PDA

Vis full versjon : Ser etter (05/)06/07 V70 2.4D, muligens med AWD



larseko
09/01/14, 08:36
Hei!

Har nylig registrert meg på forumet igjen. Har vært her tidligere også, da jeg har hatt en 240 som jeg stelte en del med før i tida. Fikk da mye god hjelp her, og tenker dere kan være lure å spørre nå som jeg har tenkt å gå vekk fra VW Touran til fordel for en halvny Volvo V70.

Det jeg trenger i en bil er:
Lave drivstoffutgifter
God fremkommelighet (bor i enden av en lang grusvei, med et par bratte bakker, men det er stort sett brøytet)
God plass (2-3 barn + hund + bagasje)
Helst hengerfeste (dette får en til alle modeller)
Lave vedlikeholdsutgifter (ikke interessert i å skifte svinghjul og slike ting som rutine, slik en tydeligvis må på VAG-biler)

Jeg ser stort sett på 2.4D, denne bør vel være tilstrekkelig til det meste, uavhengig om den er 126, 163 eller 180? Er det store variasjoner i dieselforbruk?

Jeg har sett både på automat og manuell. Det er mulig automat gir noe bedre fremkommelighet på vinteren, med Winter-program, men alle har vel uansett diffsperre. Er den effektiv? Er det noe som kan ha røket på en bil som har gått 130-150kkm? Jeg er i utgangspunkt skeptisk til automat grunnet vedlikeholdskostnader og ev. havari, og trenger det ikke i det daglige. Men når jeg ser på de manuelle sekstrinnskassene, er det en del finn-annonser rundt 150kkm hvor clutch har røket og vært skiftet, og på en av dem til og med skifte av svinghjul/sylinder til utløser? Er dette svakhet ved bilene? Hva er tryggest å kjøpe av automat og manuell, ev. kombinert med hvilke motorutgaver?


Hvis jeg skal ha AWD, ev. XC70, kan jeg regne med mye høyere driftskostnader, både med tanke på vedlikehold og forbruk? Vil tro de bruker en del mer diesel?

Noe annet jeg bør ha i tankene når jeg vurderer disse bilene? Er 06- og 07-modellene rimelig bra årganger?

Lars Erik

larsverm
09/01/14, 08:56
Med de årgangene er du på de siste av den generasjonen V70 (2000-2007), så de skal være velprøvde og pålitelige kvalitetsbiler.

Automatgirkassene er stort sett bra, men problemer har det vært i betydelig grad fordi at Volvo i utgangspunktet ikke opererte med oljeskift på disse automatkassene som eget servicepunkt. Så det bør skiftes olje på dem med rimelige intervaller, særlig på kraftige dieselversjoner.

TommyG
09/01/14, 09:52
At automat gir bedre framkommelighet på vinteren er jeg ikke så sikker på.

Jeg har selv nylig kjøpt meg en en xc70 2005 automat, og elsker denne. Har ikke klart å sette meg fast noe sted ennå (Ikke at jeg har gått inn for det heller)
Slår jeg av dstc kommer jeg meg fram der jeg trenger. winter knappen gjør vel ikke annet enn at den starter i høyere gir, og slurer mer. Ikke noe jeg kommer til å bruke på min.

Jeg har 163hk utgaven og bruker 0,63 på blandet kjøring med mye køkjøring (Her er automaten deilig å ha). Tur retur Bergen-filefjell-Moss nå i julen gav meg ett snittforbruk på 0,53.

Men prøv å få dokmentert at automatkassen er flushet hver 80 000km, så tror jeg den holder lenge med fornuftig kjøring. Dette er vel med i serviceprogrammet fra 2005 mener jeg

gaupe
09/01/14, 10:02
Winterknappen er beregna på amerikanskje soccer moms utan vinterdekk, skulle aldri ha vore levert på bilar i Norge, vi veit bedre.

larseko
09/01/14, 12:00
Med de årgangene er du på de siste av den generasjonen V70 (2000-2007), så de skal være velprøvde og pålitelige kvalitetsbiler.

Automatgirkassene er stort sett bra, men problemer har det vært i betydelig grad fordi at Volvo i utgangspunktet ikke opererte med oljeskift på disse automatkassene som eget servicepunkt. Så det bør skiftes olje på dem med rimelige intervaller, særlig på kraftige dieselversjoner.

Akkurat, takk for svar. Det var det jeg tenkte også, at siste årganger av denne utgaven burde være trygge. Jeg trodde oljeintervallene var fikset på 2005-2008-biler, men ser fortsatt at mange har byttet automatkasse. En bil på finn har f. eks. skiftet ved 177.000. Det synes jeg er veldig tidlig, og en utgift jeg ikke klarer. Tror det var en 2007-modell. Når du sier "kraftige dieselversjoner", er det både 163hk og 180hk du sikter til? Finnes 126hk-utgaven med automat?

larseko
09/01/14, 12:02
At automat gir bedre framkommelighet på vinteren er jeg ikke så sikker på.

Jeg har selv nylig kjøpt meg en en xc70 2005 automat, og elsker denne. Har ikke klart å sette meg fast noe sted ennå (Ikke at jeg har gått inn for det heller)
Slår jeg av dstc kommer jeg meg fram der jeg trenger. winter knappen gjør vel ikke annet enn at den starter i høyere gir, og slurer mer. Ikke noe jeg kommer til å bruke på min.

Jeg har 163hk utgaven og bruker 0,63 på blandet kjøring med mye køkjøring (Her er automaten deilig å ha). Tur retur Bergen-filefjell-Moss nå i julen gav meg ett snittforbruk på 0,53.

Men prøv å få dokmentert at automatkassen er flushet hver 80 000km, så tror jeg den holder lenge med fornuftig kjøring. Dette er vel med i serviceprogrammet fra 2005 mener jeg

Det er ikke noe å si på det forbruket. Da satser jeg nok først og fremst på manuell. Såvidt jeg har forstått, er bilene med manuell (og automat) levert med en slags diffsperre. Gjelder dette alle? Hvordan er jeg sikker på at de har det?

Går ut fra at V70 med forhjulstrekk kan få til enda lavere forbruk enn XC70 :D

gaupe
09/01/14, 13:01
Det er ikke noe å si på det forbruket. Da satser jeg nok først og fremst på manuell. Såvidt jeg har forstått, er bilene med manuell (og automat) levert med en slags diffsperre. Gjelder dette alle? Hvordan er jeg sikker på at de har det?

Går ut fra at V70 med forhjulstrekk kan få til enda lavere forbruk enn XC70 :D

Ingen sperre, men TRACS/STC/DSTC på desse bilane. Siste av desse bilane med sperre, var på den modellen som gjekk ut i 2000.

TommyG
09/01/14, 13:07
2005-2007 modellene som du ser på har dstc.

Tror faktisk ikke du ser stor forskjell i forbruk på hverken 4wd eller automatikk på disse. Etter hva jeg har sett andre rapportere av forbruk

gaupe
09/01/14, 14:14
2005-2007 modellene som du ser på har dstc.

Tror faktisk ikke du ser stor forskjell i forbruk på hverken 4wd eller automatikk på disse. Etter hva jeg har sett andre rapportere av forbruk

Legg til 0,1l/mil for awd og 0,1l/mil for automat, grovt rekna.

TommyG
09/01/14, 14:22
Legg til 0,1l/mil for awd og 0,1l/mil for automat, grovt rekna.

Så ca 0,61 liter pr km på blandet og 0,51 l pr km på langkjøring for en manuell fwd. Det utgjør ikke all verdens akkurat

Forvirrende at volvo måler i mil i stedet for km som jeg er vandt til ellers

Volvo-turbo
09/01/14, 14:50
Tror du bør satse på en "Drive" (1,6 D) utgave, da får du nyere chassie med nyere sikkerhets teknologi. Disse får du vel pressa ned i ca 0,45l/mil.

FroBe
09/01/14, 14:58
Så ca 0,61 liter pr km på blandet og 0,51 l pr km på langkjøring for en manuell fwd. Det utgjør ikke all verdens akkurat

Forvirrende at volvo måler i mil i stedet for km som jeg er vandt til ellers

Over 5l/mil var høyt forbruk, jeg kommer sjelden over 2l/mil selv med småkjøring eller mye gassing...

Det er tydelig at du er forvirret. I Norge bruker vi liter/mil, mens Volvos kjørekomputer viser muligens liter/100km? (husker ikke helt selv).

TommyG
09/01/14, 15:28
Over 5l/mil var høyt forbruk, jeg kommer sjelden over 2l/mil selv med småkjøring eller mye gassing...

Det er tydelig at du er forvirret. I Norge bruker vi liter/mil, mens Volvos kjørekomputer viser muligens liter/100km? (husker ikke helt selv).

Du har rett. 0,63 l pr mil skal det være, og 0,53 l pr mil på lang kjøring.

Påstår da gaupe at en klarer 0,43 liter pr mil på blandet kjøring med en v70 fwd manuell? Og 0,33 liter pr mil på lang kjøring?

Anders Mathiesen
09/01/14, 17:49
Jeg har en 2007 V70 originalt 2,4D 126 hk bygget om til D5 (girkasse med tilhørende) og trimmet godt over 185 hk. Bilen har jeg eid et år og kun byttet en temperatursensor på katalysatoren, et momentstag og en beltelås i tillegg til gjevnlig service. Veldig veldig fornøyd med bilen, masse plass, god comfort, god sterk motor (var helt grei med 126 hk) og ifølge bilens kjørecomputer klarer jeg aldri å komme over 0,65 l/mil, selv om jeg tråkker godt på pedalen. Kan anbefales!

Ola Hagen
09/01/14, 18:24
Blir jo anbefalt å heller kjøpe v70n med D5 fremfor den eldre diesel utgaven som satt i 2000 og 2001 modellen. Det fekk jeg beskjed da jeg sku skaffe v70. d5 kom i 2002, men husk at de skiller mellom motor olja typen på bilia på 2002-2004 eller 2005 modell utgaven, og etter faceliften i 2005 og opp til siste i den karosseriet.

larseko
09/01/14, 19:55
Litt av grunnen til at jeg ser på 2.4D, er at det er en bil med en relativt tung motor over drivhjulene. Jeg bor litt kronglete til, og skulle gjerne hatt AWD, men da blir utvalget veldig mye mindre.

Redigert: Dette var et svar til Volvo-turbos innlegg om heller å kjøpe 1.6 drive.

larseko
09/01/14, 19:57
Jeg har en 2007 V70 originalt 2,4D 126 hk bygget om til D5 (girkasse med tilhørende) og trimmet godt over 185 hk. Bilen har jeg eid et år og kun byttet en temperatursensor på katalysatoren, et momentstag og en beltelås i tillegg til gjevnlig service. Veldig veldig fornøyd med bilen, masse plass, god comfort, god sterk motor (var helt grei med 126 hk) og ifølge bilens kjørecomputer klarer jeg aldri å komme over 0,65 l/mil, selv om jeg tråkker godt på pedalen. Kan anbefales!

Hm, så det sitter en annen 6-trinns på D5 enn på 2.4D 126hk? Gjelder det også 163HK-utgaven?

volvoRsport
09/01/14, 20:01
Hm, så det sitter en annen 6-trinns på D5 enn på 2.4D 126hk? Gjelder det også 163HK-utgaven?

2,4D 126hk har M56-kasse (5-trinns), mens 2,4D 163hk og D5 185hk har M66-kasse (6-trinns).

gaupe
09/01/14, 20:01
Hm, så det sitter en annen 6-trinns på D5 enn på 2.4D 126hk? Gjelder det også 163HK-utgaven?

Det er kun sekstrinns på den største motoren.

tor-diesel
09/01/14, 20:13
Det er kun sekstrinns på den største motoren.

Jeg har nå en 2007 mod V70 og 2,4D,163hk med 6-trinns automat ;)

larseko
09/01/14, 20:28
Jøsses, det hadde jeg ikke fått med meg. Har det mye å si for forbruk og kjøreopplevelse hvilke kasser man har?

larsverm
09/01/14, 20:58
Akkurat, takk for svar. Det var det jeg tenkte også, at siste årganger av denne utgaven burde være trygge. Jeg trodde oljeintervallene var fikset på 2005-2008-biler, men ser fortsatt at mange har byttet automatkasse. En bil på finn har f. eks. skiftet ved 177.000. Det synes jeg er veldig tidlig, og en utgift jeg ikke klarer. Tror det var en 2007-modell. Når du sier "kraftige dieselversjoner", er det både 163hk og 180hk du sikter til?

Grovt sett ja, dess kraftigere jo mer aktuell problemstilling, kan en si. Det er for øvrig først og fremst dreiemomentet en må se på, her er de større tallmessige forskjellene på bensin og diesel.

Å bytte girkasse på slike biler burde være fullstendig unødvendig, og jeg vil tro det også dreier seg om et lite mindretall - men det er slikt vi legger merke til, og det er viktig nok. Finner du en bil med moderat km-stand og normal bruk, bør kassa være grei - og da er det bare å sørge for oljeskift hvis det ikke er dokumentert at det allerede er utført nylig.

Volvo-turbo
09/01/14, 21:10
Den 6-trinns automat kassen som er i 2006 og nyere tåler 440nm, D5 motoren har 400nm levert originalt.

Anders Mathiesen
09/01/14, 21:34
Etter å ha prøvd begge girkassene (M56 og M66) på samme bilen vil jeg si at kjøreopplevelsen er vesentlig bedre med 6-trinn. Føler bilen jobber bedre og går lavere på turtallet på langturer, noe jeg har en del av. Nå er den jo trimmet, men med 6-trinn og trim gikk forbruket (på kjørecomp) ned kontra originalt med 5-trinn og 126hk. Det skal være gode 500nm her nå, og kassa virker å ha null problemer med dette.

larsverm
09/01/14, 22:07
En girkasse med ett trinn mer kan utnyttes til raskere akselerasjon eller lavere turtall i marsjfart (avhengig av utvekslinger) - eller et kompromiss som delvis ivaretar begge hensyn. Med sekstrinnskasser, som har blitt ganske vanlig etter hvert, får man vel ganske bra igjen på begge punkter.

eab
09/01/14, 23:52
Når det gjelder vinteregenskapene på v70'n min (fwd d5 automat) er jeg veldig positivt overrasket. I mye løs snø sliter den såklart pga mangel på awd, men det er utrolig hvor godt den krabber seg fram på glatta. Mye vekt over drivhjulene hjelper godt, og dstc systemet er glimrende på glatt føre både hvis det understyrer og når ræva vil slippe.

Cato T
10/01/14, 00:43
Jeg har en 2005 mod v70 d5 awd, 163hk og automat. Nå driver jeg stort sett bare med småkjøring og står en del på tomgang. Den ligger på rundt 0,75 på mila og da er jeg litt hard på gassen ut av kryss osv så kunne sikkert fått ned forbruket en del ved å legge om kjørestilen min litt.

Bilen har per dags dato gått 212000 og automatkassa girer like pent enda syns jeg. Så er det jo behagelig å kjøre med ;)

Hvordan bilen tar seg fram har jeg ikke fått prøvd noe enda siden vinteren ikke har kommi enda.

Men alt i alt er jeg fornøyd med bilen ;)

larseko
10/01/14, 08:53
Jeg har sett litt på noen 2005 awd/xc70 også, men problemet er da at bilen er så gammel at den ikke gir meg nok nedbetalingstid på billån. Hvordan finansierer egentlig folk så gamle, men fortsatt ganske dyre biler? Skulle jo tro at bankene kunne vært fleksible med biler som holder seg såpass i verdi.

Red: Ser ut til at skandiabanken gir bra lån på biler ned til 2005, i alle fall. Så da skal jeg nok ta med 2005 XC70 og AWD i søkene også. :) Men forstår jeg det da rett om det blir en dl eller to ekstra i forbruk på mila?

larsverm
10/01/14, 12:35
"Pe'eng på bok" er greit. :D

eab
10/01/14, 13:13
Jeg hadde noe av kjøpesummen som lån da jeg kjøpte min 02modell i 2011. Maks alder før lånet ble nedbetalt var vel 12 år hos SMN Finans (Sparebank1) såvidt jeg husker.

larsverm
10/01/14, 21:22
Når det gjelder vinteregenskapene på v70'n min (fwd d5 automat) er jeg veldig positivt overrasket. I mye løs snø sliter den såklart pga mangel på awd, men det er utrolig hvor godt den krabber seg fram på glatta. Mye vekt over drivhjulene hjelper godt, og dstc systemet er glimrende på glatt føre både hvis det understyrer og når ræva vil slippe.

Jeg sier meg også godt fornøyd med S80 på vinterføre så langt. Uvisst for min del hvor stor betydning sensorer og elektronikk eller automatkasse har. Men jeg har tro på at jeg har relativt gode vinterdekk - som dertil er piggfrie, noe som mange særlig her nord er skeptiske til.

Ola Hagen
11/01/14, 08:26
Jeg har selv D5 og automat i v70n, jeg er selv ikke særlig imponert over den anti spinn systemet da den kveler mye av farta opp i en bakke og lignende. Men har gamle vinterdekk så vil tru at det ville bli bedre med nye dekk.

Men hater at når jeg gir på så jobber jo anti spinnen med å bremse ned den hjulet som spinner også motsatt, motoren blir sur for det og, bremser alt for mye etter mi mening. Så ved verre bakker og slikt så skrur jeg av systemet for å kunne å holde farta oppe.

larseko
11/01/14, 10:27
Ja, det er også min erfaring med gamlebilen, en 08 Touran 1.9td. Måtte slå av ESP for at den ikke skulle kvele bilen oppover bakkene. Håper jeg har rett i at V70 2.4d har noe bedre fremkommelighet enn touran pga. tyngden over drivhjul, eller er dette overdrevet? Går da ut fra at en må slå av (D)STC delvis.

Er det forøvrig forskjeller på om det er DSTC eller bare STC på 07-modeller?

Ola Hagen
11/01/14, 18:23
Ja, det er også min erfaring med gamlebilen, en 08 Touran 1.9td. Måtte slå av ESP for at den ikke skulle kvele bilen oppover bakkene. Håper jeg har rett i at V70 2.4d har noe bedre fremkommelighet enn touran pga. tyngden over drivhjul, eller er dette overdrevet? Går da ut fra at en må slå av (D)STC delvis.

Er det forøvrig forskjeller på om det er DSTC eller bare STC på 07-modeller?

Vedder da godt på at touran ikke veier noe særlig framme som en v70n gjør, og mer tyngde på hjula er jo en pluss det :)

larsverm
11/01/14, 18:36
Jeg synes jeg tar meg bra fram med S80en uten å slå av STC (som er det jeg går ut fra at jeg har), også i lav fart i motbakker om nødvendig. Men dere kan jo ha lengre og brattere bakker og dermed merke ulempene sterkere. Ellers skal man som sagt ikke undervurdere betydningen av gode eller dårlige dekk.

larseko
11/01/14, 23:58
Vedder da godt på at touran ikke veier noe særlig framme som en v70n gjør, og mer tyngde på hjula er jo en pluss det :)

Spørsmålet er bare om tyngden over drivhjulene veier opp for tyngden og lengden på bilen forøvrig :) Prøvde en V70 2007 2.4d momentum opp disse bakkene idag, og det gikk forsåvidt greit, men en skal ikke ha stopp i bakken. Da må det rygges ned igjen. Slik sett er det jo en stor fordel med firehjulstrekk, selvfølgelig. Bakken er bratt og svingete, slik at en ofte mister farten. Jeg ser imidlertid at det er en fordel at DSTC da begrenser sladden i svingen. Kanskje en da ikke trenger å dempe farten så mye som en ellers måtte gjort for å være sikker på å ikke miste kontrollen.... hm. Uansett ingen store hastigheter, da.

Ola Hagen
12/01/14, 09:10
Spørsmålet er bare om tyngden over drivhjulene veier opp for tyngden og lengden på bilen forøvrig :) Prøvde en V70 2007 2.4d momentum opp disse bakkene idag, og det gikk forsåvidt greit, men en skal ikke ha stopp i bakken. Da må det rygges ned igjen. Slik sett er det jo en stor fordel med firehjulstrekk, selvfølgelig. Bakken er bratt og svingete, slik at en ofte mister farten. Jeg ser imidlertid at det er en fordel at DSTC da begrenser sladden i svingen. Kanskje en da ikke trenger å dempe farten så mye som en ellers måtte gjort for å være sikker på å ikke miste kontrollen.... hm. Uansett ingen store hastigheter, da.

joda, sant det. Men satt på en kamerat som har en audi a4 quattro B5 kaross med 1,8T han stoppet midt i bakken og den begynte bare å spinne så hvis du skal ha ordentlig 4x4 så burde det jo være sperre framme og bak.

Og den dstc, jeg har kjørt bakhjulstrekkere før jeg kjøpte gnagere. Og hver gang jeg får sladd så får jeg refleks med å svinge mot sladden for å rette opp bilen. Der syntes jeg at bilen reagerer ganske sent. Men har hørt om noen som har rettet opp også havnet på tverrs pga det ble krøll for dstc systemet da sjåføren hadde svingt for å fange sladde.

Men personlig liker jeg godt quattro systemet til audi for å være ærlig. Men det er flere på verkstedet som har slik og jeg har inntrykk av at det er en del el feil på desse bila, spes abs og airbag..

larseko
13/01/14, 09:22
Etter å ha tenkt litt, har jeg kommet frem til at jeg må ha AWD. Så det må nok helst bli XC70 hvis det blir Volvo. Men jeg må si jeg er litt skeptisk med tanke på driftskostnader. Ser det står en veldig fin en på 202.000km på Reinsvoll, manuell, men jeg er litt redd for en så langt kjørt "premium"-bil. Folk snakker om elektronikk som ryker på firehjulstrekk, og det er vel generelt mye elektronikk og ræl som kan gå i stykker på en xc70 summum? :) The search goes on.

gaupe
13/01/14, 09:36
Du krever lave drivstoffutgifter, og det er mange som gjer det. Men kor langt køyrer du i året?

Køyrer du under 20k i året, er der ikkje sikkert at det er drivstoffutgifter som er størst, men verditapet.

larseko
13/01/14, 10:04
Ja, jeg har sett på drivstoffutgifter, og må si at jeg er usikker på det kontra verditap og ikke minst vedlikeholdskostnader diesel vs bensin. Men det ser jo uansett ut til at verditapet er lavest på diesel, selv om jeg tror verkstedutgiftene er mindre der. Hvilken bil tenker du på gir stort verditap?

Jeg kjører i alle fall ikke mer enn 16000 i året.

FroBe
13/01/14, 10:20
Det er lite klager på elektronikk som ryker på XC70, bortsett fra bilalarmen (sirenemodulen) der batterisyre lekker ned på kretskortet.
Gamle modeller fra 2000-2001 hadde problemer med konstruksjonsfeil på ETM (gasspjeld), og 2001-2004 har hatt litt kluss med DIM (speedometer/display).
AWD har litt mer mekaniske deler som må byttes etter slitasje eller skade, og Haldex pumpe og sensor har flere feil enn viskose-AWD.

gaupe
13/01/14, 10:34
I det siste har verditapet vore størst på diesel, sidan dieselhysteriet er i ferd med å gå over.

Bakdelen for bensinbilen sin del, er at det knapt vart solgt bensinbilar i desse åra du ser etter. Bensinbilar er generelt meir feilfrie. Der slepp ein koksa motorar som ikkje likar småkøyring, koksa dieselvarnarar som aldri får brent ut. Mindre problem med girkasser på grunn av det høge momentet på lavt turtal på ein dieselbil.

larseko
13/01/14, 11:31
Det er lite klager på elektronikk som ryker på XC70, bortsett fra bilalarmen (sirenemodulen) der batterisyre lekker ned på kretskortet.
Gamle modeller fra 2000-2001 hadde problemer med konstruksjonsfeil på ETM (gasspjeld), og 2001-2004 har hatt litt kluss med DIM (speedometer/display).
AWD har litt mer mekaniske deler som må byttes etter slitasje eller skade, og Haldex pumpe og sensor har flere feil enn viskose-AWD.

XC70 d5 2007 har har Haldex, ikke sant? Er dette samme system som f. eks. sitter i en Passat 4motion fra samme år, som vel også er Haldex? Nå står i grunnen valget litt mellom xc70 og passat 4motion (ganske forvirret for øyeblikket, vurderer til og med en X3!).

FroBe
13/01/14, 11:45
2007 har vel Haldex III.
http://www.awdwiki.com/en/haldex/