den er loddrett (rett opp)... har lagd meg to fester som en L jeg tenkte og skru fast en lur plass...
Du må være sikker på at tenningen er riktig.
Hvis du tar en tenningspistol og kobler denne til tennpluggledning 1 og retter den mot kamdrevet, da skal merket på kamhjulet stå oppe.
Tilkoblet tennpluggledning nr. 3 (tre) så skal merket på kamhjulet står kl. 3.
Syl. 4 kl. 6 og syl. 2 kl 9.

Deretter er det så sjekke bensintrykket.

Nødløsning er å fylle flottørhuset i forgasseren med en bensinslange og en ketchupflaske eller lignende. Motoren skal starte greit og fungere fint.

jabbajohn
23/02/14, 15:08
Fikk fyring nå nettop når jeg brukte startgass men gikk ikke på mer enn 5-600rpm.... bensin systemet mitt består av original r-sport bensinpumpe, pluggene blir våte etter at jeg har kjinnet så bensinsystemet skal vel igrunn være i orden.... har stor vakuumklokke på fordeleren, forrige motoren i bilen startet og gikk fint etter jeg bare vridde på fordeleren.... men selfvfølgelig må jo tenninga justeres 100% før bilen blir tatt i bruk... akkurat nå vil jeg bare ha start... når jeg har satt reimhjulet på 10°merket og stempel 1 er i topp så peker rotoren/tennstiften mot sylinder 1 og står rett over merket sitt... men skal teste senere idag og skifte plugger og litt diverse.... og skal gå til innkjøp av tenningslampe når jeg har penger :) kanskje kjøpe ny pluggledninger og fordelerlokk og rotor også :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

jabbajohn
23/02/14, 16:02
Og da fikk man skikkelig fyring :P brukte startgass for og få den til og gå, og når den først startet pumpet jeg som faen på gassen og den gikk helt til jeg slapp gassen :) fikk den tilogmed opp på 3000rpm men da ville ikke jeg mer :) kald motor uten oljekjøler osv... dette var med original bensinpumpe til A motor jeg prøvde med... fant ut at det kanskje var lurest iogmed at jeg ikke har tilkoblet trykkrør fra turbo til innsug :)

jabbajohn
23/02/14, 17:34
Nå har den startet på første forsøk 3 ganger med ca en halvtimes mellomrom :) men sliter med og få den til og gå på tomgang.... tomgangsskruen er neste helt ute også...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Batland
23/02/14, 17:51
Gode gamle forgassere hadde gasspjeld stopper som tomgangsskure. Dette er 100% pålitelig, men pga sarte sjeler måtte man gå bort fra dette.

Det nye systemet er avhengig av at man monterer bakelittplaten og pakningene mellom forgasser og innsug korrekt og at man kobler 12V til stop solenoiden på innsugsmanifolden.

jabbajohn
23/02/14, 18:35
Gode gamle forgassere hadde gasspjeld stopper som tomgangsskure. Dette er 100% pålitelig, men pga sarte sjeler måtte man gå bort fra dette.

Det nye systemet er avhengig av at man monterer bakelittplaten og pakningene mellom forgasser og innsug korrekt og at man kobler 12V til stop solenoiden på innsugsmanifolden. Okey men da går det vel igrunn og justere tomgang med og stille åpninga på spjeldet da ? om jeg vrir på staget som går til det ? eller ? :) skal sjekke at alt det der er riktig montert også :) men på gamle gasseren var der tilkoblet to slanger og en eller annen fordelingsboks eller hva man skal kalle det og derifra ut en slange som stopper midt under bilen, hva er denne til ? og hva skal jeg gjøre med den nå som jeg ikke kan ha den plata de er koblet på mtp trykk osv

jabbajohn
23/02/14, 21:46
Da går den som den skal med trykk tilkoblet og riktig bensinpumpe osv :P skyter stikkflammer da men det er jo bare niiiirått :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Batland
23/02/14, 22:59
Korrigerte du dette?

Her ditt eget bilde. De to runde hullene i bakelittplaten og i pakningene skal stå kl. 6 og kl. 12, ikke kl. 3 og kl. 9 som her:

http://img.tapatalk.com/d/14/01/12/thumbnail/u4uvusuh.jpg

jabbajohn
23/02/14, 23:03
Ser desverre ikke bildet, men feilen var så utrolig enkel at hullet til luft på tomgang i forgasseren ble tettet av pakningssilikon så fikk skjært meg ut ei ny pakning og da gikk den som den skulle :) men må justere littegranne til før det er perfekt ligger på rundt 600 rpm må tomgang og går utrolig ruskete :)
Edit: om du tok det bildet fra prosjekttråden min så skjønner jeg nå hva du mener :) det skal bli rettet opp i nå med engang

Batland
23/02/14, 23:11
600 o/min er for lavt. Utrolig ruskete tomgang tyder vanligvis på mager blanding, enten pga falsk luft eller feiljustert forgasser.

jabbajohn
23/02/14, 23:57
Er fikset nå :) gikk myye bedre

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

jabbajohn
24/02/14, 02:25
Noen som har tips til plassering av intercooler da ? innløp og utløp er rett opp og ned og den er endel mindre enn radiatoren når det gjelder høyde iallefall... litt smalere enn radiatoren også... har lagd til 2 fester i en L form som jeg tenkte og skru fast en plass men finner ingen "perfekt" plassering :/ noen som har tips ? kan prøve og få tatt skikkelige mål av den i morgen :)

jabbajohn
25/02/14, 00:02
Idag startet den og gikk fint ei lita stund men nå nekter den og starte igjen :/ Begynner og bli rimelig lei nå.... mistenker pakninga mellom forgasser og innsug så skal få sjekka det i morgen :)

jabbajohn
25/02/14, 13:24
Og da var det problemet løst :cool: Skulle til og ta av forgasseren og sjekke pakninga mellom bakelitt-platene (pakningsilikon) så startet med og koble av bensinslangen til gasseren og der kom det ikke noe bensin sånn som det vanligvis har brukt og gjøre, så da tok jeg slangen og stakk ned i ei cola-flaske og kjinnet litt. Kom ikke en dråpe bensin en gang. Prøvde med startgass og den startet rett som det var :rolleyes: Så da er det bare for meg og fylle på en skvett bensin og få lånt meg en tenningslampe og noen trykkrør så skal vel i grunn motoren vær i finfin stand :cool:

Batland
25/02/14, 19:25
Løsne den slangen som går mellom trykkboksen og bensinpumpen fra trykkboksen og blås inn i den. Det skal være tett. Hvis du merker lekkasje så er AT pumpen defekt og muligheten for suksess er nøyaktig 0.

jabbajohn
26/02/14, 10:17
Løsne den slangen som går mellom trykkboksen og bensinpumpen fra trykkboksen og blås inn i den. Det skal være tett. Hvis du merker lekkasje så er AT pumpen defekt og muligheten for suksess er nøyaktig 0.

okey det skal jeg gjøre :) men jeg har hjemmelaget trykkboks så den slangen står på innsuget i stedenfor men når jeg tenker meg om skal vel den ha trykk og ikke vakuum ? :)

jabbajohn
26/02/14, 10:58
Og den var ikke tett nei....

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Batland
26/02/14, 12:12
Neida helt klart ikke. Jeg har tilgode og finne en eneste en som er det.
Da kjøre man ladetrykk rett i bunnpannen og bensintrykket øker ikke med ladetrykket heller.

Dette er hovedgrunnen til at AT satsene har så dårlig rykte. En ny AT pumpe kostet kr. 1700,- sist jeg sjekket. En meningsløs pris på ett meningsløst produkt.

En EFI bensinpumpe og en Malpassi FKT1 forgasser-turbo-btr er den eneste riktige løsningen.

jabbajohn
26/02/14, 12:35
skal prøve og få skaffa meg det da :) jobber med og få tak i original trykkboks også :) Tusen hjertelig takk for all informasjon du har kommet med :)

Batland
26/02/14, 13:19
Det blir du helt nødt til dersom du skal få noe kjøre og eierglede.

Værsågod, alltid morro å se noe annet enn en Chippet FK med orginal turbo. ;)

jabbajohn
03/03/14, 11:34
Hvor skal jeg sette slangen fra veivhusventilasjonen da ? Bør vel ikkje stå på innsuget iogmed at det ikke rr bra og få trykk der :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Batland
03/03/14, 18:32
Det er ett par alternativer.
Du kan trekke en tykk slange fra nippelen til veivhusventilasjonen og bort til slangen som går mellom luftfilter og turbo eller du kan legge den ut i friluft, evt. med ett lite filter i enden.

Hvis du i tillegg har en tynn slange som går til innsugsmanifolden så må denne utstyres med en en-veis-ventil.

jabbajohn
04/05/14, 22:20
Har igjen startproblemer med denne motoren -_-
Registerreima står riktig, tenninga er riktig og er veldig sikker på at den får bensin siden pluggene blir våt etter og ha kjinnet. Har gnist også

Hadde start på motoren tidligere i uka og fikk flytta bilen, da brukte jeg startkabler. nå har jeg et nytt brukt VARTA d24 62ah batteri med nok strøm på....
Har tenkt til og bytte fordelerlokk,pluggledninger, plugger og rotor iløpet av uka men lurte bare på om noen visste om noe annet som kan være galt..

etter at jeg har kjinnet ei stund og slepper nøkkelen så flytte motoren enda mer på seg, og da tenner den men skjer ingenting mer, samme om jeg vrir fram og tilbake på nøkkelen i "dødsona" mellom hakk 2 og 3....

Setter pris på raskt svar og alle tips mottas med stor takknemlighet. :)

ellingsøyern
04/05/14, 23:41
prøvd me + rett på 15 på coil?

jabbajohn
05/05/14, 00:12
Har ikkje testa det enda nei men skal ta og prøve imorga men har sjekka med gnisttester eller ka ino faen det hete :p og da va der gnist inn til pluggane iallefall... har skrudd ut pluggane å sjekka at der også va gnist... men kan gnisten vær for svak ?

sendt fra min slamsug s4

ellingsøyern
05/05/14, 00:17
skal starte om der e gnist, sjekka at rekkefølga e 1342?

jabbajohn
05/05/14, 00:59
Jepp tenningsrekka er riktig, registere er riktig, ca 10 grader fortenning men den starta faen meg ikkje, men kan jo si såppas at når jeg tok ut pluggene for og rengjøre dem så sjekket jeg om der var gnist mens alle pluggene va ute og da "blåste" det bensin kun ut av bakerste plugghullet, synes igrunn det var littegrann rart... har også prøvd og justere blandingsforholdet i tilfelle den har fått altfor lite/altfor mye bensin i forhold til luft.

sendt fra min slamsug s4

jabbajohn
05/05/14, 21:05
Har vært og kjøpt nytt fordelerlokk og plugga så skal se om det hjelper imorgen :) Kanskje gnisten har vært for svak eller noe ?

Også lurer jeg på om det finnes en enkel måte og "blåse" rein gasseren på. Går det F.eks og ta trykkluft og blåse igjennom bensin-nippelen eller er det noe som kan ta skade av det ? Hadde vært kjekt med kjapt svar på akkurat det så man kan få sjekket imorgen når man skal og skru :)

jabbajohn
06/05/14, 00:23
anyone ?

jabbajohn
08/05/14, 14:34
Bytta plugger og fordelerlokk og renska forgasseren så startet den på første forsøk :D

sendt fra min slamsug s4