PDA

Vis full versjon : Godkjenning av trim 940 LT



olepeder
09/01/14, 16:18
Jeg har en -98 945 med lavtrykksturbo som jeg synes er temmelig astmatisk. Derfor tenker jeg å ta ut noen hester til.

Har kjøpt en wastegate på 0,8 bar fra Bsr og skal bruke en bensinchip.

Så dukker det store spørsmålet opp; hvordan skal jeg få det godkjent? Jeg har vært i kontakt med Biltilsynet og de er positive så lenge jeg kan dokumentere hvilken effekt jeg bilen får. Der er problemet for min del, jeg kan jo ikke dokumentere det, hadde det bare vært et motorbytte så hadde det vært enkelt.
Jeg tenker at rullende landevei er eneste alternativ. Er det noen som vet om det finnes noe sånt i Trøndelag, og evt pris?

Marius Skau
09/01/14, 16:42
Denne var ny :)

Ved montering av slike småting ville 99% av oss aldri brydd oss om og få dette godkjent. Da det rett og slett sjeldent blir oppdaget

Sondre93
09/01/14, 17:11
Kan du ikkje få papirer fra volvo om at du har bygget den om til turbo pluss? Den gjer vell 0,95 bar i eit visst antall sekunder og skal gi 190hk. Da har du iallefall bevis på at bilen ikkje vil ha meir effekt enn 190hk? Mulig det ikkje er nok, men det er vell bare til å høyre med biltilsynet det vell?

olepeder
09/01/14, 17:11
Ja det er vel den veien det går for min del også, det hele virker litt for omstendelig.
Jeg ville egentlig ha det godkjent siden jeg har en som snart blir 18 og skal bruke bilen en del, greit om det skulle skje noe. En annen ting er at et annet av barna er politi ;)

olepeder
09/01/14, 17:12
Kan du ikkje få papirer fra volvo om at du har bygget den om til turbo pluss? Den gjer vell 0,95 bar i eit visst antall sekunder og skal gi 190hk. Da har du iallefall bevis på at bilen ikkje vil ha meir effekt enn 190hk? Mulig det ikkje er nok, men det er vell bare til å høyre med biltilsynet det vell?

For å få det må jeg vel kkjøpe et slikt sett vil jeg tro

knetrom
09/01/14, 21:07
Hvis de bare spør om å dokumentere effekten kan du jo spørre de om en godkjent leverandør av bremsepapirer. Det må da være det en eller annen plass i området?

olepeder
09/01/14, 23:32
Hvis de bare spør om å dokumentere effekten kan du jo spørre de om en godkjent leverandør av bremsepapirer. Det må da være det en eller annen plass i området?

Ja det er vel egentlig det spør om her, noen som vet om noen slike? Tviler dessvere at BT kommer med så mye informasjon

ClassicTurbo
10/01/14, 14:05
Skal ikke være noe problem å få godkjent mer effekt i seg selv, er først når du bytter deler det blir vanskelig. Monter ny wastegate actuator og få en effektmåling så burde det gå helt greit. Kansje ikke nevne chippen.

olepeder
10/01/14, 14:07
Skal ikke være noe problem å få godkjent mer effekt i seg selv, er først når du bytter deler det blir vanskelig. Monter ny wastegate actuator og få en effektmåling så burde det gå helt greit. Kansje ikke nevne chippen.

Det er det jeg ble å gjøre. Må finne noen som tar effektmåling i Trøndelag.
Samtidig må jeg finne et verksted som kan justere wastegaten slik at jeg får rett trykk. Har kjøpt en fra Bsr

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

ClassicTurbo
10/01/14, 14:20
NAF pleier å være godkjent om de har benk.

Justere klarer du selv, om det er behov ellers så får du nok hjelp der du måler. Bare effekten er innafor så skal det jo være greit å argumentere for at Turbo+ 0,9bar. 940 er jo godkjent for 238hk og 310nm.

olepeder
10/01/14, 14:22
NAF pleier å være godkjent om de har benk

Takk, skal sjekke om dem har.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

knetrom
10/01/14, 16:29
Tviler dessvere at BT kommer med så mye informasjon
Vegvesenet i Bergen fortalte uoppfordret at de hadde godkjent bremsepapirer fra B.O. Racing (tror jeg det var) i tillegg til NAF da en kompis søkte om å putte FK i 242. Det er ingen grunn til at de skal kreve effektmåling og deretter nekte å fortelle hvem de godtar papirer fra :)

Jimmen
14/01/14, 12:39
Es-tuning i t.heim har jo bremsebenk. :)
Er vell flere som har også..

Batland
15/01/14, 12:50
Er ikke dette i nærområdet da?
http://www.bjørnstadbil.no/public.aspx?pageid=69401