PDA

Vis full versjon : Valg av girkasse, 180hk+ mulig turbo senere.



Wrasko
11/01/14, 22:35
Hei. Jeg funderer litt på hvilken girkasse jeg skal sette på bilen min.
Bilen er en 82' 242.
Motoren er en b230 sugemotor med lh2.4 som trolig yter 180hk+

De girkassene jeg har er m45, Getrag 262 og m90, men er og åpen for å evnt zf.

Som topic tilsier så funderer jeg på å sette i en turbomotor senere med h-profil, smidde stempler etc etc. Dvs en 8v med opp mot 400hk på hjula.

Jeg skal nok klare å skrape sammen delene fra delelageret mitt for å kunne få både m45en (med original clutch) og m90en sammen, men mangler da mellomaksel til m90'en. Getrag'en mangler jeg alt til forutenom kassa.

Så hva mener du/dere jeg burde velge?
Kjøre med m45 midlertidig for å se om det mulig kan gå litt?
Er det verdt å sette opp i m90 for å evnt måtte bygge om senere (mangler som sagt mellomaksling, så må maskineres)?
Bør jeg maskinere mellomaksel, samt skaffe ombyggingsplate, og komplett clutch/clutchus til getragen, så nøye meg med 4 gir?
Eller bør jeg investere i en zf, mellomaksel, clutch etc til det?

Setter pris på alle tilbakemeldinger :)

kermitt
12/01/14, 03:14
Jeg hadde peisa inn getragen først om sist. Da har du kasse lenge til din bruk. Veldig lettvindt i 240, særlig om du ikke må ha 5. gir.

Wrasko
12/01/14, 20:33
Er litt usikker angående antall gir... Og om jeg f.eks tenker på å selge senere, hva får man mest igjen for å ha som kasse der? I forhold til utgifter mener jeg.. Meget usikker på mye gitt..

Andre som har tanker?

eab
12/01/14, 22:42
Bruk m45 kassa, bytt til getragkassa senere hvis behovet melder seg. Da har du tid til å samle sammen delene du evt. trenger til getragkassa.