PDA

Vis full versjon : bakaksling(demontering av diff)



NilsenTurbo
07/06/10, 22:42
Hei, jeg lurer på hvordan jeg skal få ut diffen fra bakakslingen på folkelig vis, uten å bruke spesialverktøy? det er forøvrig en 1031 med org. lamelldiff. Har hørt at pinjongen må taes ut først..Og er det nødvendig å shimse opp igjen, etter man har tatt den ut og inn igjenn?

ChrML
07/06/10, 22:54
Diffen er bare å ta rett ut når stikkakslene er ute og lagerskålene er skrudd ut. Det kan hende diffen sitter, da må den dras ut med makt. Hvis du ikke klarer det med håndmakt så har jeg funnet ut at det enkleste bare er å legge et håndkle eller noe foran og dra den ut med spansett.

http://www.chrml.net/media/bil/project/20090712/IMG_4672T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20090712/IMG_4672.JPG) http://www.chrml.net/media/bil/project/20090712/IMG_4673T.JPG (http://www.chrml.net/media/bil/project/20090712/IMG_4673.JPG)

Veit at noen legger en skrutrekker mellom kronhjulet og kanten på klokka, men det er ikke helt bra. Skal helst unngå å bruke noe metall direkte på kronhjulet, kan lage en liten skade med litt uflaks som kan lage ulyder.

Når den skal inn igjen så er det bare å legge den oppå med lagerskålene på og banke den forsiktig nedover med gummihammer på hver side til den er nede. Og sette på lagerbukkene på samme side og samme vei som du tok de av (viktig!!).

Trenger ikke å shimse på nytt når du tar ut og setter inn samme diffen igjen.

NilsenTurbo
07/06/10, 23:08
Den metoden hørtes kurrant ut, håper jeg får den ut med håndmakt da :P Resten har jeg klart, det med at det er veldig viktig at lageroverfallene må sitter på samme side som de gjore, er jeg fullt klar over :) skal bare bytte innmat fra en annen lamelldiff, men frykter for at kronhjulet og pinjongen må byttes, så veldig slitt ut:( men det er ikke no lyd fra bakakslingen så håper jeg slipper. Snakka me en rallycross kar, og han kunne shimse opp om det måtte til:)

Takk for svar:D

Soulair
08/06/10, 17:29
Den metoden hørtes kurrant ut, håper jeg får den ut med håndmakt da :P Resten har jeg klart, det med at det er veldig viktig at lageroverfallene må sitter på samme side som de gjore, er jeg fullt klar over :) skal bare bytte innmat fra en annen lamelldiff, men frykter for at kronhjulet og pinjongen må byttes, så veldig slitt ut:( men det er ikke no lyd fra bakakslingen så håper jeg slipper. Snakka me en rallycross kar, og han kunne shimse opp om det måtte til:)

Takk for svar:D

Har demontert et par 1031 akslinger, og har ikke hatt problem med å få diffen ut.:) Hvis du allikevel skal åpne lamelldiffen, så anbefaler jeg at du bytter ut kryssakslingene og nye lameller. Fåes kjøpt hos Pedersens Racing (http://www.pedersens-racing.no/bil/utveksling/)

Jeg fikk forresten også hjelp fra en fyr som driver med rallycross, og han har visstnok byttet lager og shimset inn over 20 differ til Volvo. For han er det kun sellholm som duger, men jeg husker ikke hva han het.. Lurer på om vi snakker om samme fyr?

ChrML
08/06/10, 19:16
Har demontert et par 1031 akslinger, og har ikke hatt problem med å få diffen ut.:) Hvis du allikevel skal åpne lamelldiffen, så anbefaler jeg at du bytter ut kryssakslingene og nye lameller. Fåes kjøpt hos Pedersens Racing (http://www.pedersens-racing.no/bil/utveksling/)

Jeg fikk forresten også hjelp fra en fyr som driver med rallycross, og han har visstnok byttet lager og shimset inn over 20 differ til Volvo. For han er det kun sellholm som duger, men jeg husker ikke hva han het.. Lurer på om vi snakker om samme fyr?
De 1031 akslene jeg har vært med på/sett på har blitt demontert har det aldri vært et problem å få ut diffen, kan bare tas rett ut. De har hatt åpen diff riktignok.

På alle de tre slyngdiff klokkene jeg har tatt diffen ut fra (1041 og 1065) så har den sitti godt fast nedi der og har måttet bli dratt ut med spansett. Ikke vært sjans å få de ut med håndmakt.

Soulair
08/06/10, 21:21
De 1031 akslene jeg har vært med på/sett på har blitt demontert har det aldri vært et problem å få ut diffen, kan bare tas rett ut. De har hatt åpen diff riktignok.

På alle de tre slyngdiff klokkene jeg har tatt diffen ut fra (1041 og 1065) så har den sitti godt fast nedi der og har måttet bli dratt ut med spansett. Ikke vært sjans å få de ut med håndmakt.

Har aldri tatt ut differ fra multilink, men det virker som den sitter godt på bildene!

ChrML
08/06/10, 21:43
Har aldri tatt ut differ fra multilink, men det virker som den sitter godt på bildene!
Var likt på en 1041 aksel jeg tok ut diffen fra. Kun alle slyngdiffene jeg har tatt ut jeg har opplevd det på sålangt.

asdf
09/06/10, 18:11
Jeg har plukka ut noen slyngdiffer og de har omtrent ramla ut med en gang man har tatt av lagerbukkene.

NilsenTurbo
13/06/10, 17:57
Har demontert et par 1031 akslinger, og har ikke hatt problem med å få diffen ut.:) Hvis du allikevel skal åpne lamelldiffen, så anbefaler jeg at du bytter ut kryssakslingene og nye lameller. Fåes kjøpt hos Pedersens Racing (http://www.pedersens-racing.no/bil/utveksling/)

Jeg fikk forresten også hjelp fra en fyr som driver med rallycross, og han har visstnok byttet lager og shimset inn over 20 differ til Volvo. For han er det kun sellholm som duger, men jeg husker ikke hva han het.. Lurer på om vi snakker om samme fyr?

Gikk lett som bare det, å ta ut diffen, tok den ut med håndmakt. Skal årne opp diffen bra, i sommer, skal bare ha bilen kjørbar nå. Det er helt sikkert samme pesjon vi snakker om ja, volvo kar, ved navn Stig Simonsen. Jobber på esso melhus. han skulle setter i en sellholm diff i bakakslingen han har nå, så da skal jeg kjøpe den som står i.

Enn annen ting, er det nødvendig å bruke antispinn olje fra volvo, eller kan jeg bruke andre merker?

ChrML
13/06/10, 18:01
Gikk lett som bare det, å ta ut diffen, tok den ut med håndmakt. Skal årne opp diffen bra, i sommer, skal bare ha bilen kjørbar nå. Det er helt sikkert samme pesjon vi snakker om ja, volvo kar, ved navn Stig Simonsen. Jobber på esso melhus. han skulle setter i en sellholm diff i bakakslingen han har nå, så da skal jeg kjøpe den som står i.

Enn annen ting, er det nødvendig å bruke antispinn olje fra volvo, eller kan jeg bruke andre merker?
Kan fint bruke Castrol sin LSD olje for eksempel.

NilsenTurbo
13/06/10, 19:15
Om jeg skal bruke diffhuset fra den andre diffen, går det ann å flytte over shimsen fra den jeg har? den som jeg plokket ut er helt raser inni.

ChrML
13/06/10, 19:24
Om jeg skal bruke diffhuset fra den andre diffen, går det ann å flytte over shimsen fra den jeg har? den som jeg plokket ut er helt raser inni.
Jeg ville ikke satset på det uten å kontrollmåle backlashen. Hvertfall ikke hvis det er to helt forskjellige differensialer.

Soulair
14/06/10, 07:32
Gikk lett som bare det, å ta ut diffen, tok den ut med håndmakt. Skal årne opp diffen bra, i sommer, skal bare ha bilen kjørbar nå. Det er helt sikkert samme pesjon vi snakker om ja, volvo kar, ved navn Stig Simonsen. Jobber på esso melhus. han skulle setter i en sellholm diff i bakakslingen han har nå, så da skal jeg kjøpe den som står i.

Enn annen ting, er det nødvendig å bruke antispinn olje fra volvo, eller kan jeg bruke andre merker?

Jeg har kun hatt litt strev med å få ut diffen dersom de ikke taes rett ut. Da kan de kile seg.

Magne Løvseth (husket omsider navnet:)) heter han forresten som skrudde sammen bakakslingen min. Er visst litt kjent i rallycross-miljøet.

Som sagt, så anbefaler jeg at du bytter kryssakslingene hvis det er diffbrems du har skaffet deg. De originale knekker ved hard bruk, og i verste fall løsner bitene helt og dermed skader diffen!