PDA

Vis full versjon : Kvadratmeter flate på 850? Lakkering.....



Luddemann
09/01/14, 22:53
Hei folks!

Skal lekkere 850'en min med bokser :D hehe, vet ka dere tenker no.... men da jeg skal bestille nytt bodykitt fra "Plast&Son" og har deler som skal byttes som e i regnbuens farger, så gjør det ikke noe om den 100% perfektheten og shiningsen i lakken ikke er tilstedet, så lenge alt er i en brukbar farge...
Har forhørt meg ang trykkluft, og har blitt fortalt at det e svært vanskelig uten trening og ærfaring....
Så da blir det boks....
Når ejg e ferdig kan jeg legge ut bildet her kansje, om jeg husker det. Det blir knallbra :D

SPØRSMÅLET er som følger: For å vite kor mye dette koster meg må jeg vite kor mange kvadratmeter 850'en er. 1 sprayboks dekker ca 1m2.
Så det blir en del bokser. Har et ca regnestykke på omlag 8000 Norske Kroner...men må ha mer spesific antall av hver enkelt box for innkjøp.

Sikkert tabeller for dette eller noe snack... noen som har, eller har en ide/ca beregning?

Takker for svar.
Mvh :D

Daruu
10/01/14, 00:35
Sjekk feks http://www.norbond.no/nordic-coat-pu-90-base-lastebillakk-p-650-c-209.aspx
Der får du 7l lastebillakk til 2.4k og 5l herder til ca 2k.

Så kjøper du deg ei grei sprøyte og prøver feks på ei dør først til du har fått teken på det. Boks blir ihvertfall ikke bra, da hadde jeg heller rullemalt...

Jimmen
10/01/14, 02:24
Henger meg på Daruu her, skal bestille og lakke S70n min med lakk fra Norbond ganske snart selv.
Har aldri lakkert med noe annet enn med boks selv, men man må jo feile for å lære :)

Er jo ikke så dyr lakk, går det skikkelig galt så er det jo bare og gjøre det på nytt!

TheStig
10/01/14, 04:38
Det er etter min mening enklere å lakkere med ei brukbart god sprøyte enn med bokser, så lenge lakken har rett viskositet og du sprøyter med riktig lufttrykk til sprøyta så blir resultatet desidert best. Så om du har tilgang på en dugelig kompressor til formålet så ville jeg ikke kastet bort ei krone på spraybokser!
Resultatet avhenger forøvrig 100% av grunnarbeidet og maskeringa, så ta deg heller ei helg til å forberede bilen til lakk istedet for å haste ivei med selve lakkeringa. Matt og fettfri tørr overflate er et must, helst sparklet/slipt, grunnet, våtslipt, vasket og grundig tørket.
Prøvelakker på ei egnet flate for å se hvordan resultatet blir før du setter sprøyta bortpå bilen, og når du begynner med bilen så tar du hjørner og kriker og kroker først før de større flatene så unngår du lettere at lakken siger nedover bilsidene. Er veldig fort gjort at det renner nedover døra hvis dørplata allerede er våt i lakk før du skal ta vindushjørnet for eksempel, da er det bedre å gjøre det omvendt.
Cluet er å finne riktig sprøytehastighet, avstand og ikke overlappe altfor mye på ett sted. :)

brynna
10/01/14, 08:00
Lakkerte russebilen til sønnen med tynnet bengalakk. Brukte sprøyte og luft.
Opplevde at jeg burde ha hatt en større kompressor i kombinasjon med Biltemasprøyta som funket meget bra hvis trykket hadde holdt seg.
Kompressor leverte 220 l/min og det var for lite.

Et annet problem (som var det største) var å få lakkstøv bort fra bilen. Dette la seg ned på horisontale flater og ble som grus. Prøvde å polere etterpå men det ble ikke helt bra

Sjekk om du har en mulighet til å få ordna et system med vifte som suger ut støvet. Både for at resultatet blir bra og at omgivelsene ikke blir i bilens farver.

PS. Kompressorer tåler ikke lakkstøv, så plasser den utenfor lakkeringsrommet.

Har du 8 store å lakke for hadde jeg gått for sprøytelakkering. 1 liter FAG lakk koster 400,- ferdig blandet og tynnet fra lakkverksted. Går ca 2-2,5 liter på en 850, (med sprøyte) Regn med ca 0,3-0,5 l med klarlakk/lag. Legg gjerne 3 lag. Prisen på dette er litt over 1000,-
Grunner du, går det 0,5 l grunning kr. 300,- men regn med en halvliter mindre FAG lakk.

Monterte en 50 cm. ventilasjonsvifte i portåpningen, kompressor som leverte 270l/min og lakkerte en Transporter med FAG lakk for 2 år siden. Synes selv at finish ble bra.

Luddemann
12/01/14, 17:13
- Takk for gode og grundige svar folkens!
Virker som flertallet er enig om at å lakke med boxs e tull, og at sprøyte med trykkluft desidert blir bedre og billigere. Så da hører jeg på dere! :D Har tilgang til kompressor på jobb, da jeg jobber i tømrer-firma.

- Jeg tenkte å snekre opp et telt på parkeringsplassen hjemme til å lakke i, så jeg verner omgivelsene, og unngår støv ifra garasjen som taler ned på de flatene før den e tørket... Da lar det seg også fint gjøre å få til noe ventilasjon , som du sier "Brynna".

-Forstår jeg deg rett blir det en mye billigere affære med sprøyte da lakken e billigere...
2 strøk FAG lakk (*3 liter) = 2400
3 lag klarlakk (1,5 liter) = 1000+
2-3 lag grunning (1-1,5 liter) 900
Trykksprøyte Biltama = 500

Totalt ca 5000 Kroner da. Billigere og bedre resultat. Det kan vell ikke bli bedre enn det!

- Som jeg nevte i første innlegget har jeg 2 sjermer som skal byttes og body-kitt som skal monteres før jeg lakkerer....
Vil dere anbefale å lakkere dem hver for seg FØR jeg tar resten av bilen, eller skal jeg montere dem, pusse riper, vaske med silikonfjerner og grunne alt i ett, for så å lakkere?
Jeg tenker igrunn det siste, så jeg får alt i ett med pussing og sparkling og vasking. At det blir lettere, og siden jeg skal bruke sprøyte nå....

-Evt, en sjerm er vell genialt til å øve meg på som dere sier, kan ta å øve meg på begge de gamle skjermene jeg skal bytte!

- Inni døren og slike små flater.... hvordan er det best å lakkere dem? Litt komplisert å bruke sprøyten der da det er små plasser som skal lakkeres og lett at alt annet inni bilen blir i samme farge da :P Er det en mulighet å kjøpe en box med samme fargekode å spraye de små plassene?

Jeg har lakkert små overflater og spoiler med 2 Komponent Klarlakk fra Mekonomen, og er veldig fornøyd med den, men den rant bare jeg så stygt på den...
Så jeg tenker jeg får en stor utfordring når jeg skal ha 3 lag med klarlakk som du "Brynna" foreslo.

- Noen tips på hvordan jeg kan unngå å få klarlakken til å renne? E det veeeldig tynne lag, som er trikset?

Takker for gode tips dere!
Mvh Andreas

Bilen min. Lakken ser veldig fin ut på dette bildet, men har fått noen endringer iløpet av min første vinter :P hehe.....

http://i1360.photobucket.com/albums/r659/Luddemann/kjh_zpscebb2b7b.jpg (http://s1360.photobucket.com/user/Luddemann/media/kjh_zpscebb2b7b.jpg.html)

TheStig
12/01/14, 18:18
Jeg ville anbefalt deg å ta skjermer og løse deler for seg, bare heng opp delene i tråder fra taket eller rigg opp noen provisoriske bukker så du kommer til overallt uten at du behøver å ta i delene for å komme til overallt. Da får du sprøytet i alle kriker og kroker, og her også gjelder det å ta alle kriker og kroker først og ta utvendige flater til slutt for å minimere sjansen for at det renner.

Skal du ta inni dører og slikt også ville jeg kjøpt ei litasprøyte til dette formålet, og tatt det innvendige helt ferdig og latt det tørke før jeg hadde tatt bilen utvendig. Da slipper du at det kommer lakkstøv på de utvendige flatene om du skulle være litt keivete med sprøyta. Bare masker med evt gråpapir i hele døråpningene sånn at det ikke kommer lakk inn i bilen og samme med vinduer og annet som ikke skal ha lakk på seg. Stor fordel å demontere dørtrekk og dørlåser og slikt også. Dette blir fortsatt en snarvei i forhold til å gjøre det skikkelig, nemlig ved å ta av dørene fra bilen, demontere dem helt og henge dem opp i tråder med kroker for lakkering. Det blir mer jobb med maskering å lakkere dørene mens de står på bilen, så det er egentlig opp til deg selv hva du velger å bruke tid og energi på for å få et resultat du er fornøyd med.

Klarlakken kan bli en utfordring, den skal legges akkurat så tykt at den flyter ut uten å begynne å renne. Dette krever endel trening å finne ut av så anbefaler deg å teste ut dette litt før du begynner på bilen. God temperatur i rommet er også viktig!
Bevegelse av sprøyta og sprøyteretning er viktige stikkord for å få "strukket" klarlakken, men dette er vanskelig å lære bort teoretisk. Det må bare innøves ved trening og atter trening. Sørg for å ha godt lys når du holder på, sånn at du ser hvordan lakken legger seg til enhver tid. Å lakkere i blinde er ingen god måte å lakkere på. Lykke til. :)

Luddemann
12/01/14, 18:30
Tusen takk! Det trenger jeg :D
Takk for tiden din til å svare på spørsmål!
Tror jeg har fått svar på det meste jeg trenger!

Gleder meg veldig til denne operasjonen! :D

Mvh Andreas!

Jimmen
12/01/14, 19:55
La oss få se resultatet ditt da, så skal jeg få lagt ut mitt når jeg får tatt min :)

Robert H.
12/01/14, 23:26
2 komponentklarlakken fra Mekonomen som heter Rapid er hurtigtørkende.
Har god erfaring med den på mindre jobber som hekkspoiler etc.
Vil tro at å lakke inni dørkarmer og slikt med boks og bruke den klarlakken på toppen vil bli bra.
Nå vet jeg ikke hvor du holder til men på Lakkspesialisten (Mekonomen) i Bergen er de dyktige på lakk.
Uansett er det en god ide å prøve seg frem på en gammel skjerm eller noe slikt :)

brynna
13/01/14, 07:33
Sjekk ut denne lenken
http://www.billackering.eu/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20110207-11092-22342-1/Categories

Jimmen
13/01/14, 11:46
Sjekk ut denne lenken
http://www.billackering.eu/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20110207-11092-22342-1/Categories

Dæven, her så det jo ut til å være pene priser.

http://www.billackering.eu/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20110207-11092-22342-1/Products/profix_aqua_paketti

I paketet ingår följande:

1 st 1,4 mm spruta.
2L Profix Aqualinebas
0,5L Profix-förtunning
3L Troton HS-klarlack (2L klarlack + 1L härdare)
4st 1,3l blandmuggar
1L Troton silicontvätt
2st APP klibbduk
4 st färgfilter
Blandstickor


Tror jeg spør for både meg og trådstarter.. Er dette nok til en hel bil?
2 liter base syntes jeg hørtes litt lite ut.

Btw, brynna.. Namdaling..?

brynna
13/01/14, 21:11
Dæven, her så det jo ut til å være pene priser.

http://www.billackering.eu/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20110207-11092-22342-1/Products/profix_aqua_paketti

I paketet ingår följande:

1 st 1,4 mm spruta.
2L Profix Aqualinebas
0,5L Profix-förtunning
3L Troton HS-klarlack (2L klarlack + 1L härdare)
4st 1,3l blandmuggar
1L Troton silicontvätt
2st APP klibbduk
4 st färgfilter
Blandstickor


Tror jeg spør for både meg og trådstarter.. Er dette nok til en hel bil?
2 liter base syntes jeg hørtes litt lite ut.

Btw, brynna.. Namdaling..?

Mengde avhenger av lakken og dekkevne. Spør selger av produktet.

Namdaling fra "revybygda"

Jimmen
14/01/14, 12:07
Har sendt mail til selger nå, så får vi se.
Legger ut svaret her så trådstarter (samt flere) får svaret på det, var jo veldig billig så.

Luddemann
15/01/14, 20:58
Skal legge ut bildet her når jeg har lakkert ja! :D Skal jo gjøre endel andre ting også, sånn små snacks og bodykit :D
Kommer til å blir bra!
Gleder meg skikkelig til å komme i gang, venter bare på at temperaturen skal stige nå.... :D

Luddemann
26/01/14, 20:06
Brynna, Du sa at kompressoren du bruke produserte 220l/min, og det var forlite...
Biltema har en der det står :
Fritt avgitt luftmengde, 6 bar: 145 l/min
Gjennomløpt sylindervolum: 290 l/min

Hvilken av de kan jeg gå ut ifra? Produserer den 145 eller 290? :P Det er jo vesentlig forskjell...
Det står at den er Velegnet for lakksprøyte, sandblåser .......

http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-30C-50-17673/

Skal jeg gå for denne? :D

Team Tynner
26/01/14, 20:16
Tipper den er mer en stor nok,men står sikkert oppgitt hvor mye luft sprøyta du skal bruke trenger.
Her for eksempel:http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Lakksproyte-Proff-15452/
120-200l/min

brynna
26/01/14, 20:19
Brynna, Du sa at kompressoren du bruke produserte 220l/min, og det var forlite...
Biltema har en der det står :
Fritt avgitt luftmengde, 6 bar: 145 l/min
Gjennomløpt sylindervolum: 290 l/min

Hvilken av de kan jeg gå ut ifra? Produserer den 145 eller 290? :P Det er jo vesentlig forskjell...
Det står at den er Velegnet for lakksprøyte, sandblåser .......

http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-30C-50-17673/

Skal jeg gå for denne? :D

Er nok redd denne fra BT er for liten.
Den jeg har er 2 sylindret, 220 l/min max trykk er 10 bar, 25 l tank.(og er for liten for å drive lakksprøyta fra BT kontinuerlig)
Den fra BT greier nok lakksprøyta men du bør har reserve ved lakkering (stabilt trykk). Vedr. tankvolumet er den veldig bra, men mener den leverer for lite "over tid" når det skal lakkeres en hel bil

Luddemann
26/01/14, 20:25
Ok, men for det er jo dobbelt så stor tank som du hadde... Så når den får lade seg opp holder den jo stabilt lenge... så d går jo an å ta det litt kuli så han får tid til å produsere også... Tror jeg går for den jeg :D

E BT sin sandblåser ok tror du? Noen erfaringer? :D
Må jo ta vækk rustflekkene.... :D

brynna
26/01/14, 20:29
Tipper den er mer en stor nok,men står sikkert oppgitt hvor mye luft sprøyta du skal bruke trenger.
Her for eksempel:http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Luftverktoy-ovrig/Lakksproyte-Proff-15452/
120-200l/min

Lakksprøyta det linkes til holder du deg unna. Denne sprøyta suger opp lakken. Du har ikke kontroll på brukt mengde lakk under lakkering, og blir det tomt/luft i beholder vil sprøyta "frese" og da har du fått store klumper i lakken. Gå for en "selvmatet" sprøyte. (En med gjennomsiktig beholder oppå som bruker tyngdekraften til å få lakken inni sprøyta)

brynna
26/01/14, 20:31
Ok, men for det er jo dobbelt så stor tank som du hadde... Så når den får lade seg opp holder den jo stabilt lenge... så d går jo an å ta det litt kuli så han får tid til å produsere også... Tror jeg går for den jeg :D

E BT sin sandblåser ok tror du? Noen erfaringer? :D
Må jo ta vækk rustflekkene.... :D

Her har jeg nok også for liten kompressor. Har den punktsandblåseren bra BT. Funker greit... men jeg mangler luftmengda. Jeg må visst gjøre noe med det snart:)

Team Tynner
26/01/14, 20:39
Lakksprøyta det linkes til holder du deg unna. Denne sprøyta suger opp lakken. Du har ikke kontroll på brukt mengde lakk under lakkering, og blir det tomt/luft i beholder vil sprøyta "frese" og da har du fått store klumper i lakken. Gå for en "selvmatet" sprøyte. (En med gjennomsiktig beholder oppå som bruker tyngdekraften til å få lakken inni sprøyta)
Ligger litt lengere nede på siden jeg linket til den.......

Luddemann
26/01/14, 20:56
Ok. Denne lakksprøyten fra BT e vel grei?
http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Airbrush/Airbrush-lakksproyte-17372/

Team Tynner
26/01/14, 21:04
Den blir nok i minste laget..

Team Tynner
26/01/14, 21:08
Her er en:
http://www.norbond.no/lakkpistol-airgunsa-az3-hte-p-913-c-126.aspx
Eller så fungerer den Proff sprøyta til biltema helt ok.art nr 15454

Luddemann
27/01/14, 19:47
Ok. Den du linket til ser jo desidert mer proff ut, og gir sikkert en mye bedre og jevnere overflate enn BT sin....
Sikkert lurt av meg å investere i den. Men det blir plutselig veldig dyrt dette... :P hehehe rart med det :D