PDA

Vis full versjon : Diverse spørsmål om 240, turbo, godkjenning ++



heltgrønn
05/01/14, 13:16
Postet denne tråden på bilforumet uten den helt store responsen. Prøver her i stedet.

Jeg har en ganske fin 1988 240 stående, og har planer om å fikse den opp. Den er 99% original, hvilket også betyr 4-trinns kasse, B230F, fjører som gjør at man føler man kjører båt osv.

Nuh, senking er ikke det jeg skal spørre om, men derimot turbo; og ja, jeg vet at det er en veldig bra tråd om det på forumet her, og den har jeg lest. Skal dog ikke garantere at jeg fikk med meg alt, men tror jeg fikk med meg det meste.

Ok - sett at jeg har gjort alt som trengs på motor for å få turbo osv til å fungere, men er det noen måte å beregne hvor mange hest motoren får uten å sette den i en benk, eller blir det bare gjetting?

Så vidt jeg skjønner får jeg ikke godkjent bilen uten å ha papirer på motoreffekten, men jeg har lest på veven kan det faktisk variere fra benk til benk hvor mye som blir målt. Er dette tilfelle, og i så fall, hvor bør man få benket bilen slik at papir-biten blir i orden? Leste forresten på et eller annet sted at BT ikke vil godta papirer som kommer fra benker i Norge, så man må til Tyskland eller noe for å få dette gjort. Innmari tungvint om det er tilfelle.

Det er jo ei sabla papirmølle for å få alt til å gå opp, så jeg heller mer og mer mot å sette i en 940-motor med turbo. Der har man jo alt 170(?) hest, og så kan man sette på en større turbo, om jeg har forstått rett. Med visse begrensninger, regner jeg med. Men om man gjør det, må man ikke etterpå gjennom nøyaktig samme papirmølle som hvis man bare setter turbo på motoren som alt står i bilen?

En siste ting (for now) - finnes det noen komplett liste over ting som må gjøres på 240-en for å få den godkjent med turbo? I følge Volvo Norge som jeg snakka med for et par år siden angående dette (eller var det BT; har slettet mailene, tror jeg), er maks antall hest i 240-en 220. Nå husker jeg ikke om jeg spurte dem om dette, men er det mulig å få den godkjent med mer om man gjør de nødvendige oppgraderingene? Hadde vært artig å ha 250-300. Kjenner jeg BT rett er vel 220 det absolutte taket.. :(

Jan turbo
05/01/14, 15:50
Du får ikke godkjent 200 serie bil med mer enn 220hk uansett. Men det du gjør er at du setter inn lh 2,4 i fra 200 serie 89-93 mod,og så bruker du motor og hjerner fra 940 turbo(fk 135hk el ft 164 hk) da er det bare å vise hos bilvrangsynet.Dette skal gå greit hvis mont og slikt ser bra ut.

heltgrønn
05/01/14, 19:36
Da får jeg maks 164 hk? Hva annet kan jeg gjøre for å nærme meg 220? Om jeg først skal gjøre jobben er det jo ønskelig å få så mye som mulig ut av prosjektet. Er det noe å tjene på annen kam og sånt noe da?

Forresten noen formening om hva det kan koste for en sånn motor? Må vel ha girkasse og diverse i tillegg?

TurboNoob
05/01/14, 21:20
En komplett B230FK/FT får du fra 7-8000 og oppover.
Girkasse er litt ymse, ettersom det er flere å velge mellom. Du har en 4-trinns, altså en M45, som er den som tåler mest, uten å bygge om til hydraulisk clutch eller gå for ZF/Getrag.

En B230FT har originalt ca 165HK. Hva du gjør med den etter godkjenning er det bare du som trenger å vite.

larsverm
05/01/14, 21:35
I tillegg til 135 eller 165 hk i 940, kunne man strengt tatt som "originalt ekstrautstyr" også få såkalt Turbo+ med 190 hk.

bechlaffen
06/01/14, 11:25
Anbefaler og gå for fk motoren den er enklere og få godjent pågrunn .av 135 hk. Men er enklere å søke om turbo bytte å cam for og få de godjent seinere ingen som klarer og få 220 hk i vogn kort kan bare ha278 nm og det bremser en del hester

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

heltgrønn
06/01/14, 16:23
Fikk akkurat mail fra BT; var tydeligvis ikke det helt store kravene for å få bilen godkjent med ny motor, men jeg måtte søke om dette FØR jeg evt byttet. Noen som aner om dette koster noe? Hadde jo ikke vært noe pes å bare sendt inn en søknad.

Daniel.B
06/01/14, 19:47
Fikk akkurat mail fra BT; var tydeligvis ikke det helt store kravene for å få bilen godkjent med ny motor, men jeg måtte søke om dette FØR jeg evt byttet. Noen som aner om dette koster noe? Hadde jo ikke vært noe pes å bare sendt inn en søknad.

Om det koster noe å sende og få svar på en søknad? Nei, det gjør det ikke.
Eneste er at du må betale rundt 500 kr for en godkjenningstime, når den tid kommer. ;)

knetrom
07/01/14, 16:41
Du kan bremse i Norge, de har godkjente leverandører av bremsepapirer. Spør Vegvesenet om tips til lokale steder du kan benke bilen når du søker.

Jeg hadde gått for FT hvis du får tak i, evt forsøk deg med å få godkjent FK med effekt som en FT, så har du i hvertfall litt effekt i vognkortet