PDA

Vis full versjon : Manglende ryggelys



PekaillVolvo
04/01/14, 01:32
Godt nytt Volvo-år til alle!

Har en 245, 93-modell...

Noen som har en formening om hva som kan være årsaken til at ryggelysene mine har forsvunnet? Ja, ikke fysisk, selvsagt, men det lyser fint lite når jeg setter den i revers...

Samtidig virker det ikke som om det er noen sikring direkte på ryggelys, i følge sikringsboksen... eller går alle baklysene på samme sikring? I så fall nr. 5?
Tips og vink hit eller dit hadde vært flott! :)

Midt_i_skauen
04/01/14, 06:50
Kan vel være defekt ryggelysbryter .. eller brud i en ledning ?

PekaillVolvo
04/01/14, 11:33
Ja, det kan det nok være... Og for eksempel hvor finner man ryggelysbryteren? :)

Arne94
08/01/14, 13:24
Ryggelysbryteren står på girkassen, så du må under bilen :)

Sjekk for brudd på ledning/isolasjon. på min 245 hadde isolasjonen blitt gnaget av slik at det jordet seg..

PekaillVolvo
11/01/14, 23:32
Ok... Hvor hadde det gnagd? I området rundt bryteren eller lenger opp i systemet?

Arne94
15/01/14, 15:37
Til meg hadde de gnagd mellom spakestell og kassa..

PekaillVolvo
17/01/14, 12:31
Ok... skal sjekke nå, tenker jeg...

PekaillVolvo
17/01/14, 14:41
Var på en grav her nå, og så vel i praksis lite eller ingenting som var galt, i den grad jeg så og kjente på rett sted og ledning... var jo ikke så mange ledninger der heller, da... Hva skal man se etter, kjenne etter? Lå jo litt kjelkete til også, da, strengt tatt...

Men det er ikke sjanse for at det er en eller annen form for sikring eller noe slik lenger oppe i systemet?

Arne94
20/01/14, 01:36
Prøvde du å ta av ledningene inn til bryteren? pluss og jording inn dit kun..

Mulig at det er dårlig kontakt, sjekket pærene/sokklene at de har kontakt? om ikke så er det bryteren din som er tullette! ;)

850GLTsilver
20/01/14, 09:36
Var på en grav her nå, og så vel i praksis lite eller ingenting som var galt, i den grad jeg så og kjente på rett sted og ledning... var jo ikke så mange ledninger der heller, da... Hva skal man se etter, kjenne etter? Lå jo litt kjelkete til også, da, strengt tatt...

Men det er ikke sjanse for at det er en eller annen form for sikring eller noe slik lenger oppe i systemet?

Enkel krets.
Sikring #5, via bryteren og så rett bak til ryggelampene.

Kan ta med at det er en blå ledning fra sikringen.
På manuelle girkasser er den andre ledningen fra bryteren sort, går via et koblingspunkt over til en Rød/Sort ledning bakover til ryggelampene.