PDA

Vis full versjon : Volvo 940 tømmer frostvæsken



Belray
16/01/14, 16:30
Heisann, har en volvo 940 med en b230fk motor som bruker mer forstvæske enn bensin. Fyller opp beholderen og etter 20-30 min kjøretur så er den tom, er temmlig sikker på at det lekker ut i motorrommet da det ryker av varme deler når stopper for å sjekke væskenivået. Er litt urolig for at det skal kunne ta fyr ved en kjøretur på motorveien i en times tid. Motoren har gått ca 310k km så vurderer å ta en overhaling av den, men er litt usikker da jeg ikke har allverdens erfaring med å skru motor. Hvilken vanskelighetsgrad sånn ca er det på å bytte de meste av pakninger, lagere og stempelringer? Er det fare for brann som bilen står nå?

turb00le
16/01/14, 18:06
Jeg pleier i allefall ikke å bruke vann fremfor tennvæske på grillen, brenner dårlig.

Det er jo ikkje noe problem å kjøre med, med mindre det går i motoren. Må være påpasselig med å fylle kjølevæske da...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Belray
16/01/14, 18:42
Sjekket opp flammepunktet til glykol og det lå på 111 °C så er litt skeptisk til at noe skal skje, så er usikker på om jeg skal fylle opp med frostvæske før jeg kjører hjem og ordner problemet. Det lekker uansett ut på såpass kort tid, vurderer å bare kjøre med pansret delevis oppe å holde meg på lavt turtall og håpe på det beste. Eller er dette høl i huet? Som sagt har jeg lyst til å overhale den, men er litt usikker på vanskeligheten, har lest at B230 motoren skal være noen av de lettere motorene å skru på.

kermitt
16/01/14, 18:53
Fyll opp med kjøleveske og pass på nivået med panseret igjen så du ikke risikerer at det flyger opp å treffer frontruta og taket. Så når du kommer hjem vasker du godt i motorrommet og fyller på vann igjen. Da skal du enkelt se om det lekker noen plass utvendig. En plass det ofte lekker er slangene inn til varmeapparatet. Nesten alle mine volvoer har fått bytta dem.

s4nd3r
16/01/14, 21:21
om vanne forsvinner så fort, så ser du hvor det lekker, fyll opp. og la bilen gå på tomgang, så ser du hvor det kommer fra.. ser under bilen hvor det drypper/renner..
Vannpumpe/varmeapparat/radiator/topp pakning..
Ja, volvo er enkelt og skru på.. :)

djance
18/01/14, 13:59
Om topp pakningen var gåen. ville ikke motor gått om den drikker vann så fort som du sier. da ville den fylt selyndrene med vann og siden vann ikke kan komprimers så klarer ikke motor og gå rundt :)

Problemet ditt ligger nokk en slange som har hull. så sjekk slanger, hadde det vært radiator ville du sett det fremme.

og om det var Varmeaperat radiatoren ville det fosset vann inni bilen :)

så da sitter du nokk i gjend med slanger eller kan ha sprekt blokken på motor.
eller vannpumpe. men de lekker ikke så mye nor de ryker. og du ville fått fort varm motor.

djance
18/01/14, 14:01
Kan være Turbo kan og være årsaken da Turbo har vannkjøling :) går en slange inn på værside. om du er i stuss om denne er røket blinder du di 2 slangene. men vær ops att turbo har ikke gått og gå uten vann så det er kun for kunne utelokke om det er turbo :)

Belray
24/01/14, 22:40
Var en slange som hadde røket av. Fikk laget til en ny og funker nå