PDA

Vis full versjon : dempere tar nesten oppi panseret. volvo 850



kompi
16/01/14, 18:42
hei,
har en nabo men en 850.
når jeg tar opp panseret på den, så er det første jeg ser, dempere som stikker høyt opp ifra fjærbein torna.
når jeg tar tak i toppen på demperen å røkker litt fram og tilbake så fløtter hjulet seg.
er det da gåene fjærbein lager(topp demper lager)?

MvH kompi

solbergens
16/01/14, 22:02
hei,
har en nabo men en 850.
når jeg tar opp panseret på den, så er det første jeg ser, dempere som stikker høyt opp ifra fjærbein torna.
når jeg tar tak i toppen på demperen å røkker litt fram og tilbake så fløtter hjulet seg.
er det da gåene fjærbein lager(topp demper lager)?

MvH kompi

Hei, hadde akuratt samme problem, da var det fjørsetet som var gåent :)

kompi
17/01/14, 07:44
Det oppi toppen eller det nedpå fjærbeinet?

solbergens
17/01/14, 15:48
Det oppi toppen eller det nedpå fjærbeinet?

Det som er på toppen ja. Eksempel: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Stotdempere/Fjarbenlager/FJARSETE-VOLVO-72753/

mrstfu
18/01/14, 19:11
Stemmer, ikke uvanlig at senterbiten av dette slites løs fra skåla som ligger nedpå fjæra. Biltema sine fungerer ypperlig, men som med lyspærer, bytt på begge sider samtidig...og bytt demperlagringa og.

solbergens
18/01/14, 20:32
Stemmer, ikke uvanlig at senterbiten av dette slites løs fra skåla som ligger nedpå fjæra. Biltema sine fungerer ypperlig, men som med lyspærer, bytt på begge sider samtidig...og bytt demperlagringa og.

Har hørt dette skjer spesielt om man har senkesett? Eg måtte ta av litt fra toppen på fjærsetet, for å få best mulig passform til fjærbeinlageret :)

kompi
25/01/14, 23:11
har da bytta foring+lagre på begge sider, men synes den øverste skål/ringen ligger for høyt over lageret.
er ikke mer enn 1cm, skal det være sånn eller?
fant også ut at demperne var kav gåene. kunne trykke dem helt inn å dem forble inne, måtte dra dem ut igjen:)

mrstfu
26/01/14, 01:17
har da bytta foring+lagre på begge sider, men synes den øverste skål/ringen ligger for høyt over lageret.
er ikke mer enn 1cm, skal det være sånn eller?
fant også ut at demperne var kav gåene. kunne trykke dem helt inn å dem forble inne, måtte dra dem ut igjen:)

Oljedempere er slik, er ikke nødvendigvis ødelagte av den grunn.

kermitt
26/01/14, 05:01
De skal være sånn, den skal jo trossalt stoppe svingningen i fjøra. Da må den dempe bevegelsen begge veier.

kompi
26/01/14, 09:33
Åssen finner jeg ut om demperen er ødelagt da. Å hvorfor ligger den øverste ringen 1cm over lagere?

mrstfu
26/01/14, 13:42
Prøv å legge ut et bilde, da blir det mye lettere for oss å fortelle deg om det faktisk er noe galt.

Demperen er ødelagt om den ikke DEMPER. Det du beskriver demper jo en fjærsvingning. Jo lettere det er å dytte inn stempelet, jo mer fucks er den, og du burde se lekkasjer.

850GLTsilver
27/01/14, 02:26
På mine ligger den "tannede" skiva der, merket "2", ikke mer enn tre-fire millimeter opp fra bæreplata Nr"4"

Kan hende den stjernemutteren Nr "3" ikke sitter på korrekt plass.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/8.gif (http://s1113.photobucket.com/user/850GLTsilver/media/Forstillingkomponenter850_zpsa803f99e.gif.html)

kompi
27/01/14, 07:55
alt sitter som på tegninga, men hvis det skal være litt klaring mellom nr 4 å nr 2 så er det sikkert riktig sånn det er på bilen å

mrstfu
27/01/14, 08:14
Det skal være litt klaring, ja. Noen millimeter, som GLTsilver sier.

kompi
27/01/14, 18:05
ja men da er det greit da:) takk for hjelpa