PDA

Vis full versjon : Montere takluke i 850



Luddemann
06/01/14, 19:02
Skal på biltur til Roma med min 850, en 940 og neon kompiser. Der e det jo ganske hot om sommeren....så frister å få installert takluke.

Er det noen som har erfaring med å montere takluke i 850 Sedan?
Bare å gå løs med vinkelkutter, kjøpe et maritim-vindu å få det festet og silikonere?

Noen erfaringer? lett at det begynner å lekke? Sies det noe på EU. Er det fult lovlig?


Mvh Andreas :D

hgnubel
06/01/14, 21:00
Finn en som hugger en 850 med luke og flytt over taklukekasetten og hele takplaten :)

Takluken på disse er en komplett enhet med luke, motor, innertrekk og den har dreneringspunkter i alle fire hjørner hvor du kan feste dreneringsslanger.

Men jeg ville heller ettermontert ac om du ikke har det :p Mer knot, men å få sveist på takplaten og få det pent, lakket og tett er heller ikke superlett med mindre du er karosserimann..

Børge Vikebø
06/01/14, 21:27
Webasto har takluker beregnet for bil, kommer med alt du trenger for montering til rundt 7-8 lapper.. Hellanor skaffer.

Luddemann
06/01/14, 23:55
Ok Når det er såppas dyrt å få tak i nytt tror jeg å høre med en skraphandler e mer aktuelt.
Du sier du heller ville ettermontert en AC.... Hva er det for noe?
Menså jeg skjønner å montere en maritim luke er veldig jalla, og ikke sikkert det blir pent eller passende.... Skjønner jeg deg rett.
Skal forhøre meg rundt om om det er noen som har brukte takluker. Men var disse bilene levert med takluke i utgangspungtet da?

Takk for svar!
Mvh

Jimmen
07/01/14, 00:34
AC er Air Condition, altså.. Velger du 16 grader på varmeapparetet, så blir det faktisk 16 grader i bilen.

Luddemann
07/01/14, 17:09
Oja, hehe lol.

850GLTsilver
07/01/14, 19:23
Ok Når det er såppas dyrt å få tak i nytt tror jeg å høre med en skraphandler e mer aktuelt.
Du sier du heller ville ettermontert en AC.... Hva er det for noe?
Menså jeg skjønner å montere en maritim luke er veldig jalla, og ikke sikkert det blir pent eller passende.... Skjønner jeg deg rett.
Skal forhøre meg rundt om om det er noen som har brukte takluker. Men var disse bilene levert med takluke i utgangspungtet da?

Takk for svar!
Mvh


Jodda, utrolig nok ble de levert med både AC og takluke i gitte tilfeller.
Men å sette i gang med å skjære hull i taket på disse betrakter jeg som nær galskap.

AC-sett koster neppe særlig mer enn ei god luke, og funker langt bedre.
For ikke å nevne: Langt stillere.

"Brukte" luker til disse bilene er vel langskudd så det holder.

Luddemann
07/01/14, 23:21
Ok. Så det du egentlig sier er at det ikke er noen god ide å skjære hull i taket, og at det er svært vanskelig å få tak i disse orginale lukene.
Forstått deg rett da? :P
Så egentlig bare å legge dette prosjektet dødt...?

Takk for svar!
Mvh

mrstfu
08/01/14, 10:59
Å få tak i AC er mye lettere enn å få tak i luke, enda verre å få tak i luke som funker. Alt er i utgangspunktet plug&play med ACen, mens det må skjæres og sveises med takluka. Og den gir deg i prinsipp ikke særlig mer enn et åpent vindu gor deg. Litt mindre blåst rett i trynet, men susinga er der likefullt.

hgnubel
08/01/14, 11:41
Det er selve jobben med å kutte og eventuelt sveise på hele eller deler av takplaten jeg er mest bekymret for. Her har du en som har gjort det: http://forum.vccn.no/showthread.php?5897-Slettmyr-Volvo-855-T5-R-design!&p=282038&viewfull=1#post282038

Å få tak i taklukekassett tror jeg ikke er noe problem. Mange av disse bilene kom med luke, og spesielt slitt blir de nok ikke normalt sett. Kanskje hvis de ikke smøres på service på et par år, og/eller eier lar dem gro fast for så å prøve å åpne den uten å være litt forsiktig.. Pakningen mot taket skal være å få tak i ny original fremdeles.

Luddemann
09/01/14, 22:47
Ok. Skal se litt mer på det her.
Greien e jo at det e ikke bare temperaturen i Roma som styrer meg.... men utseende selfølgelig.... hehe....
Så AC ekke en dum ide, men jeg ville gjerne hatt luken også, fordi det er etter min mening råkult! :P

Noen ideer på kor ejg kan få tak i disse orginal lukene?
Jeg forhørte meg tidligere med en skraphandler i Bergen, og de sa at de var sluttet med å selge deler, og han viste ikke om andre i Bergens- området som gjorde det heller da det ikke lønnet seg...
Må bare dra på jakt på facebook grupper og slikt da.... :-/ Har på følelsen at det ikke e så lett å få tak i... Noen tips på kor jeg kan henvende meg for å få tak i?
Jeg sjekket opp "Webasto" som jeg fikk tips om lenger oppe, men var opp i 10 000 klassen. Det er det ikke vært!
Alt i alt, er det vært strevet for litt bedre utseende?
Takk for alle svar!
Skal ta opp til vurdering om jeg skal ta fatt på dette eller ikke. Må jo bli bra også.... :P

Mvh

hgnubel
09/01/14, 23:24
Petter M her på forumet kan kanskje hjelpe deg med luke, ellers er det også en veldig trivelig kar på Seim i lindås som hugger mye slike biler. Han har annonser for deler på finn hele tiden og signerer med EAS eller Eivind men fant ikke nummeret hans her nå.

Luddemann
19/01/14, 14:23
Oki, skal sjekke det opp :D

Luddemann
19/01/14, 14:57
http://www.youtube.com/watch?v=3k82fz0GJQs

Se den videoen... dette virker jo helt overkommelig da.... gjør det ikke? :D