PDA

Vis full versjon : Oljelekkasje ved bunnpanne, hjelp..



Espein
07/06/10, 22:21
Hei.
Under turboen går det ett rør til bunnpanna, litt under oljefilteret. Røret til turboen sitter i 2 muttere, men ved bunnpanna er den liksom "inni"...

Har jeg ett helsikes til problem nå som jeg har lekkasje ved det røret nederst? Lekker EN DEL olje der...

Anders-
07/06/10, 22:22
Bytte pakning i bånn av røret, vanlig problem... Løsne røret og dra det rett ut, rengjør og ha på den nye ringen... Koster under 100kr på volvo..

Du bruker vel en time på hele operasjonen hvis du inkluderer håndvask og ett toalettbesøk med halvannet donald

Espein
07/06/10, 22:30
Sånne svar gjør livet herlig, tusen takk! :)

Er vel ikke dumt å skifte olje og filter samtidig?
Kanskje montere sandwich også, så jeg kan ha oljetrykk og oljetemp? :)

jonass
07/06/10, 22:32
Viktig og påpeke at det ikke er en simmering, men en pakning, så du ikke fremstår som en dott når du bestiller en:D

Espein
07/06/10, 22:37
Hehe, greit :)
Noen som finner den på bcb? Finner den ikke jeg.. B230et :)

ChrML
07/06/10, 23:03
Kjøp 2 stk av den nedre pakningen og monter dobbelt opp med det. Da blir det trangere i hullet og da er det garantert at det ikke kommer til å lekke. Når min lakk som bare det var det fordi den hadde gått istykker. Sannsynligvis sist jeg satt det sammen. Kjøp ny pakning under turbo og for denne bør du bytte samtidig når du har av røret.

Det er litt køddent å få det på plass igjen i toppen med pakning og alt. Du bør leie verkstedhall med løftebukk så du kan stå under, kan se for meg at det er trasig å ligge under å gjøre dette. Det er riktignok for 13c turbo / B230FK, vet ikke om det er likt på B230ET.

Nye pakninger får du kjøpt hos Volvo hvis du har en forhandler i nærheten. Koster ikke mange kronene.

Anders-
07/06/10, 23:05
Viktig og påpeke at det ikke er en simmering, men en pakning, så du ikke fremstår som en dott når du bestiller en:D

dagens blemme! aiaiai, redigert det bort nå

Anders-
07/06/10, 23:07
Kjøp 2 stk av den nedre pakningen og monter dobbelt opp med det. Da blir det trangere i hullet og da er det garantert at det ikke kommer til å lekke. Når min lakk som bare det var det fordi den hadde gått istykker. Sannsynligvis sist jeg satt det sammen. Kjøp ny pakning under turbo og for denne bør du bytte samtidig når du har av røret.

Det er litt køddent å få det på plass igjen i toppen med pakning og alt. Du bør leie verkstedhall med løftebukk så du kan stå under, kan se for meg at det er trasig å ligge under å gjøre dette. Det er riktignok for 13c turbo / B230FK, vet ikke om det er likt på B230ET.

Nye pakninger får du kjøpt hos Volvo hvis du har en forhandler i nærheten. Koster ikke mange kronene.

Jeg gjorde dette med garasjejekk, ingen optimal situasjon, men fullt mulig... Vært med på myyye verre med den garasjekken :p

ChrML
07/06/10, 23:09
Jeg gjorde dette med garasjejekk, ingen optimal situasjon, men fullt mulig... Vært med på myyye verre med den garasjekken :p
Hehe, yup :p. Men for min del er det verdt den 50 lappen det koster å ha bilen på bukk en time for å slippe den frustrasjonen ;).

Espein
07/06/10, 23:17
Får lånt bukk så det er null stress :)
Har fylt på 4 liter olje den siste tiden, så må få kjøpt de pakningene snarest..
Men så også att det var noen dråper olje under fordelerlokket, dette var minimalt, er det en simring ellernoe inni der som kan være utett? Ellers er det ikke en dråpe olje rundt motor noen steder..

Men skal samtidig skifte foringer i forstillinga, + mansjett. Men har komme noe minimalt med olje ved mansjetten, er dette tegn på dårlig tannstang?

ChrML
07/06/10, 23:22
Får lånt bukk så det er null stress :)
Har fylt på 4 liter olje den siste tiden, så må få kjøpt de pakningene snarest..
Men så også att det var noen dråper olje under fordelerlokket, dette var minimalt, er det en simring ellernoe inni der som kan være utett? Ellers er det ikke en dråpe olje rundt motor noen steder..

Men skal samtidig skifte foringer i forstillinga, + mansjett. Men har komme noe minimalt med olje ved mansjetten, er dette tegn på dårlig tannstang?
Sitter 1 stor O-ring og en liten O-ring inni fordeleren. I tillegg til en simring rundt akselen som Volvo ikke har ny. Hvis den må byttes så må du kjøpe en universal simring på mål. Ny fordeler koster nemlig bare 5000 kr hos Volvo :p.

Espein
07/06/10, 23:28
Nice price da!!
Tror jeg har liggendest en fordeler faktisk, med mulig simring :p
Får tette den lekkasja ved bunnpanna først, å se om det lekker noe mere, har jo spruta olje langt bakover på understellet vetu.. Men om noen finner den pakningen som jeg trenger på bcb hadde det vært fint, for jeg finner den ikke !

Espein
10/06/10, 22:26
Fikk skifta olje, filter og O-ring sammen med pakning idag. Tett blei det gitt, foreløpig. Brukte kun en o-ring da.. Sammenligna O-ringene og den gamle var noe mindre blitt, så det var nok det som gjorde det. Kostet 128 kr for begge pakningene. Skifta det på rundt 40 minutt ellernoe, måtte skru av wastegate klokka :)

Edit: Og tusen takk for hjelpa :)