PDA

Vis full versjon : Instrumenthus, mitt søken etter brukt. Trenger hjelp!



Jakke
15/01/14, 12:32
Hei! Siden mitt er gåent, så leter jeg etter brukt. Problemet er at jeg må ha ett visst delenummer, og rett årsmodell.

Fikk vite at om jeg fikk nullstilla ett fra 2004, så kunne jeg faktisk bruke dette. Dette har den nye chippen som ikke ryker.

Saken med de fra 02-03 er at de har den gamle chippen, så jeg har INGEN garanti for at det ikke ryker på nytt etter en dag, en måned, ett år.

Men jeg er student, så et nytt til 9500,- hos Bilbutikk1, eller et brukt med 250.000km til 3000 i Sverige er ikke aktuelt. Sistnevnte er med samme delenr som mitt.

Men et helt anna delenr skulle fungere fra 2004 om jeg fikk nullstilla det på et sett. Volvo er jo ikke behjelpelig med dette da...

Info dere trenger:
Chassisnr: YV1RS59G732260913

2003 Volvo S60 2.5T

Originalt delenr:8637993
Originalt "spare part no": 8602471
S/No: 2248
YZK P/No: 69294-620T

Delenr på den VIDA sa skulle funke:
8602761 evnt. 36050513

Om noen har vært gjennom samme helvette før, eller kan med Volvo sitt system og hvordan dette må gjøres, så er jeg evig takknemlig.

64PV
15/01/14, 12:53
Har bare hørt snakk om at loddingene blir dårlige i disse instrumenthusene. Aldri hørt snakk om den chip'en....
Uansett, ta en telefon til denne karen: http://www.tunheimauto.no/?page_id=196
og hør om han kan fikse instrumentet ditt for en rimelig penge. Han har reparert mange av disse.

Jakke
16/01/14, 01:19
Han tar så mye at jeg kan heller kjøpe et brukt fra samme årsmodell med samme serienr (som garantert funker).

Det som ryker er loddingene til nevnte chip og/eller chippen og/eller spenningsregulatoren. Chippene kan ryke/kødde rett etter kjøp av en brukt.

Er vel en grunn til at om jeg kjøper nytt hos Volvo så får jeg nytypen med LED-lys og aluringene... nytt kretskort med ny chip og bedre loddinger.

Men jeg har fiksa det midlertidig. Press på chippen fikk den til å funke, så 7 kronestykker, tre på baksida under heatsinken til spenningsregulatoren og tre på forsida rett på chippen, seff med isoleringstape over, så holder det seg brukende foreløpig... :D

Torsen67
16/01/14, 14:15
Du tok ikke noen bilder av dette underveis?

Jakke
16/01/14, 15:34
Nei dessverre. Tenkte på da?

Torsen67
16/01/14, 22:20
Greit å vite hvor problemet oppsto. I tilfelle dette skulle skje med min eller andre sine også.

Jakke
17/01/14, 03:20
Det kan jeg forklare veldig fint.

Øverst på kretskortet på venstresida på forsida sitter det en spenningsregulator rett ut. På oversida av den er det skrudd en aluplate fast, som går bak og ligger over en del av kretskortet. På skrå nedover til venstre er det en chip, cirka midt mellom speedometer og temperaturmåleren/vanntemp. Denne ligger så at aluplata til spenningsregulatoren ligger på motsatt side av kretskortet, dermed kan den plata brukes som støtte for å få press på kretskortet fra baksida, og dermed unngår man å knekke/skade det.

Har nå økt til 4 1-kroninger på chippen, og en under speedometerskiva også, siden den har en plastkant som går ned for lysspredning. Dermed blir speedometeret bøyd istedet for den hvite plastikken. Så når du setter på ramma og glasset får du pressa ned speedometeret og dermed mer press på chippen.

Testa kjapt nå, funka når jeg starta bilen nå, funka ikke når jeg parkerte, så et godt tegn!

aarnes
17/01/14, 14:35
Du kan jo prøve det klassiske grepet med stekeovn.
pakk inn alt i folie, bortsett fra den lille chippen som loddinga løsner på.
sett i stekovn på varmluft

masse info her: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=34292&p=230253&hilit=DIM#p230253

FroBe
17/01/14, 15:03
DIM har ingenting inne i en stekeovn med varmluft å gjøre, med mindre man har vasket det og vil tørke den på 50°C.
Velger man for høy temperatur kan væsken i LCD-panelene koke, LCD blir sorte av tørk med hårfønere.

Skal man reflow-lodde en SMD-krets så pakker man alt inn i aluminiumsfolie med hull til kretsen som skal loddes, og bruker varmepistol sammen med IR-temperaturmåler til å måle temperaturen på kretsen.
Deretter må man justere temperaturen/avstand på varmepistolen og sjekke temperaturmåleren og klokken slik at kretsen får en temperaturkurve som dette (http://www.susumu.co.jp/english/tech/rep-data-reflow.html).
Det finnes masse tips og instruksjoner for dette på nettet i forbindelse med reparasjoner av XBOX og laptop-GPU.

Jakke
17/01/14, 15:12
Derfor holder jeg meg til simplere ting. Presset holdere loddingene sammen nok til at de får kontakt. Nok for meg til jeg får råd til et instrumenthus iallefall.