PDA

Vis full versjon : D5 starter ikke!! (LØST)



Anders Dybvadsskog
12/01/14, 12:55
Som topic sier så starter ikke min v70 D5.. Skjedde nå etter jeg bytta batteri.. På vida får jeg bare opp: Transpondertyp Feilaktig signal

Noen tips plis?

Ola Hagen
12/01/14, 16:09
høres da ut som det er noe med nøkkel gjenkjenninga? transponder på vw transporter er i allefall nøkkelen. Prøvd med anna nøkkel?

Absolutt ingen liv i bilen eller kun at motor drar rundt uten å få start?

Anders Dybvadsskog
12/01/14, 16:45
Skjer ingenting når starter skal slå inn. Så må være noe med startsperra. Prøvde begge nøklene. Fikk tips å legge +kabel mot - engang for å resette. Høres skummelt ut men.. skal prøve å kode nøklene på vida nå først

degocostly
12/01/14, 23:14
Får du ikke opp noen feilkode på vida?
Mener å ha lest en plass at det ikke var barebare å skifte batteri på disse uten å gjøre noe mikkmakk

Shaiko
12/01/14, 23:20
Skal ha tenninga på når batteriet kobles på igjen. Og om batteriet blir koblet av rett etter tenning er slått av uten og vente par min så kan man ødelegge softwaren til ccm på modeller hvor varmeapp vifta går inntil 5 min etter stans. (For og dra ut kondens av ac elementet).

Finnes også en metode for og resette komfort elektronikken.

Torsen67
13/01/14, 00:54
Koble ifra batteri og vent i 10 min så du er sikker på at all strøm er borte. Sett tenningen i posisjon II og koble til igjen. Mener det skal løse saken.

Anders Dybvadsskog
13/01/14, 06:54
Får feil på transpondertyp. Men snakka med en volvo mekanikker å han sa at nøkkelen ikke engang skulle stå i tenninga når man kobla på og av batteri, så der gjorde jeg ingen feil ifølge han. Bilen hadde stått i 24 timer da jeg bytta batteri. Så ifølge feilkoden skulle man tro at det er antenneringen som er ødelagt? Han fant nøklene når jeg prøvde å kode i vida. Men fikk ikke til å lagre koden..

Torsen67
13/01/14, 13:33
Javel, men jeg har forstått det sånn at man re-setter systemet når man kobler til med tenning i posisjon II.

Christian
13/01/14, 13:40
Nøkkelen skal stå i pos. II når man kobler til batteriet, ifølge Volvo's monteringsanvisning.

Anders Dybvadsskog
13/01/14, 16:13
Hmm. Skal jeg prøve å sette den i posisjon 2 å koble fra batteriet og koble det på nå da? Eller er det ingen vits?

Jakke
13/01/14, 16:23
Jeg fikk problemer med det samme ved softwareoppdatering, måtte koble fra batteriet, satte minuskabelen mot plusspolen for å være sikker. Kan ikke være farlig sålenge du bare har ett batteri i bilen (check), og at ingen kabler går til minuspolen (check). Mao. ingen fare.

Da starta bilen. Men jeg fikk ikke samme feilmelding, jeg fikk bare en starter som snurra, men ingen bensin.

Anders Dybvadsskog
13/01/14, 16:30
Prøvde det jeg å uten hell. Eneste som ikke er prøvd er å ha nøkkelen i posisjon 2..ellers må sikkert den antenneringen byttes? Den feilkoden er på.

Anders Dybvadsskog
13/01/14, 17:33
Er det verd å koble fra - på batteri. Sette nøkkelen i pos 2. Vente noen min og sette på - igjen da?

degocostly
13/01/14, 19:46
Skader ikke å prøve :)

Anders Dybvadsskog
13/01/14, 20:21
Hjelpa ikke..

Anders Dybvadsskog
13/01/14, 22:04
Ser ut som feil er lokalisert. Virker som det er software som er klikka ifølge en volvo mekanikker jeg fikk snakka med.

Shaiko
14/01/14, 00:02
Du får problemer med softwaren om du ikke har nøkkelen i pos 2 når batteriet kobles til. Om du søker så finner du veiledning for og resette div systemer om dette har skjedd. Når du først har gjort det feil så nytter det ikke og ta av batteriet og prøve på nytt. Glitchen kom når du gjorde det første gang. Eneste måten og få det igang igjen er enten og prøve en resettings prossedyre. Eller inn til volvo og få lagt inn softwaren på nytt. Man skal ikke tulle for mye med elektronikken i nyere biler uten og vite hva du driver med. Kan fort koste dyrt. Tilfeller av styreenheter som må skiftes har skjedd flere ganger,

DaddyP
14/01/14, 01:36
Du får problemer med softwaren om du ikke har nøkkelen i pos 2 når batteriet kobles til. Om du søker så finner du veiledning for og resette div systemer om dette har skjedd. Når du først har gjort det feil så nytter det ikke og ta av batteriet og prøve på nytt. Glitchen kom når du gjorde det første gang. Eneste måten og få det igang igjen er enten og prøve en resettings prossedyre. Eller inn til volvo og få lagt inn softwaren på nytt. Man skal ikke tulle for mye med elektronikken i nyere biler uten og vite hva du driver med. Kan fort koste dyrt. Tilfeller av styreenheter som må skiftes har skjedd flere ganger,


Har nylig bytta batteri i min 2001 v70. Har fått opp problem etter eg bytta. Hadde ikkje tenninga i POS II. Bilen står no inne på Frydenbø, dei får opp 2 feilkoder. Feil på styreenheten til motoren og girkassa. Kan det vere detta som er årsaken til at eg har fått opp dei 2 feila montro? Må styreenhetene byttes ? Er ikke dette JÆVLI dyrt?:/

kermitt
14/01/14, 03:45
Jo, det er jævlig dyrt. Så mottoet er, kjøp en fin 940 og hold på den :p

Jimmen
14/01/14, 12:17
Bytta batteri rett før vintern startet jeg, tenkte ikke på nå hokus pokus når jeg bytta batteri.. bytta bare, null problem her :p
Kanskje jeg var heldig, for batteriet mitt var helt dødt når jeg byttet.. fikk en liiiiiten glød i taklampa når jeg stoppet bilen.

Anders Dybvadsskog
14/01/14, 12:38
De tror kanskje det ble en liten gnist til meg når jeg bytta. Å det var vist nok.

Volvo-turbo
14/01/14, 13:24
Jeg også byttet batteri på min V70 D5 2006 mod nå i høst, nøkkelen sto i "0" eller "AV" posisjon. Jeg har ikke hat behov for SW oppdatering eller noe annet, bare starte å kjøre siden. Var sikkert heldig jeg også, har ikke hørt om det med nøkkel i posisjon "2" før.

Torsen67
14/01/14, 14:03
Det står tydelig i instruksjonsboka at den skal stå i posisjon II, men jeg så dette ETTER at jeg byttet batteri ;-) Var tydeligvis heldig selv.

Jimmen
14/01/14, 14:07
Eller kanskje bare Anders Dybvadsskog som var uheldig...? :p

DaddyP
14/01/14, 14:56
Ringte til Frydenbø no og spurde om det kunne vere årsaken . Dei sa at det skulle ikkje ha noko å sei om nøkkelen ikkje var i når du kobla til batteriet?

FroBe
14/01/14, 16:50
Der er vel ikke forskjell på om man bytter batteri eller om man bare kobler ut batteriet for å mekke litt på bilen?

Jeg har bare byttet batteri en gang, men har koblet ut batteriet mange ganger.
Det er ikke alle gangene jeg har husket nøkkel i posisjon II, men ikke antydning til problemer.

Anders Dybvadsskog
14/01/14, 18:28
Eller kanskje bare Anders Dybvadsskog som var uheldig...? :p

Var vel bare max uheldig ja tror jeg. Noen sier at man skal ha nøkelen i posisjon 2. Volvo Mekanikeren jeg snakka med i går har aldri hørt om det. Men skal få bilen på verksted torsdag så man får se da. Mekanikkeren jeg snakka med i dag var så vanskelig å egen.. prøvde å si at bilen er feilsøkt og at det kom feil på antenneringen, men at det kunne tyde på software feil. Sa også at en volvo mekanikker sa dette. "Nei det får vi se når vi kobler til" sa han da. Ikke faen at dem får ha den maskina påkobla over lengre tid å belaste meg for det! Vet feilen, de skal få prøve software og er det ikke det skal ringen byttes..

Shaiko
15/01/14, 01:09
Regelen er vel og følge volvo sine veiledninger. Ser du i vida så står det svart på hvitt. Tenning i pos 2.
Står som nevt tidligere tilogmed i brukerhåndbok.
det at volvo mekanikeren din ikke vet dette burde man kanskje vurdere om han vet hva han prater om.
Vi står stadigvekk og oppdaterer og resetter software pga nettop dette..

Vatnehol
15/01/14, 01:36
mener på jeg las en bullitin fra volvo en gang i tiden at dette er for å forhindre at du airbagen slår seg ut i det du setter deg inn i bilen og skrur på tenningen like etter du har koblet på batteriet igjen, altså for å slippe lawsuits.
Men hvorfor ikke gjør det man kan for å forhindre noe går i stykker, koble av batteriet tar bare fem min. jo sikrere man er jo bedre er det.

Shaiko
15/01/14, 01:47
Grunnen til at det blir software tull er fordi noen folk er racer kjappe til og koble av batteriet. Om det gjøres mens en hjerne er i shutoff modus så blir det krøll.

Anders Dybvadsskog
15/01/14, 07:11
Bilen hadde stått ubrukt i over et døgn når det skjedde.

Anders Dybvadsskog
21/01/14, 15:03
Uppdate. Trolig styringsenhet som har tatt kveld. Yey..

jacobsen
21/01/14, 17:09
Hørtes billig ut :(

Sent from my C6603 using Tapatalk

Torsen67
21/01/14, 17:13
Går det ikke an å bruke en brukt styreenhet?

Anders Dybvadsskog
21/01/14, 17:20
Usikker? Må jo uansett in på volvo å programere nøklene til den..

MadAss
21/01/14, 21:14
Har du testet med ny antennering rundt tenningslåsen? Feil på denne kan føre til feilkode på nøkler/transponder. Dette gjør jo at startsperra blir aktiv om den ikke klarer å lese nøkkelkoden.
Denne kan du låne fra annen bil - trenger ingen koding.

Anders Dybvadsskog
22/01/14, 08:01
Ble prøvd med ny uten hell. Kodene er slettet fra bilen også. Og den tar ikke imot kodene fra nøklene.

Anders Dybvadsskog
24/01/14, 12:06
Da er bilen fiksa. Skal hente den etter jobb sammen med ei saftig regning.. gått mye på nav det siste året så alt av sparepenger pluss litt til har måtte gått med.. får ikke spara noe med nav stønne..

Christian
24/01/14, 12:18
Hva blei løsninga? Merkeverksted?

Anders Dybvadsskog
24/01/14, 13:05
Var blitt kortsluttning i hjernen. Så kodingene av nøklene gikk ikke lengre. De prøvde ny antennering og div annet uten hell. Så hjernen ble bytta. Ble gjort på kverneland steinkjer