PDA

Vis full versjon : Beste måte å fikse denne rusten?



heltgrønn
05/01/14, 15:57
Forrige eier gikk rundt med bilen og havnet på taket. Gikk bra med bilen, det er jo tross alt en Volvo, men takhjørnet bak på høyre side fikk seg en liten kavring. Bilen ble sendt til verksted for å rettes opp og lakkeres, og den godeste lakkereren var veldig raus med sparkelen og kanskje ikke like raus med rust-dreper'n; både lakk og sparkel sprakk, og under var det jo selvsagt rust. Begynte å fjerne den i fjor sommer, men av en eller annen grunn gjorde jeg det ikke ferdig. Sikkert fordi det var et hull, og jeg var usikker på om det kunne være rust på innsida. Ble liksom ikke noe mer av det, hadde vel ikke tid. Hullet var det jeg som laga da jeg holdt på med vinkelsliper, men mener å huske at det var noen små sprekker i metallet fra før. Sikkert derfor det begynte å ruste igjen.

Forslag til hvordan dette kan fikses? Bør jeg egentlig bare sage ut hele biten og erstatte den, og da for å forsikre meg om at det ikke er rust på innsida?

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1.jpg?t=1388933530

Etern1ty
05/01/14, 22:00
puss ned hele driten, legg på rustbjørn der det er tykt med rust og puss av dagen etterpå. sjekk på insiden under dørtrekket med en lykt om det er noe rust? mest sannsynlig ville jeg ikke tro det er noe rust på innsiden ettersom lakken burde i teorien være i orden på innsiden

heltgrønn
06/01/14, 16:44
Har Ferro-Bet rustfjerner liggende, gjør denne samme susen? Har ikke testet den enda, er i ferd med å gjøre det nå, på en metallbit jeg fant i verkstedet.

Blir resultatet av disse rustfjernerne permanent, eller må jeg regne med å måtte ta en ny runde om et år eller to? Altså, tar den all rusten? Blir vel så jeg også pusser i tillegg, men hvor mye skal man stole på rustfjerneren?

Sondre93
06/01/14, 16:55
Min erfaring er at det er 1 ting som funker. Kapp og sveis....

Rust middel er bare en midlertidig reperasjon som bremser videre rust.

vassengen
06/01/14, 17:15
Jeg hadde , pussa bort all synlig rust, og tinna det for å slippe å bruke så mye sparkel..
Om Du velger å bytte hele hjørnet hadde jeg ihvertfall tinna sveisene, for da blir det faktisk tett..

heltgrønn
06/01/14, 21:16
Vil jo helst at det skal holde og at jeg bare trenger å gjøre det en gang.. Jeg kan kappe vekk biten og så sveise på en ny en da, uten noe ekstra om og men? Er vel ikke så mange deler på bilen som er verre å bytte enn denne her.. hehe :P

Jada,vet det er best å sveise på en ny bit.. men hva med å kappe vekk biten og bare fylle hele hjørnet med glassfibersparkel eller noe sånt? "Litt" amatørmessig, men hey.. Etter lakkering vises det nå ikke uansett. Bare lufter tanker her, altså - mulig jeg bare får en kompis til å gjøre sveisinga eller noe. Når dere gjør sånt, former dere delene sjøl, eller kapper dere riktig bit fra en annen bil? Ser for meg at det kan bli vanskelig å forme hjørnet fint om man gjør det fra bunnen av. Hva slags sveiseapparat bør jeg forresten bruke? Har bare elektrode-apparat. Brenner vel bare høl i hele greia (med mindre man bruker lav strøm og tynne elektroder?) Funker dette her ok? Kommer sikkert ikke til å bruke det SÅ mye uansett.. http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-MIG-90-17153/

Hvordan tinner man, forresten? Noe sted man kan lese mer om det?

Team Tynner
07/01/14, 00:03
Bare å kappe ut å sveise inn nytt stål ja,dra på skroten feks å skjær ut en bit av en donor bil:)Bare pass på å holde det kaldest mulig når du sveiser,fort for att takplata kan slå seg viss det blir for varmt!Sveis ett pungt å kjøl det ned før du tar ett nytt;)Ville brukt glassfiber oppå tilslutt.Bedre å lære seg å tinne på en mindre utsatt plass!Lykke til;)

heltgrønn
07/01/14, 00:19
Nesten enklere å bare sveise hele området og pusse det ned da? Evt. kan jeg jo prøve det først og se om det funker, og heller bytte ut biten etterpå om det ikke går no særlig? Er ikke så veldig mye metall igjen, altså.. Vil tro at det kanskje er rundt en mm på det tynneste.

kermitt
07/01/14, 02:08
Sandblås det forsiktig og gjør ordinært grunnarbeid oppå. Funker gull!

larsverm
07/01/14, 08:53
Vil tro at det minst heldige forslaget her er å kappe ut og fylle i med noe annet - kan man ikke stå i fare for å svekke konstruksjonen på dette punktet da?

Jeg ville nok satset på pussing/sandblåsing og så videre, men gjør det grundig. Rust har lett for å komme tilbake.

Team Tynner
07/01/14, 11:26
Kommer også ann på hva du vil legge i bilen.Skal du bare bruke den opp er det liten vits å gjøre mye ut av det,men skal du ha den lenge må det gjøres skikkelig;)

heltgrønn
07/01/14, 13:35
Tja.. Det er jo en veldig fin bil, lenge mellom å se like fine eksemplarer på veien.. :) Men er jo ikke noe i veien for å prøve å gå rustfjerner-veien først, sandblåse osv, og lakkere over med noe midlertidig, og så heller lakkere fint om en stund om det ser ut til å holde. Om det blir bobler bør man vel gå mer drastisk til verks.