PDA

Vis full versjon : S60 awd



griffin
07/01/14, 19:24
Kikker litt på en S60 AWD 2004. Ser på bildet at det ikke er noe knapp for dstc. Og i intruksjonsboken står det ingen ting om dstc via dim. Er det ikke standard med dstc når det er AWD? Går det i det heletatt å deaktivere den?

Vannskelig å tyde bildet, men det ser ut som det kun er knapp for alarm og ekstralys. (Bak girspaken er kun blindlokk)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/388.jpg (http://s78.photobucket.com/user/XR6_Racing/media/awd_zpsa852a15f.jpg.html)

Stig-Arne
07/01/14, 20:59
Kikker litt på en S60 AWD 2004. Ser på bildet at det ikke er noe knapp for dstc. Og i intruksjonsboken står det ingen ting om dstc via dim. Er det ikke standard med dstc når det er AWD? Går det i det heletatt å deaktivere den?

Vannskelig å tyde bildet, men det ser ut som det kun er knapp for alarm og ekstralys. (Bak girspaken er kun blindlokk)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/388.jpg (http://s78.photobucket.com/user/XR6_Racing/media/awd_zpsa852a15f.jpg.html)

Hmmm.. litt merkelig, men DSTC skal være i knapperaden der ja.'

Etter hva jeg kan lese på VIDA på om den bilen, så har denne TRACS, og på biler nyere enn 2003 så går ikke denne ann å slå av manuelt, derfor manglende bryter.



TRACS
Funktionen dragkraftskontroll, även kallat antispinnkontroll är ett antispinnsystem som är integrerat med ABS-systemet. TRACS finns endast på bilar utrustade med fyrhjulsdrift (AWD). TRACS fördelar drivkraften mellan drivhjulen så att det hjul som har bäst väggrepp får störst drivkraft. Systemet är främst avsett som starthjälp på halt underlag i hastigheter upp till ca 60 km/h. I hastighet över 60 km/h har TRACS mycket begränsad funktion. När tändningen slås på är alltid TRACS-funktionen inkopplad. TRACS kopplas ur respektive in med en strömställare under klimatstyrenheten (CCM). Från och med årsmodell 2003 går inte TRACS funktionen att stänga av manuellt.

gaupe
07/01/14, 21:15
Denne har DSTC, og 03 var vel første modellår på S60 AWD, om eg ikkje huskar feil. Det var den bilen Haldex vart først levert.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45636213

Ser det at første år må vere 2002, sidan den over er det.

Stig-Arne
07/01/14, 21:18
Denne har DSTC, og 03 var vel første modellår på S60 AWD, om eg ikkje huskar feil. Det var den bilen Haldex vart først levert.

Er ikke så sikker på det, for etter hva VIDA sier, så skal DSTC kunne slåes av med bryter under klimaanlegget. Og denne bilen har ikke den bryteren.



DSTC
DSTC (Dynamic Stability and Traction control) - dynamiskt antisladdsystem som är integrerat med STC-systemet. När tändningen slås på är alltid DSTC-funktionen inkopplad men funktionen kan kopplas ur respektive in manuellt med strömställaren på klimatstyrenheten (CCM).
DSTC-systemet består av följande:


Men stemmer at denne bilen har Haldex ja :)

gaupe
07/01/14, 21:23
Er ikke så sikker på det, for etter hva VIDA sier, så skal DSTC kunne slåes av med bryter under klimaanlegget. Og denne bilen har ikke den bryteren.

Kom ikkje med før redigeringa, men det var ein annan på finn eg leitte opp, så vi snakka her om to forskjellige bilar :)

Ser den 05 S60 AWD, som ligg på finn, har heller ikkje DSTC-brytar.

Er rart, for min 04 S80 AWD, hadde slik brytar og DSTC.

griffin
07/01/14, 21:30
Så da har altså ikke denne DSTC men TRACS? Trodde TRACS var systemet før DSTC kom jeg.. Hadde ikke 850 -v70 opp til hmm.. 03? TRACS altså før haldex? Men da kan altså antispinn/sladd kobles ut manuelt på 02 s60 med haldex da eller?


Kom DSTC etter 04? Vet hvertfall at 05 har knapp til dette.

griffin
07/01/14, 21:32
Er rart, for min 04 S80 AWD, hadde slik brytar og DSTC.

JA Jeg trodde alle awd med haldex automatisk hadde dstc jeg da..

griffin
07/01/14, 21:34
Fant det i instruksjonsboken ja.. dstc er tileggsutstyr..

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/395.jpg (http://s78.photobucket.com/user/XR6_Racing/media/04_zps7c92214e.jpg.html)

griffin
07/01/14, 21:56
Antisladd - AYC Står at ligger i dstc, men AYC går det ikke ann å slå av. Men hvis man slår av dstc så vil AYC være aktiv? Hvordan er det da å leke seg litt i snøen?

griffin
07/01/14, 22:03
Hmmm.. litt merkelig, men DSTC skal være i knapperaden der ja.'

Etter hva jeg kan lese på VIDA på om den bilen, så har denne TRACS, og på biler nyere enn 2003 så går ikke denne ann å slå av manuelt, derfor manglende bryter.

Har en i familen som har en 01 V70 AWD. Denne skal ha TRACS, men denne har jo ikke noe knapp for å slå av manuelt..

Stig-Arne
07/01/14, 22:09
Har en i familen som har en 01 V70 AWD. Denne skal ha TRACS, men denne har jo ikke noe knapp for å slå av manuelt..

Kan vel godt hende det er tillvalg ?

griffin
07/01/14, 22:43
Men er det da sånn at det ikke er noe antisladd/spin hvis man ikke har kjøpt bilen med dstc? Altså hvis kanppen ikke er der? Eller vil det uansett være TRACS, men hvis man kjøpte med DSTC så kan man slå det av?

C.Erstad
07/01/14, 23:40
Antisladd - AYC Står at ligger i dstc, men AYC går det ikke ann å slå av. Men hvis man slår av dstc så vil AYC være aktiv? Hvordan er det da å leke seg litt i snøen?

Da gir du gass!
Av med antispinn og gi gass... Med engang du slipper gassen kobler den inn AYC/antiskrens og henter deg fint inn igjen.
Hvis ikke kan du ta en sikring og da.

griffin
07/01/14, 23:48
Hva med nyere enn 03 hvor det ikke er mulig å slå av? Hvordan er dette på S60R? Der får man vel deaktivert dstc på alle? (04-07)

Vatnehol
08/01/14, 02:17
TRACKS er opp til 00, som der står i utskriften av manualen over, så er dtsc(antisladd) ekstra utstyr menst stc ( som er antispinn) standard utrusting på alle modeller fra 00-01.
R modellene har knappen, og prefacelift modeller har knappen, noen 04 og facelift modeller mener jeg på har det i intrsumentet på kjøre computeren etter hva jeg har forstått på per turbo.
vet ikke om stc var standard utrusting utenom eu modeller.
på r modellene må man trykke fem ganger med en viss rymte for å få deaktivert fullstendig.
awd modellene mener jeg på har dtsc på grunn av awd, men jeg er på tynn is her.

shellsas
08/01/14, 06:54
TRACKS er opp til 00, som der står i utskriften av manualen over, så er dtsc(antisladd) ekstra utstyr menst stc ( som er antispinn) standard utrusting på alle modeller fra 00-01.
R modellene har knappen, og prefacelift modeller har knappen, noen 04 og facelift modeller mener jeg på har det i intrsumentet på kjøre computeren etter hva jeg har forstått på per turbo.
vet ikke om stc var standard utrusting utenom eu modeller.
på r modellene må man trykke fem ganger med en viss rymte for å få deaktivert fullstendig.
awd modellene mener jeg på har dtsc på grunn av awd, men jeg er på tynn is her.

Jeg har en 2002 v 70 2,4t awd, og på denne er det kun STC uten mulighet for å slå den av med bryter.

gaupe
08/01/14, 08:00
Jeg har en 2002 v 70 2,4t awd, og på denne er det kun STC uten mulighet for å slå den av med bryter.

Dette er siste året med viskose på v70, medan s60 fekk haldex. Så DSTC og viskose vart aldri levert.

Alle R har dstc-knapp, 04 s80 awden eg hadde, hadde det, og på xc90 07en må du inn i menyen.

griffin
08/01/14, 08:53
Okei. så det vil da si:
-Modeller opp til -00 kan ha TRACKS
-Haldex kom på V70 i 03- og alle S60
-STC kom som standard på S80
-DSTC kom som ekstrautstyr på P2 i 99-
-P2 AWD kan ha STC uten knappen på klimaanlegget for å slå av

Men har alle p2 AWD STC, men noen som ikke har knapp for det? Eller har alle Haldex AWD DSTC, men ikke alle har knappen?

griffin
08/01/14, 22:35
Er det da mulig at en 2004 S60 AWD Som ikke har knapp for DSTC hverken har: TC, SC, AYC? Er ikke det litt for godt til å være sant? :D

griffin
09/01/14, 20:14
Er det ingen Haldex eksperter her?
Finnes det S60 AWD uten "hjelpemidler"?