PDA

Vis full versjon : Automatisk parklys AV ifbm. bruk av tåkelys



kospaang
14/01/14, 18:28
Hei,

dersom en bruker tåkelys som kjørelys, da sammen med parklys selvfølgelig - finner jeg det lett å glemme å skru av parklysene... En ser det jo vanligvis når en kommer ut av bilen etter parkering, men...

Er det noen oppsett/programmering f.eks. for å få pos '0' til å tenne tåkelys og parklys automatisk istedenfor nærlys og parklys ?

Hva er egentlig forskjellen mellom pos '0' og 'nærlysposisjonen' :confused:

/mvh

Morgis
15/01/14, 17:08
ikke muig. jeg har programmert min 0-pos til å slå av lysene.
pos2 er automatisk.

jeg prøver å få tak i en 2013+ lysbryter med 4-stillinger.
håpte der kunne brukes noe da disse har DRL, evnt lodde om denne for å få til akkurat det du nevner

kospaang
15/01/14, 21:00
jeg har programmert min 0-pos til å slå av lysene.
pos2 er automatisk.
Da får 0-pos i det minste en mening ... Det er programmering via data-interface da ? (altså ikke noe trix en kan gjøre i bryter eller på kjøretøyinnstillinger)

/mvh

Morgis
16/01/14, 11:48
må programmeres via vida ja

kospaang
16/01/14, 12:20
Okei, takk for svar. Får sjekke med mekanikeren på neste service :)

/mvh

Lexaron
17/01/14, 12:49
Jeg var innom Volvo for å sjekke akkurat dette, men de fant ingen SW for utkobling av kjørelys e.l. i posisjon "0" i VIDA.
Fryktelig irriterende å komme til flatt batteri da parklysene hadde stått på hele natten.. :p

Morgis
17/01/14, 21:22
3 forskjellige software for lysbryter.

Motor i drift / tenning på

program 1 (Norge-sverige-danmark)
-0 = kjørelys
-park = park
-kjørelys = kjørelys

program 2 (USA - Tyskland)
-0 = av
-park = park
-kjørelys = kjørelys

program 3 (canada)
-0 = kjørelys
-park = kjørelys
-kjørelys = kjørelys

Aleks_
18/01/14, 00:15
Jeg var innom Volvo for å sjekke akkurat dette, men de fant ingen SW for utkobling av kjørelys e.l. i posisjon "0" i VIDA.
Fryktelig irriterende å komme til flatt batteri da parklysene hadde stått på hele natten.. :p
Det disse bilene skulle hatt, var en varsling på at lysene stod på, når man åpnet døra med tenning av. :)


3 forskjellige software for lysbryter.

Motor i drift / tenning på

program 1 (Norge-sverige-danmark)
-0 = kjørelys
-park = park
-kjørelys = kjørelys

program 2 (USA - Tyskland)
-0 = av
-park = park
-kjørelys = kjørelys

program 3 (canada)
-0 = kjørelys
-park = kjørelys
-kjørelys = kjørelys

Er det egen software for bryteren, eller er det flere systemer som berøres av dette?
For om det bare ligger i sw burde det jo ikke være noen heksekunst å få til, om man bare fikk koblet seg på og kommet seg inn i systemet.

kospaang
18/01/14, 01:40
Det disse bilene skulle hatt, var en varsling på at lysene stod på, når man åpnet døra
Det mener jeg fantes på min 144 GL '73 - glemte aldri lys på der.

/mvh

Morgis
18/01/14, 02:59
disse bilene varsler jo med flyalarm om man glemmer setebeltet, så antageligvis finnes det nok software for lysvarsling..
men man kan ikke glemme hovedlysene "på".
Kun parklysene, og disse er det vel ikke vanlig å ha "summer" på ?

Aleks_
18/01/14, 18:08
På de fleste biler jeg har vært borti, så mener jeg å ha fått varsling på at jeg har glemt parklysene. Spesielt Toyota, siden gamlingene stort sett har hatt dette opp i gjennom. Fikk også programert dette inn på en 9-5 jeg har hatt.
Mener å ha lest en plass at det ikke skal være mulig å få lagt inn dette via SW på disse bilene, men husker ikke hvor og i hvilken forbindelse jeg leste det i, så det kan godt være jeg tar fullstendig feil. Noen med VIDA kan jo lete litt å se hva de finner ut :)

kospaang
08/03/15, 23:47
3 forskjellige software for lysbryter.

Motor i drift / tenning på

program 2 (USA - Tyskland)
-0 = av
-park = park
-kjørelys = kjørelys



Med 'programavgift og arbeid' tilbys dette til 999,- (eller noe i nærheten) på lokalt verksted. I og for seg dyrt nok synes jeg da... men etter et par lysforglemmelser så er en jo temmelig lei det også...

Noen flere som har gått til dette steget ? - Er det ellers ok, uten noen negative/uønskede virkninger ?

Meninger any ?

/mvh

Morgis
09/03/15, 15:36
Send en mail å purre på disse folka om de snart blir ferdige med utviklinga av V70II canbus leketøyet.
Da kan du programmere automatiske DRL tåkelys :)

http://www.volvotech.eu/cfe

kospaang
16/03/15, 20:33
Noen som har gått til dette steget ? - Er det ellers ok, uten noen negative/uønskede virkninger ?

Ingen som har prøvd dette altså ?

/mvh
kospaang

Morgis
16/03/15, 22:13
jeg har program 2 (USA - Tyskland) programmert i min.
Eneste forskjell er at Lysbryter 0 = av.
Lysbryter i kjørelysstilling = auto

kospaang
17/03/15, 21:23
jeg har program 2 (USA - Tyskland) programmert i min.
Eneste forskjell er at Lysbryter 0 = av.
Lysbryter i kjørelysstilling = auto
OK, takk for tilbakemelding - ikke særlig utbredt kan det tyde på ...

Får se om det blir tid&råd i morgen da, når jeg skal installere DAB+ ... Ellers blir det å vurdere på neste service uti mai måned.

/mvh