PDA

Vis full versjon : Godkjenne B234f+T i 200-serie, trenger skikkelig svar.



Marius Nilssen
15/01/14, 21:55
Vet at dette er et tema som kommer opp alt for ofte, men det er så forskjellige svar over alt.
Jeg har selv veldig lyst på 16v turbo i 242, men B204ft er ikke lette å få tak i og det finnes
vel lite trim deler til dem (stempler, råder etc.) så B234f med turbo er isåfall det letteste å
få til.
Etter å søkt rundt omkring i sikkert flere timer har jeg ikke funnet et bra svar, i en tråd er det noen
som sier: ''Du får aldri godkjent en B234f med ettermontert turbo siden disse aldri kom med turbo orginalt''
Mens i en annen tråd er det noen som sier: ''Seff får du godkjent så lenge HK, NM og avgasser ikke overskrider grensene''

Så er det noen som har et skikkelig svar på dette :confused:

Daniel.B
16/01/14, 12:27
Finnes vel ikke noe fasit svar på dette, da det kommer en del på hvem du møter og hvordan du bygger.

Jeg er i gang med noe tilsvarende. 230 blokk med 262 (16V) topp som blir turbokonvertert. Det er ikke alle som har tro på at dette kommer til å gå, men jeg har trua. Jeg har mottatt positive svar på mine søknader. Jeg har snakket med opp og ombyggningsgruppa på Risløkka i Oslo. Det eneste jeg må oppfylle av krav er at effekt og dreiemoment og avgass ikke overskrider grensene. Og jeg bygger slik at det ser tilnærmet originalt ut.

Jeg har en 88 model bil, så avgass kravene er ikke like strenge som på 89 mod og nyere.

Her kan du se sånn ca hvordan det ser ut under panseret mitt. Er litt ryddigere nå og det vil bli montert en luftfilterboks. Jeg tror det vil bli lettere å få det godkjent om det ser slik ut, kontra å ha chromma trykkrør og blå silikonslanger overalt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1012.jpg (http://s296.photobucket.com/user/mysendrift/media/P1010118_zpsb5d927d1.jpg.html)

Daruu
16/01/14, 13:12
Send søknad.
Er ingen automatikk i at du får godkjent noe, selv om andre har fått det før

Marius Nilssen
16/01/14, 15:52
Takk for svar :)
Blir bare å sende søknad å se hva jeg får til svar, men blir ikke skuffa om svaret blir nei heller.
8v turbo er jo kjekt det også, har også vært litt innpå tanken om sugefemmer med individuelle gasspjeld litt slik som Texascom har,
ikke mange som har det :cool:

Marius Nilssen
16/01/14, 18:21
Et lite spørsmål til :rolleyes:
Tror dere det ville vært lettest å godkjenne med 8v turbo først og så søke om
16v topp på denne motoren eller søke om orginal 16v med ettermonter turbo?

Daruu
18/01/14, 01:20
Spiller ingen rolle tror jeg.
Hadde søkt om 16v med en gang.

Hvis du skriver en velformulert søknad, å kan vise til volvo sine dokumenter i tillegg så er det utrolig hva man kan få godkjent :)

Jannern
10/02/14, 17:08
Letteste er vel å godkjenne bilen med 16v for så å søke om turbokonvertering?

Riff
17/02/14, 21:46
Er bare å sende søknad på 16v turbo med engang. Det alle henger seg opp i når det gjelder godkjenning av 16v turbo er den delen av reglemanget som sier at det må være en motor med rett utslipp.
Dette er på biler fra 89 og utover, da euro-1 tredde i kraft. 242 er jo gamle biler, som ikke kommer inn under avgass kravene så det er bare å søke.

Det som kan være lurt å gjøre først, er å beskrive hva du har tenkt å gjøre, og følge det til punkt og prikke. Om du kommer med deler som ser både originale og bra ut, så er BT mye mer behjelpelig.

Om du vil ha custom grenrør å innsug, så søk om det først og ikke bare kom med det når du skal ha den inn for godkjenning. Det er mye rart de godkjenner bare dialogen er der først.

Kurt

gleid
08/04/14, 11:21
Er bare å sende søknad på 16v turbo med engang. Det alle henger seg opp i når det gjelder godkjenning av 16v turbo er den delen av reglemanget som sier at det må være en motor med rett utslipp.
Dette er på biler fra 89 og utover, da euro-1 tredde i kraft. 242 er jo gamle biler, som ikke kommer inn under avgass kravene så det er bare å søke.

Det som kan være lurt å gjøre først, er å beskrive hva du har tenkt å gjøre, og følge det til punkt og prikke. Om du kommer med deler som ser både originale og bra ut, så er BT mye mer behjelpelig.

Om du vil ha custom grenrør å innsug, så søk om det først og ikke bare kom med det når du skal ha den inn for godkjenning. Det er mye rart de godkjenner bare dialogen er der først.

Kurt

Heisann! Lurer faktisk på litt av det samme som trådstarter her. Greit nok med søknad om ombygging, men det snakkes om noen Volvo papirer som dokumenterer at ombyggingen er i henhold. Snakkes det da om "Godkjente produktendringer av 200 serien"? Eller er det et mer spesifikt dokument vedrørernde turbokonvertering? Takker for opplysende svar!

Riff
08/04/14, 11:34
Det er godkjente produktendringer i 200 serien som gjelder ja. Og utifra den så står det at du kan ha 220h.k. ~280Nm med ventilerte skivebremser.

Om du sender en e-post til Volvo Norge (kundestr@volvocars.com) og forklarer hva du har tenkt å gjøre, med rammenummer på bilen, så får du en mail tilbake om hvilke krav og regler det er for denne bilen.
Med dette dokumentet kan du vise at du ligger innenfor kravene som Volvo setter, og BT har og forholde seg til.

Hele greia med å sende inn søknad til BT er at det skal inneholde så mye fakta som mulig, ikke kom med noen løgner og følg punktene du har fått godkjent til punkt og prikke :)

gleid
09/04/14, 12:46
Det er godkjente produktendringer i 200 serien som gjelder ja. Og utifra den så står det at du kan ha 220h.k. ~280Nm med ventilerte skivebremser.

Om du sender en e-post til Volvo Norge (kundestr@volvocars.com) og forklarer hva du har tenkt å gjøre, med rammenummer på bilen, så får du en mail tilbake om hvilke krav og regler det er for denne bilen.
Med dette dokumentet kan du vise at du ligger innenfor kravene som Volvo setter, og BT har og forholde seg til.

Hele greia med å sende inn søknad til BT er at det skal inneholde så mye fakta som mulig, ikke kom med noen løgner og følg punktene du har fått godkjent til punkt og prikke :)

Takk for raskt svar! Du besvarte faktisk noe jeg har lurt på veldig lenge! :)

Riff
09/04/14, 13:06
Bare en glede :D Men husk at det er bare til en hvis grense Volvo kan hjelpe deg.
I forhold til avgasskrav kan de ikke si noe mer om en motor enn hvilken bilmodell den kommer ifra, og hvilke krav den ligger under.

Du får f.eks. ikke godkjent en B234F ombygd til turbo i en 89+ mod bil, siden Volvo aldri har levert en B234FT.
Det er her TUV kommer inn, siden en da må ta en avgass-syklus test (samme som blir gjort hos bilfabrikantene for å se at de overholder EURO kravene).

F.eks. på min 90 mod 240 gjelder EURO-1 kravene, så jeg må forholde meg til dem.

turb00le
09/04/14, 15:05
Uansett hva det er av ombygging når du kommer utenfor ting der de kan lese ett nr på ett papir og verifisere at det stemmer overens med hva som er montert i bilen så er det utfallet av
søknaden som teller.
Virker desverre som at det er en del forskjellsbehandling mellom de forskjellige regionene, så det beste er å søke om ombyggingen og se hva en får til svar.
Hvis det ikke virker umulig så går det ann å revidere opp søknaden og sende på nytt i håpet om å få den akseptert på ett nytt forsøk.

gleid
09/04/14, 21:32
Bare en glede :D Men husk at det er bare til en hvis grense Volvo kan hjelpe deg.
I forhold til avgasskrav kan de ikke si noe mer om en motor enn hvilken bilmodell den kommer ifra, og hvilke krav den ligger under.

Du får f.eks. ikke godkjent en B234F ombygd til turbo i en 89+ mod bil, siden Volvo aldri har levert en B234FT.
Det er her TUV kommer inn, siden en da må ta en avgass-syklus test (samme som blir gjort hos bilfabrikantene for å se at de overholder EURO kravene).

F.eks. på min 90 mod 240 gjelder EURO-1 kravene, så jeg må forholde meg til dem.

Jeg har en B230FK fra en 98 940 jeg skal slenge inn, så regner med den går i orden. Sku tro avgassgravene ikke var noe lavere i 98 enn 92 :P Og Hestekreftene i FK motoren er jo det samme som i FX motoren som står i 240ien fra før :)

Riff
10/04/14, 05:05
Jeg har en B230FK fra en 98 940 jeg skal slenge inn, så regner med den går i orden. Sku tro avgassgravene ikke var noe lavere i 98 enn 92 :P Og Hestekreftene i FK motoren er jo det samme som i FX motoren som står i 240ien fra før :)

Helt riktig. Dette er en motor som er enkel å få godkjent. Bare husk å søk først.
Og for all del, husk kvittering og papirer på hvor motoren er ifra :)