PDA

Vis full versjon : (LØST) Volvo 740turbo stoppet mistet gnisten mens jeg la opp DAB antenne bak speedometer



Voolvoo
07/01/14, 21:10
Hei. Bilen sto på tomgang og gikk pent mens jeg la opp dab antenne kabel fra a stolpen, bak instrumentpanel og inn mot spillern. akkurat når kabelen lå på plass så stoppa motoren. (kabelen var ikke tilkoblet)
Har ikke gnist, men bensinpumpe går og bensinhjernen er ok.
Har prøvd 2 coiler, en tenningshjerne og sjekket rotor og fordelerlokk(som ble skiftet i desember)
Ohmet svinghjulssensor til 178 ohm (3 kontaker)

fortsatt ikke liv. Noen som har noen idê ?

Mvh Fortvilet Voolvoo :)

kvkleppe
07/01/14, 21:14
sjekk sikringer

Voolvoo
07/01/14, 21:24
Det er gjort :)

bør kanskje nevne at ALT fungerer. er KUN gnist som mangler :)

Voolvoo
08/01/14, 10:49
Ingen ideer?

kristoffer_v
08/01/14, 12:12
bytte plugger?? kan jo bare være en syyyk sammentreff :-P litt rart hvis alle går samtidig da :-P

Arne94
08/01/14, 13:27
Du har ikke hvert så uheldig å klare å nappe av noe bak speedo f.eks så dette jorder seg?

Husker når jeg monterte turteller på 245'n å satte en rød/hit kabel feil så NEKTET den på å starte.

Voolvoo
08/01/14, 15:51
Sjekka alt det der ett par ganger. Skal se mer på det nå snart :-)

kermitt
08/01/14, 16:30
Tenningsmodul?

Voolvoo
08/01/14, 16:37
Har vært inne på tanken.. Går det an å måle den a tru? synes hele greia er litt merkelig, stoppa liksom akkurat i det ledningen lå der den skulle :P

Voolvoo
08/01/14, 20:02
Prøvd ny tenningsmodul og annen brukt svinghjulssensor. Målt alle ledninger mellom modul og tenningshjerne. Der er det strøm som det skal. Men alikevell Null liv....

Tinnsoldaten
08/01/14, 20:07
Tipper du har klart å røske løs et eller annet i forbindelse med turtelleren.

Voolvoo
08/01/14, 20:10
Vet du farger på evt ledninger a? å er det under dashen du tenker på?

Kjenner jeg blir gal..... :P Men bilen skal jo gå selvom speedometer, turteller og alt det der ikke er tilkobla. Var tilkobla mens jeg trakk kabel altså.

Voolvoo
08/01/14, 22:22
Leta etter løse ledninger. Finner ikke en dritt. Eneste er en grønn ledning jeg mener å ha sett ligge løst der før.

Einar_S
09/01/14, 00:35
Turteller får vanligvis signal fra "hjernen" til coil forsterker. Om denne kortslutter til jord eller B+ så blir det ikke signal hverken til turteller eller tenning.
Altså vanlig prosedyre for å finne kortslutning.

Voolvoo
09/01/14, 06:32
Får sjekke etterpå. Skal vel være rød/hvit den da?:-)

Voolvoo
09/01/14, 18:31
Det er kontakt mellom coil, tenningsmodul og turteller, piper ikke mot jord eller pluss. Fortsatt ingen gnist.
Nå vet jeg faktisk ikke arme råd her... :p

Edit: Tatt fra hverandre,sjekket å satt sammen ymse kontakter bak dash uten hell.

Voolvoo
09/01/14, 21:49
Ingen ideer?

Voolvoo
11/01/14, 12:25
Ingen feilkoder i stikk 1 og 3.... 1-1-1 alt har jord, strøm og signal. Fortsatt null gnist. Ikke utslag på tenningslampe ut fra coil heller

Voolvoo
11/01/14, 21:27
Byttet dash og elnett bak der. Nettop fått bensinpumpene til å gå. Fortsatt ingen gnist. Testet annen 124 tenningsmodul og 3 coiler. Virker som det er jord OG pluss i stikk 5,6 , 7 og en i øvre rad

Voolvoo
12/01/14, 12:07
Virker ikke som det er kontakt mellom bensinhjerne og tenningshjerne. Får søke opp koblings skjema å se. Er det virkelig ingen som har opplevd det her før? kan i hvert fall konstatere at det må ha vært en tilfeldig feil. for hjalp lite å bytte elnettet bak dashen. for øvrig 2 ukjente kontaker i det 93 nettet. ingen plugger til org nettet i bilen. men alt i bilen og bensinpumper o.l funker. *SÅ VAR DET TENNINGA DA....... :P

Voolvoo
12/01/14, 13:53
Prøvd andre hjerner. Ingen forskjell.

bowspring
12/01/14, 14:27
Hei
Vet hvordan det er,for har slitt med samme problemet pa min 240 med B230ET Motronic I 5 uker naa.
Fikk mange forslag her fra forumet som ble testet uten at det ble gnist.
Min stod stille I 2 dager og plutselig ville den ikke starte.
Alt var ok hos meg ogsa, bare manglet gnisten som jeg ikke fikk til for jeg reiste til sjoes for 2 mnd.
Sitter borte I korea og folger med.
Ser det ikke er noen som har foreslatt og bytte delen pa tenningslasen, jeg provde pa min uten hell.
Men var en som hadde same problemet og bilen gikk etter skifting av denne.
Er bare den delen som sitter innenfor plaslokket som ma skiftes og som styrer strommen videre pa de forskjellige
hakk pa tenning.
Skriver pa utenlansk pc sa blir noe mongo uten norske bokstaver pa tastaturet.
Lykke til og skriv inn her hvis du fant feilen, folger med!

volvo245gl
12/01/14, 14:40
Slet med ingen gnist i går jeg og.
Men fant ut etterhvert at svinghjulsensoren sin kabel lå borti blokken i bakkant.
Der var det gnagd hull i yttre isolasjonen slik at flettingen i kabelen lå mot blokken.
Kortsluttning? Mulig!? Tok tape på, og prøvde igjen da startet bilen med en gang!!!
Kan være noe å se etter om noen kabler er litt slitt et sted.

Voolvoo
12/01/14, 15:00
Heisann. ALT er gått over. Vurderer egentlig å selge driten. er ikke noe feil med tenningsbryter, svinghjulssensor osv :)

Voolvoo
13/01/14, 11:12
Skal prøve en siste ting. Motornett fra 240

850GLTsilver
13/01/14, 12:24
Sjekka at du ikke har klart å kortslutte ledningen til turtelleren?

Voolvoo
13/01/14, 17:55
Jepp. ikke kontakt med jord eller +. skal ut og begynne med 240 nettet nå. starter den ikke da så er det meeeget rart. :P

Voolvoo
13/01/14, 22:42
Ble ikke ferdig med å legge opp nettet. Står igjen kobling av dynamo og strøm til coil og starter i motorrommet. Ikke begynt å koble opp innvendig enda. Satser på å gjøre det skikkelig når jeg først er igang. Det interessante blir om dysene er kobla riktig og om det blir no gnist å få. :-) fofmotstander osv er koblet opp. Gikk over nettet på baderomsgulvet før jeg gikk ut, ser veldig helt ut nå ihvertfall :-) satser på oppstart i morra;-)

Voolvoo
15/01/14, 18:50
Fått lagt opp nettet å fått pumpene til å gå. Koblet tynn blå og tynn gulrød til 15 på tenningslås (er3av de så tok bare en) tynn gulblå på 50. Hvit/rød ved tenningsmodulen gir utslag på både + og - og 12volt bare for å være hyggelig. Nå skjønner jeg ikke hvor det kan gå i jord OG få strøm samtidig. Får også feilkode 224 ( som passer bra når det er kaldt) men viktigst å få se gnist i mine øyne.

Voolvoo
15/01/14, 22:43
Noen som kan svare på nøyaktig hva om skal ha strøm og hva som IKKE skal ha strøm nå det gjelder tenning? Får utslag på både + og - På alle koblingene til tenningsmodulen utenom blå som kun har pluss.

Kontakt mellom tenningshjerne(stikk 20), modul og coil. MEN det kommer tydeligvis strøm og jord i rød/hvit (signal) som dere snakker om. Går det an å rett å slett bare legge en kabel(ikke en brun en naturligvis...) som går fra tenningsmodul-coil-tenningshjerne?

Og når det gjelder coil ''kontakta'' til 240. den 2 pola. Skal jeg bare drite i den mtp at alt går via bilens nett? Men de 2 andre (blå og hvit/rød begge er doble) som ligger ved siden av skal kobles til coil? isåfall har gjort det.

Håper Jeg få svar av noen som løser prøblemet snart. Begynner å kjenne kulda på kroppen :P


Edit:

Pr. nå så har jeg feilkoder 1-1-1 i stikk 2 og 6. men i stikk 6 så lyser dioden svakt før koden kommer. (feil i tenningsdelen?)
satt i svinghjulssensor og modul fra 240 (-124)

Voolvoo
16/01/14, 21:42
Har testa hjernene i annen bil i dag, og den gikk uten problem.

En ting jeg la merke til i den bilen var at signalkabel på tenningsmodul ikke hadde kontakt med jord på hakk 2. det har min, uten at jeg kan forstå hvorfor. prøver å legge en egen kabel fra coil til tenningsmodul imorgen. Starter den ikke da så er det meget rart :P

Voolvoo
16/01/14, 22:16
Spør like godt nå. Hvilke komponenter MÅ være tilkoblet for at gnist skal komme? Alt er koblet til, men tenker iforhold til feilsøking :)

kermitt
16/01/14, 22:31
Som jeg veit, tenningsmodul, svinghjulsføler, fordeler, coil, tenningshjerne og sjølsagt tennkabler og plugger. Håper folk fyller ut for det jeg ikke fikk med, eller retter på det jeg har sagt om det er feil.

Voolvoo
17/01/14, 10:56
F.eks gåen lmm eller tomgangsmotor, bankesensor og sånt skal ikke gjøre noe så gnisten ikke kommer? Høres ihvertfall ikke logisk ut

Voolvoo
17/01/14, 22:08
Herre min hatt.... Kjøp ALDRI ALDRI ALDRI ALDERI!!!!! Tenningsdeler på biltema. Var fordelerlokket som var problemet... starta å gikk når jeg satt på det gamle. :P Kjenner jeg hater meg selv litt.
Men kunne aldri tru det var feilen mtp at fordelerlokket ble bytta i desember og sammenhengen den stoppet i :P

Pytt pytt. Nå går bilen, så skal sette i org motornett igjen. Så om noen trenger 2.4 til 240 med ferdig innlodda kabel til dysemotstander og forlenga LMM kabel så er det bare å si ifra ! :)

Jannern
17/01/14, 22:38
Just saying.. Biltema... xD

Voolvoo
17/01/14, 22:57
Faktisk min første (og siste!!) dårlige erfaring med biltema tenningsdeler :P Blir Bosch, beru eller bouigicord her etter. :)

Jannern
18/01/14, 11:58
(y) Handle på mekonomen ;) det gjør jeg hehe

850GLTsilver
18/01/14, 17:16
Herre min hatt.... Kjøp ALDRI ALDRI ALDRI ALDERI!!!!! Tenningsdeler på biltema. Var fordelerlokket som var problemet... starta å gikk når jeg satt på det gamle. :P Kjenner jeg hater meg selv litt.
Men kunne aldri tru det var feilen mtp at fordelerlokket ble bytta i desember og sammenhengen den stoppet i :P

Pytt pytt. Nå går bilen, så skal sette i org motornett igjen. Så om noen trenger 2.4 til 240 med ferdig innlodda kabel til dysemotstander og forlenga LMM kabel så er det bare å si ifra ! :)

ALDRI noensinne hatt vansker med tenningsdeler jeg har kjøpt på Biltema. ALDRI.
Klart er det at slikt som fordelerlokk og rotor og slikt er slitedeler som byttes sånn omtrent hver 20K kilometer, men har ALDRI hatt problemer med slikt derfra.
Gammelt det fordelerlokket ditt?

MadAss
18/01/14, 23:58
ALDRI noensinne hatt vansker med tenningsdeler jeg har kjøpt på Biltema. ALDRI.
Klart er det at slikt som fordelerlokk og rotor og slikt er slitedeler som byttes sånn omtrent hver 20K kilometer, men har ALDRI hatt problemer med slikt derfra.
Gammelt det fordelerlokket ditt?

Om du bytter slikt hver 20k km fra biltema, hadde jeg heller kjøpt originalt og heller kjørt 200k km på samme delene..

Sent from my Galaxy Note 3

Voolvoo
19/01/14, 11:24
Bytta fordelerlokket i desember, så trur egentlig ikke det gikk mer enn 500km :P Kjører egentlig veldig lite i privat sammenheng :P Men får ikke bytta inn fordelerlokket heller, vurderer å skrive ut kjøpsloven og vifte i tryne på biltema sarpsborg.