PDA

Vis full versjon : hjelp, til hvordan koble en enkel park-lys alarm



hobby610
08/06/10, 14:53
Siden Volvo v70 ikke har lys-alarm på park-lys (eller alarm for lys, når dørene åpnes og tenningen er av, så ønsker jeg å koble til en enkel lys varsler som "uler" når parklyset er på, og tenning av.
har koblet sånne før, på mine gamle (V70- 850)
link....
http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bilalarm-og-sikkerhet/Lysvarsler/

Snakket med volvo i dag, dei seier att det ikke er så enkelt å ordne sånt lenger, da det meste av det eletriske i bilen er styrt av bilens egne styringsenheter
å en ikke kan koble sånne ting på samme måte som på eldre biler.
Noen som har ett enkelt og bra forslag på dette problemet ??

bilen er en V70 2007 mod

cortinaterje
08/06/10, 22:25
Jeg har en slik i min V70 D5 2002 mod. Tysk bil uten kjørelys.

Den ligger i sikringboksen på V side av Dashbordet. Koplet mellom sikring nr 13 (blå ledning) og sikring nr 31 (rød ledning) Alarmen summer når lysbryteren står i park posisjon samtidig som tenningen er av.
Kansje ikke alle som kan leve med det, men det funker for meg.

Sikr 13 er til 12V stikk i bilen. Det kan skje av og til at alarmen zummer når jeg åpner en dør, mens jeg har noe tilkoplet til disse stikkene. Har ikke plaget meg noe særlig, så jeg har ikke lagt sjela i å prøve å finne den nøyaktige årsaken. Bruker av og til DVD til ungene i baksetet, og har også en kjølebag tilkoplet bak av og til. Antar at det er disse som er årsaken.

hobby610
09/06/10, 20:50
Jeg har en slik i min V70 D5 2002 mod. Tysk bil uten kjørelys.

Den ligger i sikringboksen på V side av Dashbordet. Koplet mellom sikring nr 13 (blå ledning) og sikring nr 31 (rød ledning) Alarmen summer når lysbryteren står i park posisjon samtidig som tenningen er av.
Kansje ikke alle som kan leve med det, men det funker for meg.

Sikr 13 er til 12V stikk i bilen. Det kan skje av og til at alarmen zummer når jeg åpner en dør, mens jeg har noe tilkoplet til disse stikkene. Har ikke plaget meg noe særlig, så jeg har ikke lagt sjela i å prøve å finne den nøyaktige årsaken. Bruker av og til DVD til ungene i baksetet, og har også en kjølebag tilkoplet bak av og til. Antar at det er disse som er årsaken.


Det var noe sånt jeg oxo hadde tenkt meg, men det ser ut til, att siden jeg ikke har noen nr.31 sikring, og att det virker som att systemet er litt anneledes på dei nyaste v70, så er jeg usikker på om det er like enkelt på desse bilene, med all overvåking av elektronikk ol.

Var foresten på samme måte (som du) jeg koblet lysalarmen på min gamle 850
virka greit det.
Rart om det ikke er mulig på min nye V70 oxo.