PDA

Vis full versjon : B230FK, plukke iser og overhale, what to do?



frealm05
07/01/14, 14:07
Heisann!
har kjøpt meg ein B230FK eg har tenkt og plukke heilt i ser og lakke opp igjen. Og når eg fyst har plukka den ifra kvarandre tenkte eg at eg kunne overhale den.. har og lyst og gjere noke for og få litt meir krefter i motoren :p men eg har ikkje so alt for god peiling på korleis og ka eg skal gjere, noken som har lyst og hjelpe meg? og korleis eg kan gjere de på billigast mulig måte? :)

Sondre93
07/01/14, 17:38
Ka er måle med motoren? Bane bruk? Skal den kjøres med lh2,4 langs vanlig vei?

frealm05
07/01/14, 17:51
Lh 2.4 på vanlig vei ja :)
skal stå i ein 242 som eg drive å laga til som sommerbil :)

Batland
07/01/14, 20:30
Da kan du vurdere følgende.
1. Dreie en grop i stemplene som måler 4,5x76mm.
2. Bytte ut T-kammen med en A eller V-kam.
3. Montere større turbo som f.eks en T3 Super 60 med A/R0,63 turbinhus. 3" utløp fra turbinhuset og 3" downpipe anbefales.

frealm05
07/01/14, 20:47
Eg har igrunn ikkje noke god peiling på ditta området.. men av en eller anna grunn har eg fått for meg tanken om og bytte ventila, doble ventilfjøre eller kva det heiter, og hone opp igjen? er ditta noke poeng i eller er det berre noke tull eg har fått i tankane? :p
har prøvd og sette meg inn i det, men er ikkje so enkelt..

Batland
07/01/14, 21:03
Mange ødelegger og sløser bort mer enn de gjør godt første gangen de begynner å klø på motorene sine. Ett godt eks. er å montere H-råder fra kina i en ellers orginalmotor med 300 sats.
Jeg ser ikke at større ventiler og dobble ventilfjærer gir valuta for pengene på en ellers orginal motor for det er ikke der hunden er begravd.

Hvis motoren er i god stand så bør man fokusere på å fjerne de værste effektsabotørene.
1. Den alt for lille originalturboen.
2. Det orginale eksosanlegget.
3. Kompresjonsforholdet som setter brutale begrensninger på kombinasjonen ladetrykk og tenningstidspunkt.
4. Den originale T-kammen.

frealm05
07/01/14, 21:28
korleis det er og kjøpe andre stempel då? og kva burde eg eventuelt kjøpe visst eg skulle kjøpt?

volvo
08/01/14, 00:42
Batland har gitt deg noen knallbra start tipps - hvis du skal endre noe/litt utover standard - følg de!
Stempelbytte har ikke noe for seg i dette tilfellet.(Naturligvis forbehold om det er feil v de du har).

Ellers høres det litt skummelt ut å skulle totalrenovere en motor, om du selv sier du ikke har noe greie på det.
Shin up motoren utvendig, det hjelper...
Om du ønsker å splitte motoren, kan det være lurt å alliere seg med noen som har gjort dette før. Selv om det ikke er rakett forskning å renovere en 230 motor,
er det nok av ting som kan gjøres feil eller gå galt.
En ABC bok om motor renovering kanskje lurt.
Vill en absolutt kaste seg ut i det, kan du jo starte med komplett paknings og lagersett til motoren, og "pakke" den om.
Men det er jo egentlig heller ikke "bare å...", for er jo fler ting som bør kontroll sjekkes når det gjelder toleranser.

Ellers er det jo også ett tanke kors når en leser " hvordan det kan gjøres billigst mulig"...
Hva har du av budsjett - det er ganske vesentlig for hva en kan gjøre.

frealm05
08/01/14, 01:54
Eg går vg2 kjøretøy no, og har hatt i ser motor eit par gangar for og bytte ventilar og sånn, men har ikkje sett meg inn i "trimming" og den slags..
og eg har ein kamerat som jobbar på eit volvo verksted som vil hjelpe meg med overhalinga når eg skal begynne på den, so hjelp med fagbrev og erfaring med ditta har eg :)
Budsjettet får eg nesten ta etter kvart, for eg har ikkje anelse om ka ditta vil koste... eg hadde håpa på rundt 250-300hk når eg var ferdig med motoren..
får når eg gjere so mykje stor med karossoriet og resten av bilen, vil eg gjerne ha ein motor som står opp imot resten og :)
Eg får og bruke verktøy og forskjellig av det eg trenge fra eit volvo verksted. So trur eg skal ha det eg trenge :)