PDA

Vis full versjon : Olje lakkasje i fordeler



kimar
11/01/14, 11:23
Hei jeg har en olje lekkasje i fordeleren som er ful av olje og det renner ut over motoren.
Toppen ble byttet på verksted for 1 måned siden der helle toppen var i fra hverandre og overhalt.
Så det jeg lurer på er va er det som kan hvere årsaken til lekkasjen?
Ser at det lekker litt olje på fremsiden av kamakselen også renner i hvert fall olje derfra.
Toppdeksel pakinga har vert etterdrad så tror ikke at det kan hvere problemet.
Har noen noe ideer? Har ikke pratet med verkstedet enda men skal det på mandag.

Team Tynner
11/01/14, 11:38
Bytt sim ring framme på kammen.Skru ut fordeleren i bakkant bytt de to o-ringene som sitter på akselen på denne.Sikkert ikke byttet disse da toppen ble overhalt.

kimar
11/01/14, 23:00
Hvor på akselen sitter de oringene henne? Bak rotoren?

PVT
12/01/14, 01:13
tror du kan også begynne med å sjekke olje åndainga di også den som sitter under innsuget. (svart plastikk boks)
Er denne tett vil du få lekasjer rundt om motoren din og her var vist shimringen på kammen det første synlige.

kimar
12/01/14, 11:18
Leste i boka at den kunne forusake lekkasjer men det står nesten ingen ting om dette.
Skal se i fordeleren i en også så får jeg prøve å se om jeg blir klok på den veivhusventilasjonen.
Takker for svar!

PVT
12/01/14, 13:01
bare skru den av, prøv å ikke miste noe neddi eller skade det svarte røret.
så renser du bare boksen. jeg bruker bare avfetting og lar det stå.
eller du kan skaffe en ny.

René Fredriksen
12/01/14, 14:30
Bytt sim ring framme på kammen.Skru ut fordeleren i bakkant bytt de to o-ringene som sitter på akselen på denne.Sikkert ikke byttet disse da toppen ble overhalt.
Det er og en simmering inne i selve fordeleren og ikke bare 2 o-ringer på akslingen, denne simmeringen er ofte en glemt sak og er synderen for mye av problemer på den aldrig tette volvo fordeleren.. man må slå ut splinten på akslingen på fordeleren og trekke den ut. i selve huset på fordeleren så ligger den under en taggete låse skive som er dunket på plass.. kurant sak og bytte ;-)

kimar
12/01/14, 16:18
Takker for svar har liggende en slik må bare finne den og da kan jeg se på det uten å skru i fra hverandre bilen.
Hadde i fra hverandre veivhusventilasjonen og ren gjore denne. Var en slange ved det filteret/sila som var dårlig men skal bytte denne og filteret.
Tok etter på og rengjore lekkasje plassene og fordeleren og kjørte bilen en halvtimes tid og kan ikke se noen lekkasjer enda men skal følge med frem over.

djance
18/01/14, 14:06
Siden han ikke skriver hva modell dette er så vill eg såfall si sjekk brann filter å :) lite filter som sitter i oljedamp rørene på toppen av motor.