PDA

Vis full versjon : Motortrøbbel, bilen forvirrer meg!



reyes
02/01/14, 17:37
Hei folkens.
Fikk en bråstopp på nyåret når Volvoen plutslig ikke hadde mer krefter.
Jeg fikk heldigvis kjørt inn på havarilomme og fikk oversikt over hva som kan ha skjedd.
Jeg får opp feilmeldingen "Motorsystem Service Snarest" og gul trekant. Jeg oppdaget også at
turtallet fikk jeg ikke høyere enn ca. 3000 rpm. Virket som bilen gikk i "Limp-Mode"
Etter gjentatte ganger, startet og stoppet jeg moteren og fikk samme feil melding og at bilen ikke gikk helt rent. Den lyden når motoren ikke tenner på alle sylinder.

Men så, når bergningsbilen kom startet volvoen uten problemer og jeg kunne kjøre opp på rampa på berningsbilen uten trøbbel fra motoren.?? Men har fortsatt feilmelding og gul trekant.!

Bilen er en 2002 S60 2.4 Bensin.

Nå er jeg litt forvirret, bilen starter og går helt fint. Ingen tegn på motortrøbbel og lyden er helt normal.
Noen som har peiling på hva det kan være? Eller noen som har opplevd lignende?
Kan det være sensorer som er defekt/møkkete? Anyone??
Lukter dyrt ihvertfall,...
Jeg skal prøve og få lest ut de feilkodene jeg kan og legge dem ut her.

På forhånd takk.

reyes
02/01/14, 18:06
Liten EDIT.
Har vært ute og test kjørt bilen uten problemer. Den går helt normal uten tegn til slit.
Til og med feilmelding "Motorsystem Service Snarest" og Gul trekant er borte.
Det gjør meg litt engstlig og forvirret..
Hva hadde dere gjort?

FroBe
02/01/14, 18:18
Standard oppførsel når bilen oppdager en feil og går i nød-modus.
Varsellyset forsvinner etter et par starter uten feil til stede.
Feilkodene lagres likevel og kan leses ut i ettertid.
De er ikke oppgitt etter dato/klokkeslett, men kilometerstand.

Få bilen sjekket på et Volvo-verksted eller en hobbymekaniker som har kjøpt VIDA/DICE, da får du korrekte feilkoder og veiledning om hva som kan være feil. Kanskje du bor i nærheten av noen på forumet som har dette?

Selv hadde jeg en plagsom feil der bilen uregelmessig rapporterte "for mye moment" og gikk i nød-modus. Feilmeldingene sluttet å dukke opp etter Volvo oppdaterte noe software i motor (fjernet trimming fra forrige eier?), men nykkingen forsvant ikke helt før jeg byttet TCV-solenoid som styrer turbotrykkket.

reyes
02/01/14, 20:12
Standard oppførsel når bilen oppdager en feil og går i nød-modus.
Varsellyset forsvinner etter et par starter uten feil til stede.
Feilkodene lagres likevel og kan leses ut i ettertid.
De er ikke oppgitt etter dato/klokkeslett, men kilometerstand.

Få bilen sjekket på et Volvo-verksted eller en hobbymekaniker som har kjøpt VIDA/DICE, da får du korrekte feilkoder og veiledning om hva som kan være feil. Kanskje du bor i nærheten av noen på forumet som har dette?

Selv hadde jeg en plagsom feil der bilen uregelmessig rapporterte "for mye moment" og gikk i nød-modus. Feilmeldingene sluttet å dukke opp etter Volvo oppdaterte noe software i motor (fjernet trimming fra forrige eier?), men nykkingen forsvant ikke helt før jeg byttet TCV-solenoid som styrer turbotrykkket.

Takk for svar.
Skal til et Bosch verktsted i Asker i morgen og få lest ut koder. Bilen fungerer helt normal nå, men som du sier, kodene lagres og best å finne feilen før den kommer igjen.

aarnes
02/01/14, 21:04
Dra enten til Volvo eller send meg en PM (bor i Oslo) - Bosch verksted gir deg ikke gode nok feilkoder , siden de ikke sitter på Org. volvoutstyr.

reyes
02/01/14, 21:20
Dra enten til Volvo eller send meg en PM (bor i Oslo) - Bosch verksted gir deg ikke gode nok feilkoder , siden de ikke sitter på Org. volvoutstyr.

Hei, har sendt deg PM :)