PDA

Vis full versjon : Problem med speedometer ++++



Jan Olav
05/01/14, 20:23
Får begynne fra starten. Fikk abs lys mangel på eu og tenkte å trikse litt. Tenkte å koble to av pærene sammen for da lyser de når tenningen vries om og skal slukke når bilen går. Feks: abslys og servicelys.

Satte på laderen på bilen for å kunne ha på lys inni bilen og radio på. Koblet sammen pærene og satt ting sammen igjen. Vred om tenningen, men nå lyser ikke noen av lysene (olje,motor, osv...). Tok av ledningene igjen, men fremdeles samme visen. Men som ikke at det er nok så lyser batterilyset når håndbrekken er på når bilen går. Når brekket taes av så lyser ikke batterilyset lengre.
Men når eg kjører så blinker batterilyset og speedometer,bensin, osv... fungerer av og på i takt med batterilyset. Dvs er batterilyset av så virker speedometer.

Vet det ble veldig mye å lese for dere, men håper noen kan bistå med litt hjelp. Har kortsluttet noe og bør bytte hele instrument panelet?

Sendt from my Xperia Z.

Naske
05/01/14, 20:39
Hva slags bil og årsmodell er det vi snakker om her?

Høres ut som du trenger et nytt instrumentpanel. Du fjernet og koblet på instrumentpanelet med strøm på alle sikringene?

Ikke for å være moraliserende, men abs skal fungere både for din og andre bilisters sikkerhet. Det er lettere å utbedre feilen enn å tjuvkoble instrumentpanelet. Kobler du til servicelampa, så skjønner også eu-kontrolløren at det er ugler i mosen, da abs-lampa skal slokke relativt raskt.

Jan Olav
05/01/14, 20:46
Det er en volvo 850 1996 modell. Ja, eg fjernet det med støm og alle sikringene i. Noe som ikke er videre lurt ved nærmere ettertanke.

Eg ser moralen absolutt, men akkurat nå må eg bare få godkjent bilen (med minst mulig middler) så den går ann å kjøre.

Sendt from my Xperia Z.

Naske
05/01/14, 20:56
Skjønner problemstillingen. Kanskje du kan låne instrumentpanel av noen og se om problemet forsvinner.

Jeg hadde samme feil med min 1997 Volvo 850. Startet blindt med styreenheten, da jeg leste at dette var den mest sannsynlige årsaken for abs-lampe som kommer og går.

Kjøpte hunn-torx og silikon på biltema, samt loddebolt og loddetinn på dealextreme. Brekte opp abs-styreenheten og loddet den om, med total kostnad på cirka 150 kroner.
Mens du har fjernet styrenheten, kan du bruke et multimeter på kontaktstykket og sjekke motstanden på hvert hjul. Skal være ca 1050 ohm.

Gjør du dette har du fikset en styreenhet som alltid vil gå i stykker, siden du eier en 1996 modell. 1996 og 1997 modell av Volvo 850 har svakere styreenheter enn de tidligere 850´er. Du får samtidig sjekket motstanden i hver abs-sensor fra kontaktstykket. Da vet du både at kabler, kontakt og sensor er i orden.

Jan Olav
05/01/14, 21:02
Hadde abs modulen av og gav den til en som eg trodde hadde roen på dette. Men han endte opp med å knekke deler av printkortet som er inni når han skulle åpne den. Så eg må ha en ny modul, men de koster flesk og er ikke lett å få tak i brukt heller da eg skal ha den typen med kontakt som er ved siden av og ikke direkte i.

Sendt from my Xperia Z.

Naske
05/01/14, 21:07
Huff, nå skjønner jeg hvorfor du ville koble ut pæra. Ingen hogger i nærheten der du bor?

Jan Olav
05/01/14, 21:52
Jo, har en som ikke er så veldig langt unna. Han hadde ikke modul sist eg hørte med han. Skal høre om speedometer i morgen.

Sendt from my Xperia Z.

Naske
05/01/14, 21:56
Pass på at du får riktig instrument. Det finnes både VDO og Yakazi. Tror VDO er vanligst. Pass også på at du får riktig styreenhet, med eller uten tracs dersom du har forjulsdreven bil.