PDA

Vis full versjon : Turbo streik?



Foslanden
12/01/14, 17:43
Hei.
Har en 940 b230fk 97 mod som turboen plutselig sluttet å lade på.
Bilen er chippet med viking ecomax, 3" eksos og 1bar ladetrykk. Justerbar WG

Tok meg en kjøretur, og la merke til at turboen ladet 1,3bar ved pådrag. Liten stund etterpå var den nesten helt død.
Lader kanskje 0,2 bar ved pådrag nå. Klarer fortsatt å høre dump lyden når jeg slipper opp på gassen men veldig lavt.

Hva er galt?

Jonas Soldal
12/01/14, 17:53
Vil tippe på at det enten er en slange som har hoppet av eller at intercooleren din har sprokket. :)

Foslanden
12/01/14, 18:00
Kan jeg fortsette å kjøre slik som den er nå?
Er det noen grunn til at den ladet 1,3bar?

Jonas Soldal
12/01/14, 18:39
Du bør jo nesten sjekke etter feil før du bruker bilen i tilfelle noe mere blir ødelagt.

Øyvind G
12/01/14, 19:55
Kan også være tett katalysator.

Foslanden
12/01/14, 20:14
Kan også være tett katalysator.

Det skjer vel ikke på så kort tid eller?
Kan det være WG som er gåen? Turboen har vel ikke tatt kveld?

René Fredriksen
12/01/14, 20:31
kan jo være wastegate staget har falt av, Det har skjedd meg ett par ganger :P det er verd en titt hehe

Foslanden
12/01/14, 21:21
kan jo være wastegate staget har falt av, Det har skjedd meg ett par ganger :P det er verd en titt hehe

Takk! Var staget som var synderen! Noe tips om hva jeg kan feste det med slik at det ikke skjer igjen?

René Fredriksen
12/01/14, 21:55
Takk! Var staget som var synderen! Noe tips om hva jeg kan feste det med slik at det ikke skjer igjen?
Det var bra du fant feilen ;) Om hullet i den "akslingen" som wastegate staget skal sitte på er intakt så kan du ta en binders eller stål trå og tvinne den opp med :)

Foslanden
12/01/14, 22:41
Det var bra du fant feilen ;) Om hullet i den "akslingen" som wastegate staget skal sitte på er intakt så kan du ta en binders eller stål trå og tvinne den opp med :)

OK får prøve å finne på noe lurt der ja :)

Men skjønner fortsatt ikke hvorfor turboen lader 1.3bar når den er stilt til bare 1bar?

René Fredriksen
13/01/14, 00:30
kan være bleed ventilen har justert seg litt med vibrasjoner det kan forekomme eller slapphet i fjøren i den.. skru ned ladetrykket i gjenn og følg med trykket om det øker i gjenn

ClassicTurbo
13/01/14, 09:39
Rett før staget falt av så ladet den nok litt mer pga at staget stod litt på skrå og måtte litt mer til for å bevege det