PDA

Vis full versjon : Må drivaksel byttes ved drivleddhavari?



way_
06/01/14, 11:19
Jeg har en 2006 XC70 som brøyt sammen rett før jul. Har regnet med at det var drivleddet (drivknuten) VF som måtte byttes. Når jeg blir ringt opp fra Bilia så forteller de at hele drivakselen må byttes. Det går nemlig ikke å bytte bare drivleddet og at Volvo ha aksel og drivledd som én del. (!!)

Ringte litt rundt til bl.a Mekonomen-verksted som sier at de kan bytte drivleddet uten å måtte bytte aksel.

Er det virkelig sant at Volvo MÅ bytte drivakselen ved drivleddhavari? Blir ganske dyrt dette her...

Anders Mathiesen
06/01/14, 11:38
Kanskje et skudd i blinde, men tror det var slik at ytre knute kan byttes men indre ikke? Indre som har gått hos deg? Rett meg hvis jeg tar feil!

Ola Hagen
06/01/14, 16:32
har i allefall fått beskjed selv at hvis indre knuta ryker så må hele byttes, mens den ytre kan byttes for seg selv..?

way_
06/01/14, 18:10
har i allefall fått beskjed selv at hvis indre knuta ryker så må hele byttes, mens den ytre kan byttes for seg selv..?

Da har jeg gjort litt undersøking. Volvo har kun én delepakke hvis enten den indre eller den ytre drivknuten ryker. Denne delen inkluderer hele pakka med begge drivknuter, mansjett, drivaksel mm. Denne delen koster nesten 6000,- over disk hos Volvo. Er for øvrig 1000,- i pant på den gamle akselen om den leveres inn.

Derimot så får man kjøpt ytre drivknute løst hos bla Skruvat og Mekonomen. Noen som har erfaring med denne: http://www.skruvat.no/Drivknut-P15980.aspx ?

På den annen side kan man få hele pakka lik den som Volvo selger levert på døra fra USA for ca 1500,- inkl frakt og moms.

http://www.fcpeuro.com/products/volvo-cv-axle-shaft-front-left-v70-xc-and-xc70-7808n

Er riktignok til en 2,5T bensin, men det er vel same AW55-50 på både bensin og diesel?

Noen meninger?

64PV
06/01/14, 19:13
Den akselen som fcp selger ser ut til å være en Kinesisk EMPI aksel (Brand: Empire).
De er billige, men kvaliteten er deretter.... Ville ikke brukt penger på de.
Kjøpte EMPI til en Pajero jeg har. Venstre aksel var i orden. Den høyre ville ikke gå rundt med mindre drivknuten var helt rett.
Med andre ord, ubrukelig. Den amerikanske forhandleren ville ikke ta den i retur, så jeg bestillte en til (de kostet 800 kr). Den var akkurat som den første.
Så da var det å demontere drivknuten og se hva som var galt... brukte et par timer med dremel og freste bort maskineringskanter/støpekanter her og der.
Så fikk jeg til slutt knuten til å flekse tilstrekkelig. Det er særdeles dårlig kvalitet på maskineringsarbeidet. Stålet ruster som f... Flasser av store flak med gravrust allerede etter første vinteren.
De orginale fra 98 er blanke og fine i stålet.
Mansjettene er også av betydelig dårligere kvalitet enn orginale, så jeg er spent på hvor lenge de holder.

Det var min skrekkhistorie om Empi... ville nok kjøpt orginal Volvo hvis jeg skulle bytte på min S60.

Ola Hagen
06/01/14, 19:20
fant en ikke så gammel tidligere tråd om driv aksel, mye fint informasjon der :)

http://forum.vccn.no/showthread.php?60795-Delenummer-for-Drivaksel

angående dela på ebay så får du jo søkt opp driv aksel på delenummer, så kan du satse på at det er org volvo. Drivaksel får mye juling gjennom levetiden til bilen så dette er nok lurt å putte inn nok penger i enn billigst mulig.

Anders Mathiesen
06/01/14, 21:18
Bestilte nettopp original volvodel fra Tasca Automotive (Cranston, USA) på eBay, de forhandler originale deler til Volvo, Ford og Mazda. Kanskje de har drivaksel til deg, jeg har bare gode erfaringer med det kjøpet, greit å spore og overkommelige fraktpriser.

aarnes
07/01/14, 14:58
TAsca er ålreite, men husk på at en drivaksel veier en del, og ukurrant postelement generelt, og du får også mva i tillegg.
6000kr høres mye ut, men etter å selv ha forsøkt meg på EMPI og annet skrot, så er jeg ikke i tvil om hva jeg gjør neste gang.